اگر به دنبال ان هستیدکه لپتاپی اقتصادی تهیه کنید انتخاب لپتاپی با پردازنده گرافیکی یکپارچه (Integrated Gpu )را به شما پیشنهاد میکنیم .زیراکه این نوع گرافیک ها بر روی CPU تعبیه میشوند و عملا قطعه ای جداگانه محسوب نمی شوند و شما بابتشان هزینه ای بسیار مقرون بهصرفه  پرداخت خواهید کرد .و اما پیش از خرید هر نوع کالا دانستن مشخصات و قابلیت های ان تصمیم گیری را برایما اسان می کند .به منظور تصمیم گیری بهتر در خرید این گرافیک با بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 750  تا انتهای این پست همراه ماباشید.

 مشخصات Intel UHD 750

 

مشخصات گرافیک Intel UHD Graphics 750

در هنگام  بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 750  از مهم ترین نکات قابل توجه بررسی مشخصات فنی ان می باشد .مشخصات فنی این گرافیک به شرح زیر است :

_ Code Name ; GT1 Rocket Lake

_معماری:Gen 12/

_تعدادواحد اجرایی:32

_تکنولوژی:14nm

_تاریخ عرضه:30/03/2021

_فرکانس پایه:350 MHZ

_ماکسیمم حافظه ویدیو گرافیک:64GB

_4Kساپورت:بله در 60HZ

_ماکسیمم رزولوشن :   4096*2160@60HZ  اچ دی ام ای

_ماکسیمم رزولوشن:5120*3200@60HZ دی پی

_ساپورتAPI: از Direct x 12.1. oprnGL4.6 ,OPENCL 3.0.Vulkan1.3 پشتیبانی میکند.

_توان مرفی:15Watt

_shading units:256

_بیس کلاک:300MZ

_بوست کلاک:1300MHZ

_حافظه کلاک :Memory shared

_TMUs:16

_ROPs:8

پردازنده باIntel UHD 750

 کاربرد گرافیک Intel UHD Graphics 750

_در ادامه بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 750 به کاربرد این گرافیک مجتمع  میرسیم .این نوع گرافیک نیز مانند گرافیک های ان بورد قبلی که بررسی کردیم در پست های  بررس گرافیک Intel UHD Graphics 770 و بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 730 ان چنان پرفورمنس بالایی ندارد ولی نکته حایز اهمیت ان است که این gpu نبست به Intel UHD 730 عملکرد ببهتری را دارا می باشد ولی همانطور که انتظار می رود نست به  Intel UHD 770 ضعیف تر ظاهر می شود.

معمولا Intel UHD Graphics 750 در نسل های جدیدتر پردازنده های اینتل یافت می شود عملکرد بهتری را در مقایسه با نسل های قبلی خود ارایه میکند .در ادامه چند مورد استفاده این گرافیک را بیان میکینیم:

_محاسبات روزمره:Intel UHD Graphics 750 برای کار هی محاسباتی روزمره مانند مرور وب,ایمیل ومصرف چند رسانه ای مناسب است در واقع مشخصات این گرافیک اطمینان یک تجربه ی کاربری روان را به کاربر می دهد.

_Office work:برای کار های مرتبط با دفتر مانند کار با اسناد , صفحات گسترده ,ارایه ها و مدیریت برنامه های تجاری  Intel UHD Graphics 750 عملکرد کافی  را دارا می باشد.

_نمایش وپخش رسانه ها:این برنامه قادر به پخش ویدوهای با کیفیت بالا ,پخش محتوا از پلتفرم های مختلف و مدیریت موثر وظایف چند رسانه ای استو تجربه ی خوبی برای سرگرمی فراهم میکند.

_بازی متوسط:Intel UHD Graphics 750 میتواند به خوبی از پس بازی های معمولی براید و به کاربر ابن امکان را می دهد که عنوان های کم تقاضا رادر تنظیمات متوسط پخش کند .بازی هاییی مانند Dota 2, Fortnite, counter strike   می توانند به راحتی روی این پردازنده  گرافیکی اجرا شوند .

_ویراییش عکس و ویدیو:ویرایش اولیه عکس در نرم افزارهایی مانند Adobe Photoshop.Lightroom یا ویرایش ویدیو با ابزار هایی مانند Adobe premierre pro, Davinci resolve  با این پردازنده امکان پذیر است.اگرچه ممکن است عملکرد و برخی ازامکانات برای پروزخ های پیچیده محدود باشد.

_چند وظیفه ای و مانیتور های چندگانه :Intel UHD Graphics 750 به طور چشمگیری از انجام چند وظیفه پشتیبانی میکند و میتواند نمایشگر های متعددی را هدایت کند و برای کاربرانی که به تنظیمات دسکتاپ گسترده یا افزای فضای کاری نیاز دارند مناسب است.

_ارتباط انلاین :برای ابزار های ارتباطی انلاین  مانند کنفرانس ویدیویی ,جلسات مجازی ,کلاس هاس انلاینو تماس های صوتی به خوبی عمل میکند.

_طراحی گرافیکی:اگرچه برای کار های گرافیکی پیشرفته و سنگین طاحی نشده است ولی میتواند وظایف  اصلی طاحی گرافیکی را با استفاده از نرم افزار هایی  مانند Illustrator یا  corelDRAW  انجام دهد .

به طور کلی این پردازنده به طیف وسیطی از نیاز کاربران پاسخ می دهد ولی به منظور انجام کار های گرافیکی سنگین پیشنهاد می شود کارت گرافیک مجزا تهیه کنید .

معماری Intel UHD Graphics 750

به دنبال مبحث بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 750  معماری این پردازنده را مورد نقد و بررسی قرارمیدهیم.معماری این گرافیک نیز مانند گرافیک intel uhd 730 بر پایه ی Xe-lp می باشد.این معماری بخشی از سری پردازنده های xe اینتل است که برای دستگاه های کم مصرف مانند لپتاپ های نازک و سبک ,اولترابوک ها و دیگر  پلتفرم های موبایل بهینه شده است .

همچنین این معماری براستفاده انرژی کمتر تمرکز دارد و نسبت پرفورمنس به وات کمتر یا همان کارایی بهتر را در مقایسه با  گرافیک های یکپارچه قدیمی امکان پذیر میکند.

مقایسه گرافیک intel UHD 750  و intel uhd 630

مقایسه Intel UHD 750 با Intel UHD 630

در ادامه عملکرد و قابلیت های این دو گرافیک ان بورد را با هم مقایسه میکنیم:

_معماری:Intel UHD Graphics 750   بر پایه ی معماری جدیدتر Xe-LPاست که عملکرد و کارایی بهتری نسبت به معماری قدیمی Intel UHD 630 دارد.در واقع Intel UHD 630 بر پایه  معماری Gen9 اینتل است که معماری قدیمی تری محسوب می شود.

_عملکرد :Intel UHD Graphics 750   عموما عملکرد بهتری نسبت به Intel UHD 630 ارایه میکند و ان را برای کار هایی مانند بازی سبک ,مصرف چند رسانه ای مناسب تر می کند .در صورتی که Intel UHD 630 قدرت کمتری دارد و برای کار های محاسباتی اولیه مناسب است اما ممکن است اما ممکن است با بازی های جدیدتر و برنامه های کاربردی تر مشکل داشته باشد.

به طور کلی Intel UHD Graphics 750  عملکرد بهتر ,بهره وری انرژی و پشتیبانی از  فناوری های مدن را در مقایسه با Intel UHD 630 ارایه میدهد.

جمع بندی

در نظر داشته باشید چنانچه  عملکرد گرافیک Intel UHD  750 حدود 60%  نسبت به  Intel UHD 630 تقویت شده است ولی نبایستی در حد کارت گرافیک های مجزا از ان ها انتظار داشت.هرچند برای مصارفی مانند گیم و بازی میتوان با انجام تنظیمات  ان را سازگارتر کرد .با تشکر از همراهی شما تا انتهای مقاله بررسی گرافیک Intel UHD Graphics 750.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *