آخرین محصول شرکت تایوانی HTC به آبان ماه سال گذشته برمیگرده . جایی که محصول رده پایین Wildfire E Plus را روانه بازار کرد و تا چند روز پیش به عنوان آخرین محصول تولیدی این شرکت به حساب می اومد . این شرکت روز گذشته رسما از HTC U23 Pro رونمایی کرد. به همین مناسبت و بازگشت این شرکت با سابقه نگاهی داشته باشیم به تاریخچه اون.

این شرکت با چه ایده ای به وجود اومد ؟

خب در ابتدا نگاهی داشته باشیم به پیدایش این شرکت . ایده ساخت اون توسط دو فرد با نام های چر وانگ اهل تایوان و پیتر چو اهل برمه (میانمار) در سال 1997 در تایوان پایه گذاری شد. اونها در ابتدا قصد ساخت یک سازنده نوت بوک رو داشتن اما این ایده اونها به موفقیت نرسد و اگه کمک های خانواده چر وانگ نبود اونها ممکن بود ورشکست بشن. تو این مدت اونها محصولات دیگه ای هم ساختن که از مهم ترین اونها میشه به بی سیم لمسی اشاره کرد.

تولیدات ابتدایی شرکت HTC که باعث پیشرفت چشمگیر اون شد

بعد از این اتفاق در سال 2002 شرکت HTC اولین دستگاه بی سیم لمسی خودش رو با نام  Wallaby (نام تجاری Xda 02) تولید کرد . این گوشی که با استفاده از سیستم عامل مایکروسافت تولید شده بود قیمت حدود 900 دلاری داشت . در همون سال  HTC اولین گوشی دنیا با سیستم عامل ویندوز 7 رو با اسم HTC VTrophy روانه بازار کرد. سه سال بعد یعنی تو سال  2005 گوشی 3G رو با همکاری مایکروسافت وارد بازار کرد . سال های اول تولیدات HTC با استقبال خوبی از کاربران قرار گرفته بود . این شرایط به شکلی پیش رفت که این شرکت تونست امتیار شرکت Dopod International رو خریداری کنه و گام بزرگی تو پیشرفت خودش برداره . بالاتر از تمام مواردی که گفتیم یکی از قابل توجه ترین موارد امضای قرارداد همکاری بین HTC و گوگل بود.

تصویر گوشی هوشمند HTC
گوشی هوشمند HTC

ورود سیستم عامل اندروید،اوچ شکوفایی گوشی های HTC

یکسال پس از امضای این قرارداد ، اولین گوشی های سیستم عامل اندروید هم وارد بازار شدند. اندروید که پیدایش اون به سال 2005 برمیگرده اینبار در قالب سیستم عامل گوشی های هوشمند به بازار اومده بود و استقبال خوبی هم از اون صورت گرفت . شرکت HTC هم از این سیستم عامل بهره برد و جالبه بدونید که اولین گوشی اندروید بازار هم متعلق به همین شرکت هست . این شرکت با همکاری T-Mobile  محصول HTC Dream رو تولید کرد و اسم خودشو به عنوان اولین سازنده سری گوشی های اندروید در تاریخ ثبت کرد.

در ادامه این شرکتHTC تونست محصولات دیگه ای مثل تبلت رو تولید کنه که اولین محصول اونها 9 Nexus بود. اولین تبلت تولیدی هم تونست جایگاه خوبی رو بدست بیاره و مخاطبای زیادی رو به خودش جذب کنه.

سال های 2010 تا 2013 هم جز سال های خوب این شرکت بود که از جمله اونها میتونیم به فروشی 24 میلیون دلاری گوشی 4G اشاره کنیم. همچنین فراز و نشیب زیاد این شرکت جز نقاط عطف HTC تو اون برهه به شمار میاد. اما در کل این بازه زمانی خیلی پیشرفت چشمگیری رو از اونها شاهد نبودیم و قدرت همیشگی رو نداشت

صفحه نمایش HTC
صفحه نمایش گوشی هوشمند HTC
ورود گوشی های نسل 4 و شروع افت HTC

بعد از ورود گوشی های نسخه  4 اندروید به بازار شاهد افت تعداد زیادی از برند های محبوب بودیم مثل LG ، سونی و HTC که توان رقابت با برند های قوی مثل سامسونگ  رو نداشتن  سامسونگی که روز به روز در حال پیشرفته و از مدل های جدیدش مثل  Galaxy S23 Ultra اخیرا رو نمایی کرد و بازخورد خوبی هم داشت .حتی سری گوشی های هواوی هم تونستن خودشون رو از این برند ها جلوتر بزنن و پیشرفت چشمگیری داشته باشن.

تو همین سال ها بود که گوگل بخش تولید موبایل HTC رو به قیمت 1.8 میلیارد دلار خرید و بیش از 2000 نفر از مهندسین شرکت HTC رو به استخدام خودش در آورد. در حال حاضر هم تولیداتی رو شرکت داشته مثل دوربین های واقعیت مجازی هدست و .. اما همونطور که گفتیم  تولیدات و قدرت اونها مثل قبل نیست (در بحث ساخت گوشی هوشمند که عملا از دور خارج شده به حساب میاد)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *