توی این مقاله قراره بررسی انواع صفحه نمایش موبایل رو داشته باشیم و اونها رو از نظر کیفیت و ساختار و ویژگی های شاخصی که دارن بررسی و تجزیه و تحلیل کنیم با ما همراه باشید. تو این مقاله قصد داریم اونها رو بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

بررسی انواع مدل صفحه نمایش موبایل:

صفحه نمایش موبایل در حال حاضر یکی از مهم ترین وجه تمایزات تلویزیون ها و تلفن های همراه به حساب میاد. در سال های اخیر صفحات نمایش تغییرات زیادی داشتن که همین تغییرات باعث افزایش تنوع اونها شده به صورت کلی نمایشگر ها به دو دسته LCD و LED تقسیم میشن.

سال های ابتدایی ساخت گوشی های هوشمند در ساختار اونها از LCD استفاده میشد. سال ها بعد با پیشرفت تکنولوژی صفحات نمایش LED  هم وارد بازار شدن و در اختیار کاربران قرار گرفتن.

صفحه نمایش LCD ، پر کاربرد و متنوع

همونطور که گفتیم LCD در ساخت اولین نسل از گوشی های هوشمند به کار میرفت . در واقع این صفحه نمایش جایگزین CRT شده بود . CRT علاوه بر تلویزیون در ساخت گوشی های هوشمند و تبلت ها استفاده شده.

صفحه نمایش های LCD ها چند نوع هستند که از مهم ترین اونها میشه به TFT ،IPS ، PLS اشاره کرد.

TFT مخفف Thin Film Transistor اولین صفحه نمایش موبایل LCD و معمول ترین اونها بین گوشی های هوشمنده که کار اون کنترل پیکسل و بالا بردن کیفیت تصویر و واضح تر کردن اون هست. این تکنولوژی نقاط ضعفی هم داره که میشه به افت کیفیت دوربین اون زیر نور خورشید اشاره کرد . همچنین افزایش مصرف باتری در مقایسه با تکنولوژی ها جدید تر هم از جمله این موارد هست که باید به اون توجه کنیم. اما با این حال همچنان TFT بیشترین کاربرد و استفاده را در گوشی های هوشمند دارد.

انواع صفحه نمایش موبایل

IPS مخفف in-Place Switching هست. اگه بخوایم مقایسه کنیم TFT رو با IPS ؛ IPS زاویه دید بازتر و مصرف انرژی پایین تری داره و از این نظر نقطه قوت به حساب میاد . اما یه مشکل وحود داره اونم اینکه هزینه ساخت اونها در مقایسه با TFT بالاتر هست و ما اونو بیشتر تو گوشی های رده بالاتر میبینیم مثلا کمپانی اپل تا قبل از ساخت گوشی iPhone X از صفحه نمایش IPS استفاده می کرد.

PLS مخفف Plane to Line Switch هست که نسخه بهبود یافته IPS به شمار میاد؛ خیلیا این صفحه نمایش موبایل رو با اسم Super PLS میشناسن. این تکنولوژی که اولین بار توسط شرکت سامسونگ ارائه شد با هدف بهبود روشنایی زاویه دید و کیفیت بهینه تر ایجاد شد. همانند IPS مصرف کم انرژی از جمله ویژگی های بارز اونها به شمار میره که این ویژگی طبعا مصرف کمتر باتری گوشی در پی خواهد داشت. با انی حال این نمایشگر هم در مقایسه با سایر نمایشگر ها نقاط ضعفی داره . مثلا در مقایسه با IPS زمان پاسخگویی بسیار کم و شکننده بودن دو ویژگی منفی به حساب میان که باید به اونها توجه کرد.

LED ؛یک سر و گردن بالاتر از LCD

توی ادامه مقاله بررسی انواع صفحه نمایش موبایل میرسیم به بررسی صفحه نمایش LED . صفحه نمایش های LED یا Light Emitting Diodes  نسبت به صفحه نمایش LCD هزینه‌ ساخت بالاتری دارن و ماحصل اون ها نمایش بهتر رنگ ها ، روشنایی بیشتر و همچنین مصرف کمتر باتری شده. این صفحه نمایش با گذشت زمان به انواع مختلفی تقسیم شده .

OLED مخفف عبارت Organic Light Emitting Diodes هست. OLED بهترین پیشرفت در فناوری صفحه نمایش از زمان عرضه LCD هست. OLED یک ماده ارگانیکه که از یک لایه مواد آلی بر پایه کربن ساخته شده و همیشه خاموشه تا زمانی که جریان برق از داخل پیکسل‌های آن عبور کنه این وضعبت باعث منتشر شدن نور از آن می شه. OLED نیازی به نور پس زمینه نداره همین ویژگی ها باعث شده تعداد زیادی ازگوشی های هوشمند پرچمدار از صفحه نمایش های OLED استفاده کنند.

نمایی از یک صفحه نمایش موبایل

خوده OLED به چند صفحه نمایش مختلف تقسیم میشه. مثل  MicroLED ، POLED و AMOLEِD

MicroLED یا همان MLED این نوع صفحه نمایش موبایل هم مثل TFT هر پیکسل به طور جداگانه ای به  LED خودش متصل هست و میتونه به تنهایی روشن بشه.

POLED در طراحی و ساختارش از پلاستیک استفاده شده همین ویژگی باعث تمایز اون از صفحه نمایش های شیشه ای شده مثل انعطاف پذیری و سبک بودن که این وابسته به نوع پلاستیک به کار برده شده داره.

AMOLED مخفف عبارت Matrix Organic Light Emitting Diode که ایتدا توسط شرکت سونی توسعه داده شد و مایکروسافت بعدها این پروژه رو از سونی خریداری کرد . این صفحه نمایش موبایل به شکلی طراحی شده که پیکسل ها به صورت نقطه نقطه قرار گرفتن و هر کدام از آنها می تونه به صورت جداگانه فعال شه. از ویژگی های مثبت ای نصفحه نمایش میشه به وزن کمتر ، مصرف پایین انرژی و سرعت پاسخگویی بسیار بالا اشاره کرد. از نقاط ضعف این فناوری هم میشه به عملکرد ضعیف اون در زیر نور خورشید اشاره کرد که نقطه ضعف بیشتر صفحات نمایش به شمار میاد.

مقایسه LCD و LED

همونطور که گفتیم LED به نسبت LCD مزایای بسیار زیادی داره. شاخص ترینشون میشه به وزن کمتر ، مصرف باتری بهینه تر ،روشنایی بالاتر ،ضخامت پایین و زاویه دید باز تر اشاره کرد. همچنین شفافیت و درخشندگی LED بسیار بیشتر از LED می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *