MUX سوئیچ چیست؟

MUX سوئیچ (مخفف Multiplexer که اغلب به صورت غلط املایی “mucks” یا “muc” نوشته می‌شود) به ما این امکان را می‌دهد که گرافیک‌های یکپارچه (iGPU) را به صورت دستی فعال یا غیرفعال کنیم. این امر، با تغییر فیزیکی اتصال بین GPU و صفحه نمایش انجام می‌شود. برای استفاده از MUX سوئیچ، لپ تاپ شما باید از این ویژگی پشتیبانی سخت‌افزاری داشته باشد، این چیزی نیست که بتوانید خودتان آن را ارتقا دهید. شما نمی‌توانید به سادگی گرافیک یکپارچه را از طریق تنظیمات در ویندوز غیرفعال کنید. این موضوع نحوه سیم کشی فیزیکی GPU و صفحه نمایش را تغییر نمی‌دهد.

با رفتن به حالت ECO، گرافیک یکپارچه دیگر در دسترس نیست و در Task Manager نمایش داده نمی‌شوند، در عوض فقط گرافیک‌های مجزا در دسترس هستند. در این حالت، لپ‌تاپ شما بسیار شبیه به یک کامپیوتر معمولی است، جایی که صفحه نمایش مستقیماً به پردازنده گرافیکی پرقدرت متصل می‌شود.

MUX سوئیچ چیست؟

MUX سوئیچ چه کاربردی دارد؟

همانطور که گفته شد، MUX سوئیچ یا مالتی پلکسر، یکی از اجزای داخلی موجود در مادربرد برخی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ است که به شما این امکان را می‌دهد که گرافیک یکپارچه (iGPU) در CPU را به نفع گرافیک اختصاصی قدرتمندتر سیستم (dGPU) غیرفعال کنید.

به طور معمول، تمام اطلاعات ارائه شده بر روی dGPU لپ‌تاپ قبل از اینکه به صفحه داخلی برسند، از طریق iGPU عبور می‌کنند، که به طولانی شدن عمر باتری کمک می‌کند زیرا سیستم می‌تواند در صورت نیاز بین دو تراشه گرافیکی جابجا شود. با این حال، این رویکرد تأثیر منفی بر عملکرد و تأخیر دارد.

این همان جایی است که MUX سوئیچ وارد می‌شود و با ایجاد اتصال فیزیکی بین نمایشگر لپ‌تاپ و dGPU، به آنها اجازه می‌دهد مستقیماً بدون دخالت iGPU با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اکنون این سیستم می‌تواند از قابلیت‌های گرافیکی خود به‌طور کامل استفاده کند. در نتیجه نرخ فریم بالاتری در بازی‌ها می‌دهد و تجربه بهتری در بسیاری از برنامه‌ها ایجاد کند.

MUX سوئیچ چه کاربردی دارد؟

آیا ماکس سوییچ اهمیت دارد؟

حتی زمانی که پیدا کردن یک لپ‌تاپ گیمینگ با MUX سوئیچ به اندازه پیدا کردن لپ‌تاپی با بهترین مشخصات برای نیازهای شما مهم نیست، ولی باید در لیست اولویت‌های شما قرار گیرد. اگر نتوانید از نهایت توان GPU خود استفاده کنید، صرف هزینه بیشتر برای مدلی با بهترین کارت گرافیک موجود در بازار، فایده‌ای ندارد.

در واقع، برخی از گران‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ نمی‌توانند فریم بر ثانیه را به اندازه رقبای مشابه خود افزایش دهند، زیرا آنها فقط یک MUX سوئیچ کم دارند. طبق گفته‌های Asus ROG، این می‌تواند باعث تفاوت عملکرد متوسط 9 درصدی شود و برخی از بازی‌ها مانند Rainbow Six: Siege نرخ فریم را تا 30 درصد افزایش دهد.

همچنین، MUX سوئیچ امکان استفاده از فناوری‌هایی مانند Nvidia G-Sync و Nvidia Reflex را فراهم می‌کند که هر دو نیاز به اتصال مستقیم بین GPU GeForce و نمایشگر دارند.

اگر با یک لپ‌تاپ بدون MUX سوئیچ مواجه شدید، ممکن است همچنان بتوانید با اتصال آن به یک مانیتور گیمینگ جدا، هر گونه محدودت GPU را دور بزنید. البته این به شرطی است که ورودی‌های نمایشگر سیستم شما به‌جای راه‌حل یکپارچه روی CPU، مستقیماً به کارت گرافیک مجزا متصل شود.

آیا ماکس سوییچ اهمیت دارد؟

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *