ممکن است در بین20 موضوع محبوب 2023 نام Integrated Gpu (IGpu) به گوشتان خورده باشد.کارت گرافیک Intel UHD 770 نیز نوعی پردازنده  گرافیکی یکپارچه است که توسط شرکت اینتل منتشر شده است عمدتا این گرافیک برای مطارف اداری،مرور وب،پخش ویدیو،کار های روزانه،تماشای فیلم و بازی های سبک مناسب است و عملکرد گرافیکی بالایی ندارد.در ادامه با بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 770 همراه ما باشید.

تصویرIntel UHD 770

مشخصات گرافیک Intel UHD 770

_Code name:Alder lake G1

_معماری :Intel Xe/Gen12.2

_فرکانس پایه:300_400 MHZ

_تعداد واحد اجرایی:32_96

_نوع:دسکتاپ

_حافظه:از حافطه سیستم برای پردازش گرافیکی استفاده میکند

_تاریخ عرضه:NOV 4th /2021

_سرعت کلاک:1065

_توان مصرفی:15 Wat

_ساپورت 4k:از پخش ویدیو 4kپشتیبانی می کند

_ساپورت Directx and OpenGL:این پردازنده گرافیکی ازDirectx 12 و OpenGl 4.6 پشتیبانی میکند.

_تکنولوژی:10nm

_تعداد هسته کودا:256

این نوع گرافیک مجتمع معمولا در پردازنده های Core یا Celeron و Pentium اینتل استفاده می شود و براساس فناوری 10 نانومتری ساخته شده است.هر

17 پردازنده گرافیکی Intel UHD 770 ازنسل دوازدهم سری Ander lake هستند.این پردازنده دارای حداکثر رزولوشن 40320*768 روی 60 هرتز میباشد.به علاوه بعد از اپدیتی که بر روی پردازنده های نسل 13 انجام گرفت می توان از 4 مانیتور 4k به شکل هم زمان پشتیبانی کند.

Intel UHD 770VS Vega B

معماری گرافیک Intel UHD 770

معماری  این کارت گرافیک  مبتنی بر معماری indel xe/Gen 12 است. این معماری نشان دهنده اخرین نسل پردازنده های گرافیکی یکپارچه است و ویژگی های پیشرفته ای را برای بهبود عملکرد و قابلیت های گرافیکی در خود جای داده است.معماری اینتل ایکس ای پیشرفت هایی مانند :افزایش واحد های اجرایی،بهبود کارایی و پشتیبانی بهتر از فناوری های رندر مانند ردیابی پرتو و هوش مصنوعی را معرفی میکند

معماریGen12 زیر بنای UHD GRAPHICS 770 استو در مقایسه با نسل هلی قبلی پردازنده های گرافیکی  یکپارچه اینتل ،پیشرفت های قابل توجهی را در عملکرد گرافیکی ،کیفیت تصویر و کارایی به ارمغان می اورد.همچنن پشتیبانی بهتری  از فناوری های گرافیکی مدرن انجام ارایِه میکند وعملکرد روان را برای انواع کار های محاسباتی روزمره ،مصرف چند رسانه ای و بازی های سبک امکان پذیر می سازد.

Intel UHD 770VS Iris XE

مقایسه Intel UHD 770 با Intel Iris

هرجند هر دو کارت گرافیک داخلی محسوب می شوند بدین معنا که داخل همان چیپ پردازنده ساخته شده اند ولی در عمل مقایسه ی این دو شامل بررسی قابلیت ها و سطوح عملکرد ان ها می شود.در ادامه به تفکیک تفاوت های اصلی بین این دو می پردازیم.

Intel UHD graphics 770:

_معماری پایه :Intel Xe/Gen12

_استفاده:مصرف مولتی مدیا ،وظایف محاسباتی روزمره ،بازی سبک ،تماشای فیلم

_واحد اجرایی :به طور میانگین از 32 تا 96 متغییر است.

_حافظه مشترک:برای پردازش گرافیکیاز حافظه سیستم استفاده میکند

_پشتیبانی:DirectX 12/OpenGL 4.6

_عملکرد:متوسط از سطح ورودی تا میانی مناسب برای کار های سبک و اساسی

 

Iris Xe:

_معماری پابه:Intel Xe/Gen12

_استفاده:نمایشگر با وضوح بالا،بازی های محبوب ،ویرایش ویدیو و تدوین،طراحی سه بعدی،پخش ویدیو با کیفیت

_واحد های اجرایی:معمولا بالاتر ازمدل های گرافیک UHD

_حافظه اختصاصی :برخی از پیکربندی های vramبرای عملکرد بهتر اختصاص داده اند.

_پشتیبانی:از DirectX,OpenGL 4.6و ویژگی های اضافی

_عملکرد:عملکرد بهتری را در مقایسه با مدل های UHD ارایه میدهد و قادر به انجام کار های سخت تر است .

به صورت خلاصه،در حالی کهIntel UHD Graphics 770 برای کار های روزمره و بازی های سبک مناسب است ،Iris Xe Graphics به دلیل سطوح عملکردبالاتر و ویژگی های اضافی،قدرتمند تر است و برای بازی های رایج و بار های کاری سنگین تر طاحی شده است.اگر عملکرد مد نظر شماست و درگیر کار هایی هستید کهبه مهارت های گرافیکی بیشتری نیاز دارند Iris Xe Graphics در مقایسه با UHD Graphics 770 تجربه  بهتری را ارایه می دهد.

مزایا و معایب Intel UHD 770 

مزایا: _از انرژی کمتری استفاده میکنند

_کوچکتر وارزان تر نسبت به کارت گرافیک های مجزا

_برای اکثر وظایف روزمره کاملا مناسب هستند.

_بدون هزینه اضافی

_فضای کمتری را در کامپیوتر اشغال می کنند

معایب :_به طور معمول ضعیف تر از کارت گرافیک های مجزا هستند.

_قادر به هندل کردن گیم های سنگین و فعالیت های دارای کاربرد های گرافیکی حرفه ای نیستند

_محدودیت در رزولوشن:ممکن است محدودیت هایی در پشتیبانی ار رزولشن های بالا مانند 4k داشتبه باشند.که ممکن است برای استفاده از صفحه نمایش های بزرگ محدودیت هایی ایجاد کند.

_کیفیت تصاویر پایین تر:در مقایسه با کارت های گرافیک قدرتمند کیفیت تصویر وتجربه ی گرافیکیپایین تر خواهد بود به ویژه برای تجربه بازی یا تدوین ویدیو با کیفیت بالا.

Intel UHD 770در بازی

تست Intel UHD 770در بازی :

اگرچه UHD Graphics 770به خوبی برای بازی های مبتدی تا متوسط و یا بازی کم منابع مناسب است امابرای بازی های سنگین و پرطرفدار نظیر AAA با کیفیت بالا،ممکن است نتواند عملکرد مطلوبی ارایه دهد.به طور کلی می توان انتظار داشت که پردازنده گرافیکیUHD 770 برای بازی های با نیاز های گرافیکی پایین تا متوسط  مانند league of legends / fortnite/minecraft/overwatch  در تنظیمات کم تا متوسط به خوبی عمل کند .

اما برای  بازی های خیلی سنگین و پیشرفته مانند Cyberpunk2077/Assassin^s creed valhalla انتظار مشکلاتی دراجرا و کیفیت تصویری خوایم داشت.برای بهترین تجربه در بازی پیشنهاد میشود تازه ترین درایور های کارت گرافیک را نصب کرده و تنظیمات گرافیکی رابه نحوی تنظیم کنید که عملکرد بهینه ای را ارایه دهد همچنین ممکن است با تنظیمات کمتر گرافیکی و رزولوشن پایین تر توانایی اجرای بازی ها بهتر شود .

پردازنده دارای Intel UHD

پردازنده های دارای Intel UHD 770:

این کارت گرافیک معمولا در پردازنده های Intel core جدیدتر استفاده می شود.

_Intel core i9-14900k:یک پردازنده رده بالا بر اساس معماری Raptor Lake است که که از پردازنده گرافیکیIntel UHD پشتیبانی میکند.

_Intel core i5-1145G7:یک پردازنده متوسط با کیفیت است که همچنین از این گزافیک استفاده میکند.

_Intel core i3-1115G4:یکی پردازنده ارزان قیمت تر است که نیز از همین کارت گرافیک استفاده مبکند

دقت داشته باشید این ها تنها تعدادی از پردازنده ها هستند شما می توانبد لیست تمامی این پردازنده ها را در سایت رسمی اینتل مشاهده کنید.

جمع بندی :

با در نظر گرفتن تمام نکات گفته شده در انتخاب بهترین کارت گرافیک و بهترین برند کارت گرافیک برای سیستم یا لپتاپتان در ابتدا بایستی اولویت و زمینه استفادتان را مشخص کنید .اگر  به دنبال رفع نیاز های ارادی و روزانه تان هستید ودر حد تماشای فیلم و سریال و وبگردی از کامپیوتر استفاده میکنید پردازنده های یکپارچهUHD  برای شما مناسب خواهند بود ولی اگر به دنبال رتدرگیری و تدوین ویدیو  و همچنین اجرای بازی های ویدیویی سنگین می باشید بایستی به دنبال کارت گرافیک مجزای مناسب سیستم خود باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *