پردازنده‌های نسل 13 اینتل به نام رپتورلیک با قابلیت‌های ویژه‌ای نسبت به نسل قبلی روانه بازار شدند. این پردازنده‌ها دارای تعداد هسته‌های بیشتر، اتصالات بهتر، معماری اصلاح شده و سرعت اورکلاک بالاتر هستند. همراه ما باشید با بررسی پردازنده i7 1355u.برررسی پردازنده i7 1355u

برررسی i7 1355u

طبق ادعای اینتل، نسل 13 پردازنده ها تا 15 درصد در عملکرد تک هسته‌ای و تقریبا 41 درصد در عملکرد چند هسته‌ای نسبت به نسل قبلی ارتقا داشته است. همچنین اینتل تلاش کرده است تا افزایش قیمت کمتری را در نسل 13 اینتل داشته باشد. پردازنده‌های نسل 13 اینتل از رم DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند.

همانطور که انتظار می‌رود پردازنده نسل 13 اینتل نسبت به نسل قبلی دارای تعداد هسته‌های بیشتری است پردازنده‌های این نسل دارای حداکثر 24 هسته و 32 هسته مجازی یا ترد هستند.

نسل 13 اینتل پردازنده‌های خود را در سری‌های P -U -H -HX برای لپ تاپ و سری K -KF را برای دسکتاپ معرفی کرد.

در بین پردازنده های نسل 13 اینتل کم قدرت ترین سری برای لپ تاپ سری P و U هستند.برررسی پردازنده i7 1355u

شرکت سازنده پردازندهIntel
نام سری پردازندهRaptor Lake-U
سری پردازندهCore i7
نسل پردازندهنسل 13
مدل1355U
تعداد هسته10
تعداد رشته12
بازه فرکانس1200-5000MHz
حافظه کش L1928KB
حافظه کش L29.5MB
حافظه کش L312MB
معماری ساختx86
فناوری ساخت پردازنده10 نانومتری
مصرف برق پردازنده15 وات
تاریخ ساخت پردازنده01/04/2022
بالاترین دمای پردازنده100°C
64Bit64Bit support
نام سوکتBGA1700

معماری: پردازنده Intel Core i7-1355U بر اساس معماری Tiger Lake با تکنولوژی 10 نانومتری ساخته شده است.
تعداد هسته‌ها و رشته‌ها: این پردازنده دارای 4 هسته فیزیکی و 8 رشته پردازش است.
فرکانس پایه و فرکانس توربو: فرکانس پایه این پردازنده 2.3 گیگاهرتز است که به وسیله تکنولوژی توربو بوست به 4.2 گیگاهرتز ارتقا می‌یابد.
حافظه Cache: دارای حافظه Cache سطح 3 با ظرفیت 8 مگابایت می‌باشد.
گرافیک: پردازنده گرافیکی مجزا Intel Iris Xe Graphics را دارا می‌باشد که برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی پیشرفته بسیار مناسب است.

  • مصرف انرژی بهینه‌: این پردازنده برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک طراحی شده و با مصرف انرژی پایین، عمر باتری طولانی‌تری را به ارمغان می‌آورد.
  • قیمت مناسب: Core i7 1355U در مقایسه با پردازنده‌های مشابه، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و برای کاربرانی که به دنبال یک لپ‌تاپ قدرتمند و اقتصادی هستند، انتخابی ایده‌آل است.
  • قابلیت‌های گرافیکی مناسب: این پردازنده از گرافیک مجتمعIntel Iris Xe Graphics eligible بهره می‌برد که برای انجام وظایف گرافیکی روزمره و حتی بازی‌های سبک کافی است.

عملکرد و کاربردها:

پردازنده Intel Core i7-1355U با ترکیب قدرت پردازشی و کارایی گرافیکی بالا، مناسب برای مصارف چندگانه است. از جمله کاربردهای این پردازنده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. اجرای برنامه‌های گرافیکی پیشرفته و بازی‌های رایانه‌ای دیجیتال.
2. کاربردهای حرفه‌ای مانند طراحی سه‌بعدی، ویرایش ویدیو و عکس، و تدوین مالتی‌مدیا.
3. استفاده در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی برای اجرای برنامه‌های اداری و تجاری.
4. مصارف مرتبط با مهندسی و تحلیل داده.

موارد استفاده:

  • لپ‌تاپ‌های اداری
  • لپ‌تاپ‌های دانشجویی
  • لپ‌تاپ‌های مالتی‌مدیا
  • لپ‌تاپ‌های گیمینگ سبک

نقاط قوت:

  • معماری جدید
  • حافظه کش 12 مگابایتی
  • مخصوص کارهای میان ردهبررسی پردازنده i7 1355u

بررسی Intel Iris Xe Graphics eligible

در معرفی Iris Xe ادعاهای بزرگی در مورد سطح کارایی در مدل های 3 بعدی مطرح شده که این تراشه ها عملکرد گرافیکی نسل قبلی را تقریبا دوبرابر می کنند. اگر این ادعا درست باشد، شاهد پیشرفت های شگرفی در توانایی گرافیک های یکپارچه برای گیمینگ در لپ تاپ های باریک و سبک و عمومی خواهیم بود.

رچه گرافیک Iris Xe در بازی هایی که AAA طبقه بندی می شوند (یعنی ناشر مشهور دارند و پرهزینه هستند) به 60 فریم بر ثانیه (fps) نمی رسد ولی در بازی های معمولی تر (بخصوص بازی های مولتی پلیر رقابتی) به نرخ فریم واقعی قابل بازی دست پیدا کرده است. این بازی ها با تنظیمات گرافیکی حداکثری اجرا نشده اند (اینتل در جای دیگر گفته که تنظیمات “متوسط” معیار این نمایش بوده است) اما در حقیقت نمایانگر بازی های واقعی و محبوب با کیفیت full HD (1080×1920 یا همان 1080 p) هستند.

اگر این اعداد درست باشند، گرافیک های یکپارچه جدید برای کسانی که لپ تاپ های گیمینگ با گرافیک مجزا ندارند یا از پس خریدش برنمی آیند، هدیه بزرگی خواهد بود که دسترسی لپ تاپ های معمولی را به محبوب ترین بازی های موجود فراهم می کند. این قابلیت به بازی هایی مانند valorant که بازیکن محور و تا حدودی کم طرفدار بوده و جلوه های گرافیکی آنچنانی ندارد، این میدان را می دهد تا قسمت بیشتری از بازار را از آن خود کنند و با نرخ 60 فریم بر ثانیه یا بیشتر، گیمرها را هیجان زده کنند.

Iris Xe پردازنده ای است که درون پردازنده ساخته شده است. اما لپ تاپ های که قرار است توسط این گرافیک یکپارچه جایگزین شوند، هم اکنون از چیپ های گرافیکی پایین رده ای مانند Geforce MX به عنوان بازوی گرافیکی بهره می برندبررسی پردازنده i7 1355u

اگر این اعداد درست باشند، گرافیک های یکپارچه جدید برای کسانی که لپ تاپ های گیمینگ با گرافیک مجزا ندارند یا از پس خریدش برنمی آیند، هدیه بزرگی خواهد بود که دسترسی لپ تاپ های معمولی را به محبوب ترین بازی های موجود فراهم می کند. این قابلیت به بازی هایی مانند valorant که بازیکن محور و تا حدودی کم طرفدار بوده و جلوه های گرافیکی آنچنانی ندارد، این میدان را می دهد تا قسمت بیشتری از بازار را از آن خود کنند و با نرخ 60 فریم بر ثانیه یا بیشتر، گیمرها را هیجان زده کنند.

Iris Xe پردازنده ای است که درون پردازنده ساخته شده است. اما لپ تاپ های که قرار است توسط این گرافیک یکپارچه جایگزین شوند، هم اکنون از چیپ های گرافیکی پایین رده ای مانند Geforce MX به عنوان بازوی گرافیکی بهره می برند

جمع بندی

پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل از قدرت فوق العاده‌ای برخوردارند و عملکرد بسیار خوبی در کارهای مختلف نظیر رندرینگ، گیمینگ و … از خود به نمایش گذاشتند. استفاده از معماری هیبریدی و افزایش هسته‌های Efficient در این پردازنده‌ها، کمک زیادی به سرعت و قدرت آن‌ها کرده است.. همچنین پشتیبانی از رم‌های DDR4 و DDR5 در کنار سازگاری با مادربردهای سری ۷۰۰ و ۶۰۰، دست شما را در انتخاب قطعات باز گذاشته که از نقاط قوت این نسل به شمار می‌رود. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که قبل از تهیه خنک کننده، حتماً توان حرارتی یا TDP پردازنده و خنک کننده مورد نظر را با یکدیگر مقایسه نمایید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

پردازنده Intel Core i7-1355U با مشخصات فنی قدرتمند و عملکرد بالا، یک گزینه عالی برای کاربرانی است که به دنبال تجربه کاربری پیشرفته و کارایی بالا در استفاده از رایانه خود هستند. این پردازنده قادر است نیازهای گوناگون کاربران را در برنامه‌ها و بازی‌های مختلف برآورده کند و تجربه کاربری فوق‌العاده‌ای را ارائه دهد.

مرسی از اینکه تا انتها با برررسی پردازنده i7 1355u همراه ما بودید.

پردازنده پیشنهادی برای گیم های سنگین:i5 13600

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *