در میان اقتصادی ترین گرافیک های لپتاپ ایم بار میخواهیم به بررسی گرافیک Intel HD Graphics 520بپردازیم. از دیگر انواع پردازنده های گرافیکی یکپارچه ی اینتل که در تاریخ اول سپتامبر 2015 معرفی و عرضه شد گرافیک  Intel HD Graphics 520میباشد .در حال حاضر این گرافیک309 دلار قیمت دارد که بر روی تراشه اصلی پردازش  دستگاه یعنی CPU قرار می گیرد.

خاطر نشان می شود که این نوع گرافیک های مجتمع قدرت پردازش نسک های سنگین را ندارند و همچنین از رم موجود در لپتاپ به عنوان حافظه پردازش استفاده میکندودر ادامه با بررسی گرافیک  Intel HD Graphics 520 ما را همراهی کنید.

تصویر Intel HD Graphics 520

بررسی مشخصات فنی گرافیک Intel HD Graphics 520

ار مهم ترین بخش های بررسی گرافیک Intel HD Graphics 520   نگاهی بر مشخصات کلی ان می باشد

Code name: skylake GT2

معماری:Intel Generation 9

تعداد واحد اجرایی:24

سرعت کلاک: 300MHz

بوست کلاک:900MHz

Memory clock :system shared

تاریخ عرضه:Sep 1st 2015

تکنولوزی:14nm

shading units:192

TMUs:24

ROPs:3

pixel rate:20700 GPxel/s

texture rate:21.60 GTexel/s

Directx:12.1

OpenGL:4.6

OpenCL:3.0

Vulkan:1.3

shader model:6.4

عملکرد گرافیک های محتمع اینتل در سال های گذشته انچنان تعریفی نداشته حتی امروزه نیز با اختلاف بسیار زیادی از مدل های ارزان و پایین رده کارت های گرافیک مجزا(  Discrete gpu)

قرار دارند.اکثر پردازنده های گرافیکی دارای پردازنده ی گرافیکی انبور onboard  می باشند.  در واقع این نوع گرافیک ها بسیار مقرون به صرفه بوده و شمارا از خرید گرافیک مجزا تا حدودی بی نیاز میکنند.مصرف انرژی بسیار پایینی دارند در عین حال می توانند تسک های سبک و امور روزمره شما را پاسخ بدهند.از انجایی که این گرافیک ها از رم کامپیوتر شما بهره میبرندبه شدت پیشنهاد می شود که حداقل 8 گیگ رم در اختیار داشته باشید.گرافیکIntel HD Graphics 520 را میتوان در بسیاری از پردازنده های نسل Skylake یافت.این ورژن GT2 از  پردازنده گرافیکی Skylake دارای 24 واحد اجرایی می باشد.که می تواند بسته به مدل cpu سرعت کلاک 1050MHz داشته باشد.هچنین به دلیل نداشتن حافطه گرافیکی اختصاصی (eDRAM cache) این گرافیک بایستی از حافظه اصلی استفاده کند.

 Intel HD Graphics 520

عملکرد گرافیکIntel HD Graphics 520

در ادامه بررسی گرافیکIntel HD Graphics 52  میرسیم به عملکرد ان.اکثر برنامه ها بر روی این گرافیک تعبیه شده بر روی cpu اجرا می شوند و cpu چهار هسته ای skylake که این gpu پشتیبانی میکند برای طراحی سبک کافی می باشد.اگر حداقل احتیاج برنامه های طراحی را در نطر بگیریم intel hd 520 این احتیاج را براورده میکند و همچنین از directx و   OpenGL پشتیبانی میکند.در این جاست که متوجه خواهید شد چرا سیستم های حرفه ای کارت گرافیک مجزا دارند .یک gpu را به عنوان یک cpu اضافی برای محاسبات داده های بصری در نطر بگیرید در سیستمی که cpu به تنهایی کار های سنگینی را انجام می دهد عملکرد شما قطع به یقین انقدر دقیق نخواهد بود.

_انتظار رزولوشن بیشتر از 1366*768 پیکسل را نداشته باشید افزودن پلاگین ممکن است cpu و ram را تحت الشعاع قرار دهد ومنجر به تاخیر در عملکرد شود.

_داراری رنگ های نسبتا کمتر بنابراین دقت رنگ را کاهش می دهد و ویژگی های سایه زنی را غیر فعال میکند .

_برای cad دقت برای رندر اشکال و حطوط کاهش یافته است .

همانطور که در مقالات پیشین نیز گفته شد مانند بررسی Intel UHD Graphics 770 اینگونه گرافیک ها جز برای وبگردی و دیدن ویدیو و تسک های روزمره مناسب دیگر تسک هاس سنگین نبوده و رندر گیری با ان ها بسیار ارام یا غیر ممکن خواهد بود .در چنین شزایطی اگرعملکرد  cpu نیز مانند گرافیکتان پایین باشد این عمل کاملا غیر ممکن می شود.

تصویر Intel HD Graphics 520

سازگاری و ابعاد گرافیک Intel HD Graphics 520

اطلاعاتی درباره ی سازگاری Intel HD 520 با سایر اجزای کامپیوتر زمانی مفید است که برای مثال میخواهید کانفینگ کامپیوتر اینده را انتخاب کنید یا کامپیوتر خود را به روز رسانی کنید. این گزافیک دارای سطوح متفاوتی از سازگاری است که به سیستم عامل / نرم افزار های استفاده شده و کاربر بستگی دارد.در واقع مطالعه مشخصات دقیق سیستم ذر مورد پشتیبانی از سیستم عامل های مختلف /نرم افزا ها و درایور های مورد نیاز اهمیت دارد .

Intel HD 520 دارای پشتیبانی از API های گرافیکی مانند directx /opengl /valkan  است همچنین با سیستم عامل های ویندوز و لینوکس سازگاری داردواز انجایی که این گرافیک یک گرافیک یکپارچه است  سازگاری ان مستقیما به پردازنده و سیستم مربوطه بستگی دارد.ابعاد دقیق Intel HD 520  به طور خاص به پردازنده مشترک ان و نوع سیستم بستگی دارد و به طور گسترده در دستگاه های مختلف استفاده شده است اما در اکثر ان ها کوچک و جزیی از پردازنده مرکزی است.

مزایا و معایب Intel HD Graphics 520

مزایا: عملکرد عمومی مناسب

_می تواند اکثر باری ها را در پایین ترین تنظیمات اجرا کند(توصیه نمی شود)

_مصرف برق کمی دارد

_برای کاری های عمومی به اندازه ی مناسبی خوب است.

مقرون به صرفه و بسیار کم جا می باشد

معایب: _برای بازی کردن مناسب نمی باشد

_برای ویرایش ویدیو و طراحی گرافیکی مناسب نیست

_کیفیت گرافیکی متوسطی دارد

_از رم سیستم برای حافظه گرافیکی استفاده میکند.

والپیپر Intel HD Graphics 520

مقایسه Intel HD Graphics 520 vs Intel UHD Graphics 770

اگرچه هر دوی این گرافیک ها از خانواده ی گرافیک های یکپارچه اینتل می باشندولی همانطور که انتظار می رود Intel UHD Graphics 770 عملکرد بسیار بهتری داردکماینکه جدیدتر نیز می باشد.در واقغ گرافیک Intel UHD Graphics 770 185%  بهتر از Intel HD 520  در بنچمارک ها ظاهر شده است . از لحاظ عملکرد Intel UHD Graphics 770 در جایگاه 545 قرار دارد درخالی که Intel HD 520 در رنک 819 قرار دارد.همچنین Intel UHD Graphics 770با معماری Alder lake رتبه محبوبیت 22 را کسب کرده در حالی که Intel HD 520 با معماری قدیمی تر skylake در جایگاه 38 قرار دارد.از لجاظ قیمتی اختلافی حدود  569 دلار میان این دو گرافیک با قیمت های 309 دلار و 878 دلار دیده می شود .

جمع بندی

اگرچه گفته شد این گرافیک قابلیت اجرای اکثر گیم ها را دارد و همچنین ویدیو های زیادی از تست انواع گیم ها در یوتوب از ان وجود دارد ولی با تگاهی واقع گرایانه اصلا برای رندر گیری / کار های گرافیکی و بازی کردن مناسب نمی باشدو پیششنهاد کی شود از کارت های گرافیکی مجزا استفاده کنید ولی برای وب گردی و تسک های روزمره کافی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *