هنگاه خربد لپتاپ یا کامپیوتر یکی از مشخصات مهمی که باید به ان توجه کنید پردازنده گرافیکی ان است.در این بین شما دو انتخاب خواهید داشت.پردازنده های گرافیکی مجتمع  (Integrated Gpu) یا پردازنده های گرافیکی مجزا (Discrete Gpu) .واحد پردازش گرافیکی ان بورد معمولا نسبت به کارت گرافیک های مجزا عملکرد ضعیف تری دارند پس مشخص است نسبت به نیازتان بایستی میان این دو انتخاب کنید.اگر به پردازش گرافیکی سنگین نیاز ندارید و در حد مصارف شخصی و اداری  ،وبگردی ،تماشای فیلم از لپتاپ استفاده میکنید این دسته از  گرافیک های ان بورد که توسط اینتل عرضه می شوند پاسخگوی نیاز شما خواهند بود.در ادامه با بررسی  Intel UHD Graphics 730 تا انتهای مقاله با ما همراه باشید .

گرافیک مجزا و گرافیک مجتمع

مشخصات گرافیک Intel UHD 730

_Code name:Rocket Lake GT1

_معماری :Xe-LP/ Generation 12.1

_تکنولوژی:14 nm+++

_توان مصرفی:15 Watt

_تاریخ عرضه:30/03/2021

_Chip pachage:FCLGA-14A

_بیس کلاک:300 MHZ

_بوست کلاک:1300 MHZ

_حافظه کلاک:System shared

-تعدادواحد اجرایی:24

_shading units:192

_TMUs:12

_ROPs:8

_پشتیبانی API:این گرافیک از API های مدرن  گرافیکی مانند  DirectX 12.1 , 4.6 OpenGLو  1.3 Vulkan پشتیبانی میکند

_shader model:6.6

نوع:دسکتاپ

همانطور که از بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 730 پیداست این گرافیک عملکرد متوسطی دارد ولی نکته قابل توجه این است که در هنگاه خرید این گرافیک همراه Cpu بوده و هزینه جداگاه ای بابت خرید کارت گرافیک پرداخت نخواهید کرد.همچنین گرافیک های یکپارچه کم مصرف بوده و برای دستگاه هایی که مصرف انزژی در ان ها نگران کننده است مناسب هستند.به طور کلی این نوع گرافیک برای  کار های محاسباتی ابتدایی و سبک مناسب است.

 گرافیک Intel UHD Graphics 730

معماری گرافیک Intel UHD 730

در ادامه بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 730 میرسیم به مشخصات معماری ان. این گرافیک ان بورد مبتنی بر معماری Xe-LP(کم مصرف)می باشد.این معماری برای ارایه عملکردو کارایی بهبود بافته تر طراحی شده است.معماری LPبر ارایه قابلیت های گرافیکی بهتر برای دستگاه های محاسباتی معمولی و ابتدایی متمرکز است.برخی ازویژگی های کلیدی Intel UHD Graphics 730 مبتنی بر معماری Xe-LP عبارتند از:

_راندمان بهبود یافته:معماری Xe-LP برای استفاده از انرژی  بینه شده است و ان را برای استفاده در دستگاه هایی  مانند لپتاپ هایی که عمر باتری در ان ها بسیار مهم است منایب میکند.

_بهبود عملکرد گرافیکی :اینتل با معماری Xe-LP در قابلیت های پردازش گرافیکی پیشرفت هایی داشته است و عملکرد بهتری  را برای کار هایی که نیاز به شتاب گرافیکی دارن ارایه می کند.

_شتاب سخت افزار:این معماری شامل سخت افزار اختصاصی برای  تسریع  بار های کاری گرافیکی مختلف ,بهبود سخگویی کلی سیستم برای کار های گرافیکی است.

_قابلیت های پردازش رسانه:معماری Xe-LPبر افزایش قابلیت های پردازش رسانه ,امکان پخش روان تر ویدیو و ارایه بهتر تصویر تمرکز دارد.

_پشتیبانی از API های  مدرن :این معماری از API های گرافیکی مدرن مانند Direct x و Vulkan پشتیبانی می کند و به توسعه دهندگان اجازه می دهد برنامه های گرافیکی پیشرفته تری ایجاد کنند.

به طور کلی این گرافیک نشان دهنده تلاش اینتل برای افزایش عملکرد گرافیکی یکپارچه برای کاربران اصلی است و تعادلی بین عملکرد و بهره وری انرژی ارایه می دهد .

معماری گرافیک Intel UHD Graphics 730

وضوح تصویر در  Intel UHD 730

با  بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 730 وضوح تصویر و رفرش ریت ان را نیز  مقایسه میکنیم.حداکثر رفرش ریت پشتیبانی شده توسط حداکثر بیت محاسبه می شود .طبق مشخصات پردازندهIntel core i5-13400  حداکثر وضوح گرافیک مجتمع  Intel UHD 730  @60hz  4096*2160 می باشدتوجه داشتبه باشید که نرخ رفرش در رزولوشن های مختلف تفاوت دارد.

_در رزولوشن1080(1920*1080) نرخ رفرش 240HZ است.

_در رزولوشن 2K (2560*1440) نرخ رفرش 144 Hاست.

_در رزولوشن 4K(3840*2160) نرخ رفرش 60hz است.

دقت داشته باشید نسخه های مختلف HDMI ممکن است به دلیل محدودیت های پهنای باند بر روی حداکثر نرخ رفرش تاثیر بگذارند بنابراین توصیه میشود برای بهترین تجربه از HDMI 2.1استفاده کنید.

مقایسهIntel UHD Graphics 730 با پردازنده های دیگر

مقایسه Intel UHD 730 و Intel UHD 770وAMD Vega 8

هنگام مقایسه  گرافیک های مجتمع Intel UHD730 و Intel UHD 770وAMD VEGA 8 میتوان عملکرد و قابلیت های ان ها را زیر ذربین قرار داد.در ادامه مقایسه ای از این گرافیک های ان بورد ارایه شده است.همچنین میتوانید  از پست بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 770 برای اشنایی کال با این گرافیک مجتمع دیدن کنید.

Intel UHD 730:

_عملکرد ابتدایی:این گرافیک برای محاسباتی اولیه طراحی شده است و عملکرد سطح ابتدایی مناسب برای استفاده روزمره ,بازی هاس سبک و تماشای فیلم دارد.

_مصرف بهینه:بر روی استفاده انرژی به شکل بهینه تمرکز دارد و ان را برای لپتاپ ها رومیزی ایده ال میکند.

_پشتیبانی از API: از API های گرافیکی  مدرن مانند Direct x,vulkan  برای سازگاری با نرم افزار پشتیبانی میکند.

Intel UHD 770:

_عملکرد پیشرفته تر:این گرافیک عملکرد بهتری را نسبت یه Intel UHD 730 ارایه می دهد که ان را برای کار های محاسباتی میان رده و بازی های سبک یا تنظیمات بهتر مناسب می کند.

-پشتیبانی API:همچنان مانند Intel UHD 730 به پشتیبانی از API های  گرافیکی مدرن مانند Direct x12,vulkan برای بهبود عملکرد و سازگاری ادامه میدهد.

_قابلیت های گرافیکی:انتظار میرود Intel UHD 770 کارایی و عملکرد بهتری را در مقایسه با Intel UHD 730 ارایه دهد.

AMD Vega8:

_گرافیک مجتمع از AMD: AMD Vega 8   بخشی از سری APU های (واحد پردازش تسریع شده) AMD Ryzen است که cpu وgpu را روی یک تراشه ترکیب میکند.

_معماری پیشرفته:معماری Vega 8شامل ویژگی هایی مانند پشتیبانی از حافظه با پهنای باند بالا(HBM) و قابلیت های محاسباتی پیشرفته است.

_پشتیبانی از API;این گرافیک نیز مانند دو گرافیک قبلی از Direct x,vulkan پشتیبانی میکند.

جمع بندی

به طور خلاصه درحالی که Intel UHD 770 نسبت به Intel UHD 730عملکرد بهتری را ارایه می دهد ,AMD Vega8 نسبت یه دو گرافیک قبلی عملکرد گرافیکی بهتری دارد.به خصوص در مواردی همچون بازی و رندر.AMD Vega 8معمولا در APUهای AMD Ryzen   یافت می شود و در مقایسه با گرافیک های یکپارچه اینتل به دلیل قابلیت های گرافیکی یک سر و گردن بالا تر است.

کاربرانی که به دنبال قابلیت های گرافیکی بهتری هستند معمولا AMD Vega 8 را به دو گرافیک قبلی ترجیح می دهند و همچنینIntel UHD 770 گرافیک را برای کار هایی که نیاز به پردازش گرافیکی کمتری دارند ترجیح می دهند.با تشکر از اینکه تا انتها با مقاله ی بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 730  تا انتها  با ما همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *