لپ تاپ LOQ Gaming 15IR به عنوان سری جدید لپ تاپ های گیمینگ و میان رده لنوو است که به جای ideapad معرفی شدند و از سخت‌افزار قدرتمندی برخوردار است که برای گیم زدن مقرون به صرفه و گزینه مناسبی به حساب می‌آید.تا انتها با بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15 همراه ما باشید…بررسی جامع لپ تاپ لوک 15

بررسی طراحی و شاسی لپ تاپ لنوو لوک 15

در ابتدای بررسی باید به این موضوع اشاره کنیم که LOQ Gaming 15 ظاهری شبیه به لپ‌تاپ‌های سری لیجون لنوو دارد.

جنس بدنه از پلاستیک فشرده است که رنگ خاکستری دارد و در بعضی جاها با رنگ ابی به کار رفته که احساس شیک بودن و گیمینگ بودن را القا بدهد .بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

اکثر پورت‌ها روی لبه پشت قرار گرفته‌اند که در فریم دستگاه با علامت ها کاربرد پورت ها مشخص شده است و بقیه پورت‌ها را روی لبه چپ و راست مشاهده می‌کنید.

لنوو برای کاهش قیمت LOQ 15 مجبور شد چند ویژگی را حذف کند، از جمله برخی از پورت ها. LOQ 15 فقط یک پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C در سمت چپ دارد که از DisplayPort 1.4 و شارژ 140 واتی پشتیبانی می کند. در سمت راست یک پورت USB 2.0 و یک سوئیچ شاتر وب کم وجود دارد.

در پشت لپ تاپ، دو پورت USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک پورت HDMI 2.1، یک جک اترنت و یک پورت ورودی برق اختصاصی لنوو وجود دارد. این مجموعه از پورت ها برای اکثر کاربران کافی است، اما برخی از کاربران ممکن است از عدم وجود پورت های اضافی مانند Thunderbolt 4 ناامید شوند.

بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

زمانی که لپ تاپ را از بسته بندی خارج می‌کنید، لوگو LOQ را روی آن مشاهده می‌کنید. وقتی لپ تاپ را باز می‌کنید صفحه نمایشی نسبتا کم حاشیه را مشاهده می‌کنید که در بالای صفحه از وب کم 1080 استفاده است.

لولای لپ تاپ نسبت ب سال های گذشته محکم تره شده ولی همچنان لق بودن رو دارد. یکی از ایراد ها، جاذب بودن اثر انگشت در پشت دستگاه است که اگر حساس باشید واقعا مسئله روی مخ به حساب می اید.بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

دکمه پاور وسط و در بالای کیبورد جای گرفته است که led در اون به کار رفته است که روی حالت پرفورمنس مود به رنگ قرمز در میاید.

کیبورد ازنوع فول سایز است که یعنی نامبرپد رو داریم .کیبورد خیلی شبیه لپ تاپ های سری لیجون شده که واقعا تایپ کردن حس عالی داره و نمیشه از این کیبورد ایراد گرفت.

رنگ دکمه ها به رنگ بدنه نزدیک شده و مثل نسل هاب قبلی با رنگ بدنه دستگاه متفاوت نیست. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که صفحه کلید از نور پس زمینه RGB بهره‌مند شده است.

پایین صفحه کلید ترک پد یک‌پارچه را مشاهده می‌کنید و همچنین فضای خوبی برای قرار دادن دست‌ها دیده می‌شود که نسبت به بقیه جاهای بدنه اثر انگشت کمتری جذب میکنه.

روی لبه سمت راسپ این لپ تاپ یک عدد پورت USB 5گیگابیت بر ثانیه رو مشاهده می‌کنید. یک دکمه هم روی این لبه دیده می‌شود. دکمه‌ای که می‌توانید وب کم را خاموش یا روشن کنید که یکی از گزینه های امینتی به شمار می اید.

روی لبه سمت چپ هم جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا، پورت USB-C  که تا 140 وات میتوانید شارژ کنید،دیده می‌شود.

بقیه پورت‌ها روی لبه پشتی قرار گرفته‌اند. روی لبه پشتی دو عدد پورت USB-A که 10گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی میکند، خروجی2.1 HDMi ، پورت شبکه و درگاه شارژ دیده می‌شود.بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

اگر نسبت به رقبا در این قیمت به شاسی دستگاه نمره بدهیم به نظرم 8 از 10 عدد بسیار مناسبی است.

بررسی صفحه نمایش لپ تاپ لوک 15

در ادامه بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15 باید به صفحه نمایش این محصول اشاره کنیم. از صفحه نمایشی ۱۵٫۶ اینچی برای این محصول استفاده شده که وضوح تصویر مناسبی را ارائه می‌دهد. وضوح صفحه نمایش این محصول به ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل می‌رسد و نرخ نوسازی آن هم ۱۴۴ هرتز است. صفحه نمایشی مات برای این محصول در نظر گرفته شده که روشنایی 350نیت آن خیلی نور خفن ندارد. با این حال صفحه نمایش نور محیط را منعکس نمی‌کند و در نتیجه چشم‌ها خیلی دیر خسته می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های این صفحه نمایش این است که از ویژگی G Sync هم پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل در بازی‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند کیفیت بهتر و نرمی و روانی خاصی را مشاهده می‌کنید.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که صفحه نمایش این لپ تاپ از ۴۵ درصد رنگ‌های NTSC پشتیبانی می‌کند.بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

بررسی کیبورد

لپ تاپ LOQ 15IRH8 دارای صفحه کلید عریض با نامبر پد مجزا و کلید های جهت دار است که به صورت کاملا تفکیک شده کنار هم قرار گرفته و عمق هر کلید 1.5 میلیمتر است ، این باعث می شود هنگام تایپ کردن بازخورد کلیکی خیلی خوبی دریافت کنید .کیبورد این لپ تاپ دارای نور پس زمینه RGB  به صورت 4ZONE  است و در صورت نیاز میتوانید از طریق Lenovo Vantage آن را سفارشی سازی کنید .

برنامه Lenovo Vantage بسیار کاربردی است و به عنوان مرکز کنترل لپ‌تاپ‌های Lenovo به حساب می آید و می‌توانید تنظیمات سخت‌افزاری مانند اورکلاک، تنظیم حالات GPU، و … انجام دهید. پد لمسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 بزرگ و عریض طراحی شده تا هنگام بازی تجربه خوشایندی برای شما به ارمغان آرود.بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

بررسی عملکرد سخت افزاری لنوو لوک 15

همان طور که گفتیم این محصول با توجه به قیمتی که دارد، از عملکرد سخت‌افزاری بسیار خوبی بهره می‌برد. شرکت لنوو از سخت‌افزاری با کیفیت و جدید استفاده کرده است.

برای این محصول از پردازنده Core i7 نسل ۱۳ اینتل مدل 13620H استفاده شده که محدوده فرکانس عملکرد آن بین ۲٫۴ تا ۴٫۹ گیگاهرتز قرار دارد. پردازنده‌‌ای جدید و قدرتمند برای این محصول در نظر گرفته شده که ۱۰ هسته و ۱۶ ترد دارد.

در Cinebench R23 تراشه ی Core i7-13620H LOQ 15IRH8 امتیاز 1816 برای عملکرد تک هسته ای و 14587را برای عملکرد چند هسته ای دریافت کرد .که در مقایسه با Core i7-12700H در IdeaPad Gaming 3i بود ، تراشه LOQ 15IRH8 تقریبا 5 درصد عملکرد تک هسته ای بهتری دارد اما به دلیل داشتن 4 هسته E کمتر، حدود 10 درصد عملکرد چند هسته ای کمتری دارد.بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

برای این لپ تاپ از کارت گرافیک های مختلفی از جمله 3050/4050/4060   در نظر گرفته شده است که باید اختلاف قیمتی 20 تا 30 میلیونی را در نظر گرفت.البته صفحه نمایش هم بستگی به کارت گرافیک تغییر میکند.

فریم ریت در بازی apex:بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

 

فریم ریت در کالاف دیوتی وارزون:بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

در کل عجیب است که لنوو نسخه پایه این لپ تاپ گیمینگ را با رم 8 گیگابایتی عرضه کرده که از نوع ddr5 5200 mhz است، که این لپ تاپ برای استفاده گیمینگ در نظر گرفته شده و طبیعتا شرکت سازنده اطلاع دارد که این میزان حافظه رم برای استفاده گیمینگ بسیار کم است . در هر صورت باید رم را ارتقا دهید .و یکی از مشکلات لوک این است که تا 16 گیگابایت بیشتر قابل ارتقا نیست و این مسئله جای تاسف دارد .

لپ تاپ لنوو LOQ 15IRH8 مجهز به SSD میان رده Micron 2450 512GB PCIe Gen 4 می باشد.و سرعت خواندن/نوشتن در این اس اس دی به صورت میانگین 3200 مگابایت بر ثانیه است . با توجه به این که یک SSD نسل 5 قیمت بسیار بالایی دارد.

این دستگاه مجهز به یک سیستم خنک‌کننده بسیار خوب که متشکل از چهار لوله حرارتی و دو خنک‌کننده 85 میلی‌متری 12 ولت است. بنا بر ادعای لنوو، این لپ‌تاپ می‌تواند 28% هوای بیشتری را به داخل هدایت کند و هیت سینک آن بزرگ‌تر است.البته در گیم سنگین دما به 94 درجه میرسد که در کیبورد و بدنه دستگاه کاملا احساس میشود که نسبت به رقبا کمی ضعیف است.بررسی لپ تاپ لنوو لوک 15

بررسی باتری لپتاپ لنوو لوک 15

در ادانه بررسی لپ تاپ LOQ 15IRH8 به یک باتری 60 Whr مجهز است که در استفاده معمول تقریباً 4-5 ساعت دوام می آورد حتی با یعضی تست های سبک مثل تماشای ویدئو در یوتیوب تا 7 ساعت هم دوام میاورد، اما ممکن است در شرایط روشنایی مختلف تغییر کند و کم یا زیاد شودکه نسبت به اینتلی بودن میشه گفت باتری خیلی خوبی دارد، اما در هر لپ تاپی بهترین حالت برای گیم این است که دستگاه را به شارژ متصل کنید .اگر وصل نباشد در رندر گرفتن و گیم زدن پرفورمنس حدود 30 تا 35 درصد افت میکند.

LOQ 15IRH8 از فناوری شارژ سریع Super Rapid Charge پشتیبانی میکند ، و میتوانید در 10 دقیقه 30% از باتری را شارژ کنید و  در80 دقیقه لپ تاپ فول شارژ می شودبررسی لپ تاپ لنوو لوک 15 .

نکات و ویژگی های لوک 15

  • اسپیکر های با کیفیتی دارد البته برای گیم و تماشای فیلم نه پارتی گرفتن …
  •  ماکس سوئیچ دارد که در این مقاله مفهوم ان را برایتان توضیح دادیم.
  • قیمت مناسب برای شروع تجربه گیم و ادیت( سیستم مناسب ادیت)

جمع بندی;ارزش خرید دارد؟

با توجه به قیمت و سخت افزار جدیدی که روی این لپ تاپ قرار گرفته، باید بگوییم که مدل LOQ Gaming 15IRH8 ارزش خرید بسیار بالایی دارد که می توانید قیمت هارو در سایت های مختلف چک کنید.

اگر نسخه رم 16 گیگ رو خریداری کنید به راحتی از پس اجرای بازی‌های جدید با تنظیمات گرافیکی بالا بر می آید.

به نظرم یکی از به صرفه ترین لپ تاپ ها برای شروع تجربه های گیمینگ و رندر گرفتن، لنوو لوک 15 باشد.

برای بررسی لپ تاپ های مورد نظرتون کامنت بگذارید…

مرسی از اینکه تا انتها همراه ما بودید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *