موتورولا moto edge 30 یکی از گوشی های موبایل خوب بازار است که نسبت به بسیاری از رقبا پرچم‌دار موجود در بازار برتری‌های زیادی دارد. در ادامه با نقد و بررسی گوشی موتورولا moto edge 30  پاسخ به اینکه خرید این گوشی ارزش خرید یا نه، با ما همراه باشید.

بررسی موبایل موتورولا مدل moto edge 30

بررسی طراحی Edge 30

موتورولا در این گوشی با بدنه باریک در پنل جلو و پنل پشت از شیشه و در فریم از آلومینیوم استفاده کرده است. هر دو پنل جلو و پنل پشتی از گواهی استاندارد محافظت Gorilla Glass 5 پشتیبانی می‌کنند و برخورداری دستگاه از استاندارد محافظت IP52، مقاومت قابل قبولی به این گوشی داده است.

کیفیت ساخت عالی، طراحی خمیده گوشی و ظرافت خاص طراحی با اندازه صفحه نمایش بزرگ و حاشیه بسیار کم به جذابیت این محصول بسیار خوش ساخت افزوده است. مجموعه دوربین سه گانه در پنل پشتی همراه با چراغ فلش LED در کادری تقریباً مربع شکل با برجستگی جزئی جانمایی شده است و لوگوی M در مرکز پنل پشتی و لوگوی Motorola در پایین آن به چشم می‌خورد. دوربین سلفی هم در پانچ هول وسط و بالای صفحه نمایش قرار دارد.بررسی موبایل موتورولا مدل moto edge 30

ضخامت 6.8 میلیمتری دارد؛ بنابراین به راحتی در دست یا جیب لباس قرار می‌گیرد و امکان استفاده برای طولانی مدت، بدون احساس خستگی را فراهم می‌کند. موتو اج 30 همچنین از وزنی معادل 155 گرم برخوردار است و بسیار سبک وزن به نظر می‌رسد؛ از این رو سهولت بیشتری را در استفاده به ارمغان می‌آورد. برای درک بهتر این موضوع، باید بگوییم که آیفون 14 پرومکس، دارای ضخامتی به اندازه 12.03 میلیمتر و وزنی برابر با 240 گرم است و در مقایسه با این گوشی، بسیار ضخیم و سنگین به نظر می‌رسد.

در رابطه با کیفیت ساخت Moto Edge 30 باید بگوییم که برای یک گوشی میان رده و نسبتا مقرون به صرفه کاملا مناسب و عالی است. فریم و پنل پشتی گوشی از پلاستیک ساخته شده است که قطعا فوق‌العاده نیست، اما همچنان مقاومت مطلوبی را در برابر آسیب‌های احتمالی نشان می‌دهد و با روکش مات خود احساس خوبی را به ارمغان می‌آورد. شایان ذکر است که Edge 30 موتورولا طراحی ضد آب دارد و می‌تواند در برابر نفوذ قطرات آب مقاومت بالایی را نشان دهد. صفحه نمایش گوشی نیز توسط شیشه گوریلا گلس 3.0 محافظت می‌شود.

گوشی جدید موتورولا که با وزن ۱۶۸ گرم در سپتامبر ۲۰۲۲ روانه بازار شده است از فناوری شبکه ۵G، فناوری ارتباطی بیسیم NFC، بلوتوث نسخه ۵.۲ و حسگر تشخیص اثر انگشت در زیر صفحه نمایش پشتیبانی می‌کند، فاقد درگاه کارت حافظه جانبی و جک هدفون ۳.۵ میلیمتری و در رنگ‌های سفید، آبی، خاکستری، طلایی و ارغوانی تولید شده است.بررسی موبایل موتورولا مدل moto edge 30

 

صفحه نمایش moto edge 30

نمایشگر گوشی موتورولا moto edge 30  اندازه ۶.۵۵ اینچی دارد و به پنل امولد مجهز است. قابلیت‌هایی از جمله کیفیت +HDR10 با وضوح تصویر ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، نسبت ۲۰:۹، نرخ نوسازی تصویر ۱۴۴ هرتزی و شدت روشنایی نقطه ای حداکثر ۱۱۰۰ نیت از دیگر ویژگی های این نمایشگر است که ۸۶.۲ درصد از نمای مقابل دستگاه را به نمایش می‌گذارد.

در مجموع می‌توان گفت نمایشگر گوشی اج ۳۰ موتورولا به دلیل کنتراست بالا، زاویه دید و روشنایی صفحه بسیار خوب و نرخ نوسازی هوشمند و قابل تنظیم روی نرخ‌های ۶۰، ۹۰، ۱۲۰ و ۱۴۴ هرتزی و در نتیجه آن مصرف بهینه باتری، عملکردی عالی دارد.

تماشای محتوایی ویدیویی خیلی روی گوشی لذت بخشه. رفرش ریت 144 هرتزی هم باعث میشه یه تجربه خیلی روون و لذت بخش رو از استفاده عادی و روزمره از گوشی داشته باشید و به خاطر قابلیت هوشمندش که امکان سوئیچ خودکار بین 60 و 144 هرتز رو داره باعث میشه مصرف انرژی بهینه تری داشته باشید.

حسگر اثر انگشت اپتیکال هم روی صفحه قرار گرفته و مقداری محل قرار گیریش پایینه و ممکنه اوایل کمی اذیتتون کنه ولی دقت و سرعتش خیلی خوبه و تقریبا هیچ مشکل خاصی نداره.بررسی موبایل موتورولا مدل moto edge 30

سخت افزار در کنار نرم افزار

motp edge 30 دارای چیپست ۶ نانومتری +Snapdragon 778 نسل ۵ شرکت کوالکام است که یک پردازنده سطح بالا بوده و در اواسط سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. این چیپست دو نسل از پردازنده به کار رفته در گوشی Edge 30 Fusion یا همان Snapdragon 888 + عقب‌تر است، اما به عنوان یک چیپست پرچمدار سابق، همچنان به خوبی از خود دفاع می‌کند. این پردازنده ۸ هسته ای در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 642  به کار رفته که عملکرد خوبی دارد.

گوشی جدید موتورولا همچنین پیکربندی متنوع حافظه داخلی/رم ۱۲۸/۸، ۲۵۶/۶، ۲۵۶/۸، ۲۵۶/۱۲ و ۵۱۲/۱۲ بهره می‌برد که با توجه به فضای ذخیره سازی زیاد، کاربری روان و عملکرد قابل قبولی برای دستگاه رقم می‌زند.

از پس اکثر کارهای روزمره و عادی بدون هیچ مشکلی بر بیاد ولی توی بازی های با گرافیک خیلی بالا مثل Genshin Impact میتونه فقط جزئیات معمولی با فریم مناسب بده. توی بازی کالاف هم که نسبتا سبک تره میتونه با بیشترین گرافیک حدود 60 فریم بده و مشکلی در اجرای بازی های با گرافیک معمولی نداره. بعد از حدود نیم ساعت بازی کردن با Edge 30 دما نسبتا بالا میره ولی شاهد افت قدرت پردازشی نیستم و مشکل بالا رفتن دما رو به خوبی مدیریت میکنه.

گوشی Moto Edge 30 از سیستم عامل اندروید نسخه ۱۲ بهره می‌برد که به اندروید ۱۳ و اندروید ۱۴ قابل ارتقا است. اندروید ۱۲ در هسته موتورولا اج ۳۰ قرار دارد که می‌توان ظاهر آن را با تم‌هایی که فونت‌های سیستم، شکل نمادها و رنگ بلوک‌های رابط کاربری را تغییر می‌دهند، کمتر معمولی ساخت.

دوربین moto edge 30

موتورولا Edge 30 مجهز به دوربین سه گانه است. دوربین اصلی از لنز ۵۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید از لنز ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین تشخیص عمق از دقت ۲ مگاپیکسلی برخوردار است. سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دوربین اصلی ابعاد بسیار مناسبی دارد. با توجه به رزولوشن بالای این لنز، توقع عملکرد بسیار خوبی از این سنسور می‌رود. این سنسور در نور روز عملکرد بسیار خوبی دارد، به طوری که حتی جزئیات در سایه هم نمایش قابل قبولی داشته‌اند و مرز بین سایه و نور کاملا قابل تفکیک است که نشان از قدرت بالای این سنسور دوربین عریض می‌دهد.edge 30

سنسور دوربین اصلی گوشی جدید موتورولا، جذب نور بسیار بالایی است که مدیون گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 است. همین امر سبب شده تا حتی با خاموش بودن قابلیت نرم‌افزاری حالت عکاسی شب یا همان Night Mode، باز هم خروجی تصاویر با روشنایی بسیار خوبی را شاهد باشیم.

اولین چیزی که در تصاویر ثبت شده توسط سنسور دوربین فوق عریض یا همان Ultrawide در گوشی moto edge 30 توجه شما را به خودش جلب می‌کند، رنگ‌های جذاب و شارپ هستند. اگر مقایسه‌ای بین تصاویر ثبت شده توسط سنسور دوربین عریض و فوق عریض داشته باشید، متوجه می‌شوید که چندان نمایش جزئیات تفاوتی باهم ندارند و رنگ‌های جذاب در هر دو حالت به خوبی نمایش داده می‌شود.

خروجی تصاویر ثبت شده در نور روز توسط سنسور دوربین سلفی گوشی اج ۳۰ موتورولا با نمایش جزئیات بسیار خوب و رنگ‌های زنده و نزدیک به واقعیت، سبب شده تا این گوشی توانایی رقابت با پرچمدارن مطرح را هم داشته باشد. در حالت پرتره هم سنسور دوربین سلفی این گوشی با توجه به نمونه تصاویر ثبت شده‌ای که در قسمت پایین مشاهده می‌کنید، توانست پس‌زمینه با به‌خوبی بوکه (محو) بکند و پرتره چهره هم در نقاط مرزی تداخلی با پس‌زمینه بوکه شده ندارد.

دوربین اصلی از کیفیت فیلم برداری ۸K پشتیبانی می‌کند و دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۴K دارد. با وجود به هم ریختگی و نویز جزئی در تصاویر و ویدئوها، رنگ‌ها طبیعی بنظر می‌رسند و جزئیات و رنگ‌های ثبت شده در عکس‌ها و ویدیوها دقت و کیفیت خوبی دارند.edge 30

دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی اما کیفیت چندانی نداره و عکس های معمولی و با نویز زیادی میگیره اما کار رو براتون در میاره و به صورتی نیست که نشه ازش استفاده کرد. در مجموع عملکرد دوربین گوشی موتورولا اج 30 خوبه و در مقایسه با بقیه گوشی های هم قیمت خودش، عملکرد پایاپای و در برخی موارد خروجی نسبتا بهتری داره

باتری و شارژر

گوشی موتورولا اج 30 هم خیلی تفاوت و بهبود خاصی نداشته و از لحاظ شارژدهی و سرعت شارژ نمیشه خیلی نمره خوبی رو بهش داد. باتری لیتیوم پلیمری 4020 میلی آمپر ساعتی در استفاده معمولی و سبک حدودا یک روز بهتون شارژ میده و اگه استفاده معمولی رو به سنگین ازش داشته باشید، حدود 6 تا 7 ساعت بهتون شارژ میده که خیلی عملکرد خوب و مناسبی نیست. اگه خیلی استفاده سنگین مثل بازی و تماشای ویدیو هم دارید باید تقریبا روزی دو بار گوشی رو شارژ کنید. سرعت شارژ هم نسبت به رقبای شیائومی خودش خیلی خوب نیست و با استفاده از شارژ 33 واتی داخل جعبه حدود یک ساعت و 5 دقیقه شارژ کامل گوشی زمان میبره.edge 30

بررسی عملکرد اسپیکر

moto edge 30 از اسپیکر استریو استفاده میکنه و صدا از اسپیکر پایین گوشی و اسپیکر مکالمه (قرار گرفته در بالای صفحه نمایش) پخش میشه. بلندی و تفکیک صدا خوبه اما خیلی بالانس نیست. جک 3.5 میلیمتری صدا هم ازش خبری نیست و باید به هندزفری یا هدست های بلوتوثی تکیه کنید که به خاطر استفاده از بلوتوث ورژن 5.2 ارتباط بهتر و پایدارتری می تونید داشته باشید.

جمع بندی

نسبت به بقیه میان رده های سامسونگ و شیائومی به نسبت مشخصات، قیمت بالاتری داره. گوشی moto edge 30 به جز دوربین نسبتا بهتر و طراحی خوش دست، برتری خاصی نسبت به رقباش نداره و حتی توی بخش باتری با اختلاف از رقبای دیگه اش ضعیف تر عمل میکنه و همین موارد در کنار کمبود لوازم جانبیش در ایران باعث میشه ارزش خریدش نسبتا پایین باشه. با قیمت فعلی، A73 سامسونگ و 12T شیائومی تو این بازه قیمتی گوشی های در مجموع بهتری هستند

آیا برای خرید گوشی سمت برند موتورولا ارزش داره برید یا همون شیائومی و سامسونگ همیشگی انتخاب های عاقلانه تری هستند؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *