گوشی موتورولا G73 یکی از میان‌رده‌های جذاب در بازار ایران محسوب می‌شود که می‌تواند در برابر رقبای خود عرض اندام کند. اما آیا این گوشی واقعا ارزش خرید بالایی دارد؟ در ادامه به بررسی موتورولا G73 می‌پردازیم.

جدول مشخصات گوشی Motorola Moto G73

مشخصات گوشیموتورولا موتو G73
صفحه نمایشIPS LCD (120 هرتز)
ابعاد صفحه نمایش6.5 اینچ (~85.6% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن صفحه نمایش1080 در 2400 پیکسل، 20:9 (~405 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
ابعاد بدنه161.4 در 73.8 در 8.3 میلی‌متر
وزن بدنه181 گرم
ساخت بدنهجلو شیشه ای، پشت و فریم پلاستیکی
سیم کارتدو سیم‌کارته (نانو-سیم)
سیستم عامل در زمان عرضهاندروید 13
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 250 یورو
پردازندهمدیاتک دایمنسیتی 930 (6 نانومتر)
پردازنده مرکزی8 هسته‌ای (2 هسته‌ی 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 6 هسته‌ی 2.0 گیگاهرتز Cortex-A55)
پردازنده گرافیکیIMG BXM-8-256
حافظه داخلی و رم128 گیگابایت با 8 گیگابایت رم
256 گیگابایت با 8 گیگابایت رم
نوع حافظهUFS 2.2
سنسورهای دوربین50 مگاپیکسل (لنز واید، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، f/1.8)
8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید، پوشش 118 درجه ای، f/2.2)
قابلیت های دوربینفلاش LED، پانوراما و HDR
فیلمبرداری1080p@30/60fps
دوربین سلفی16 مگاپیکسل (لنز واید، 1.0 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.4)
فیلمبرداری دوربین سلفی1080p@30fps
بلندگواستریو
جک 3.5 میلی متری صدادارد
باتریباتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت
شارژدهیشارژ 30 وات
حسگرحسگر اثر انگشت کنار گوشی، شتاب سنج، سنسور مجاورت، ژیروسکوپ، قطب نما
فناوری شبکهGSM / HSPA / LTE / 5G
بلوتوث5.3، A2DP، LE
فناوری مکانیابی (GPS)بله، با GPS, GLONASS, GALILEO
NFCدارد
رادیوندارد
USBUSB Type-C 2.0
USB On The Go
رنگ هاآبی تیره، سفید

 موتورولا moto g73

طراجی موتورولا g73

وزن بدنه ۱۸۱ گرم است و ضخامت آن به ۸.۳ میلی‌متر می‌رسد.گوشی Moto G73 دستگاهی بسیار خوش‌دست است.حاشیه سباه در پایین دستگاه بزرگ است و زیاد جالب نیست .این حاشیه سیاه بزرگ به نوعی زیبایی و ظاهر شیک و درخشان گوشی G73 از موتورولا را به هم می‌زند. با در نظر نگرفتن این مورد در کل دستگاه به نظر خوب و جذاب می‌آید، این موضوع در هنگام استفاده طولانی‌مدت از دستگاه آزاردهنده است. موتورولا moto g73

در طرف چپ گوشی، شما خشاب کارت SIM خواهید یافت. به پایین نگاه کنید و یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری، پورت شارژ USB-C و گریل بلندگو خواهید دید. به سمت راست بروید و دکمه تنظیم صدا و دکمه روشن و خاموش همراه با حسگر اثر انگشت داخلی را خواهید یافت – همه اینها از اصول طراحی نوین پیروی کرده اند.

G73 هیچ گونه مقاومت رسمی در برابر آب و گرد و غبار ارائه نمی‌دهد، اگرچه این در نقطه قیمت ارزان زیاد تعجب آور نیست. با این حال، موتورولا میگوید این گوشی در برابر پاشش قطرات آب مقاوم است ولی بهتر است احتیاط کنید و اطمینان حاصل کنید که این گوشی خیلی خیس نشود.

توجهتان را به نمایشگر G73 و پانل LCD 6.5 اینچی با رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل جلب میکنم. اگرچه این ممکن است به نظر نیاید که چیز خاصی باشد، اما زمانی که حرف از  120Hz نرخ تازه‌سازی  میشود آن زمان موتورولا قدرت خود را به نمایش میگذارد که این کیفیت باعث میشود دقت تمام موارد موجود در نمایشگر شما در نهایت کیفیت و زنده بودن به چشم بیاید. موتورولا moto g73

صفحه نمایش moto g73

یه نمایشگر 6.5 اینچی با رزولوشن 1080 رو اینجا میبنیم که رفرش ریت 120 هرتزی دارد اما موتورولا به جای استفاده از یه پنل اولد یا امولد سراغ پنل IPS LCD برای این گوشی رفته که باعث میشود ترکیب و دقت رنگ ها خیلی خوب نباشد و رنگ های مشکی عمق کافی رو نداشته باشند. به خاطر LCD بودن پنل زاویه دید نسبتا محدودی دارد و باید با زاویه مناسب به نمایشگر نگاه کنید تا کاملا جزئیات رو ببینید. از قابلیتHDR هم خبری نیست.

حالت دینامیک هم داره و میتواند روی عددهای مختلف با توجه به نوع کاربری سوییچ کند. روشنایی نمایشگر کمه و نهایتا میتواند تا حدود 500 نیت در حالت خودکار افزایش پیدا کند که باعث میشود یک مقداری داخل محیط های روشن کار با نمایشگر سخت بشود.  موتورولا moto g73

 

 

دوربین moto g73

دوربین اصلی این گوشی ۵۰ مگاپیکسلی است و دوربین دوم هم اولترا واید ۸ مگاپیکسلی محسوب می‌شود. عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی واقعا کیفیت خوبی دارند و گستره دینامیکی بالایی ارائه می‌دهند. در محیط‌های کم‌نور هم با فعال کردن حالت شب، می‌توانید عکس‌های خیلی خوبی ثبت کنید. دوربین اولترا واید هم عملکرد رضایت‌بخشی دارد و می‌تواند کاربران را در شرایط مختلف راضی نگه دارد. اما دوربین سلفی این گوشی عملکرد ضعیف‌تر از انتظاری دارد و عکس‌ها را بیش از حد شارپ می‌کند. بنابراین بهتر است چندان روی کیفیت این دوربین سلفی حساب نکنید

با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی شروع کنیم ، تصاویر شفاف و با رنگ‌های درخشان در سراسر فریم خواهید داشت. بعد از عکاسی متوجه می‌شوید که تصاویر در شرایط نوری مناسب بسیار روشن هستند. این مورد به دیافراگم f/1.8 برمی‌گردد که می‌تواند طیف کامل نور را دریافت کند . رنگ‌ها در برخی مواقع ممکن است به طور غیرطبیعی زنده به نظر برسند، به ویژه زمانی که حالت هوش مصنوعی گوشی فعال است، اما این مورد در تقریبا تمام گوشی های هوشمند وجود دارد.

حالت شب اختصاص داده شده در این گوشی یک ایده خوب است، موتورولا احتمالاً تلاش می‌کند تا با توانایی‌های گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت‌تر همخوانی داشته باشد. با این حال، این ویژگی در عمل به خوبی کار نمی‌کند .

به دوربین سلفی جلویی گوشی G73 که نگاه کنیم شاهد دوربین سلفی دارای یک حسگر 16 مگاپیکسل با گشودگی دهانه f/2.4 هستیم. با توجه به تعداد مگاپیکسل قابل قبول، تصاویر جلویی معمولاً خوبی تولید می‌کنند. تصاویر بسیار حاوی جزئیات هستند و رنگ‌ها یک بار دیگر با دقت شگفت‌انگیزی تولید می‌شوند. در شرایط نوری سخت‌تر، تصاویر به سرعت پر از دانه می‌شوند که این موضوع بیشتر به دلیل مقدار گشودگی دیافراگم دوربین است که وجود دارد.

درباره ویدیو، دوربین عقب قادر به ضبط ویدیو با کیفیت 1080p با 60 فریم در ثانیه است. این موضوع خیلی از ضبط 4K که در بیشتر گوشی‌های هوشمند امروزی وجود دارد فاصله دارد، اما قابل قبول است . از سوی دیگر، دوربین جلویی محدود به 1080p با 30 فریم در ثانیه است. عدم وجود استحکام تصویر نوری به معنای این است که ویدیوهایی که از هر دو دوربین گرفته می‌شوند نسبتاً با لرزشی به ثبت می‌رسند

باتری و شارژر

ر این گوشی ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد. اگر استفاده معمولی داشته باشید می‌تواند تا ۱.۵ روز شما را همراهی کند و اگر استفاده سنگین باشد، باتری تا ۱ روز کامل دوام می‌آورد. همانطور که گفتیم، همراه با گوشی یک شارژر ۳۰ وات هم در اختیار شما قرار می‌گیرد که می‌تواند باتری گوشی را در عرض حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه به طور کامل شارژ کند.

عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری moto g73

دایمنسیتی ۹۳۰ به‌عنوان قلب تپنده‌ی این گوشی موتورولا انجام وظیفه می‌کند. در این محدوده‌ی قیمتی، این چیپست یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. این چیپست می‌تواند بازی سنگینی مانند Call Of Duty را با گرافیک متوسط به راحتی اجرا کند. به طور کلی یکی از نقاط قوت موتورولا G73، همین چیپست آن است.

این گوشی با اندروید ۱۳ راهی بازار شده که تقریبا تفاوتی با اندروید خام ندارد.

صدای اسپیکر

تنها یک اسپیکر در پایین دستگاه وجود دارد . صدا در حدی عمق دارد، اما اغلب به نظر می‌رسد که نسبت به حداقل فرکانس‌های پایین که در حین تماشا یا گوش دادن به موسیقی انتظار دارید، صدایی ضعیف و محدود دارد.

همچنین هیچ ویژگی صدای سه بعدی مانند Dolby Atmos وجود ندارد، اما این موضوع برای یک گوشی ارزان قیمت دور از انتظار نیست.

جمع بندی

 

. نمایشگر استفاده شده کیفیت بالایی دارد، بدنه‌ی گوشی خوش‌ساخت است و در ضمن باتری هم عمر طولانی دارد. تنها نقطه ضعف مهم این گوشی، دوربین سلفی آن است و به غیر از این مورد نمی‌توانیم ایراد بزرگی از آن بگیریم.دوربین چیزی خارج از معمول نیست، اما برای عکس‌های در حال حرکت مناسب نخواهد بود.

درکل تصمیم خریدن یا نخریدن این گوشی به عهده شما عزیزان است..

 

 

مقاله پیشنهادی:بررسی موتورولا moto g52

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *