تو این مقاله به بررسی یکی از برند های شناخته شده در تولید گوشی های اندروید یعنی سونی میپردازیم . شرکت  معروف ژاپنی که بیشتر ماها اون رو با کنسول های گیمینگ جذابش یعنی Play Station و دوربین های پرقدرتش میشناسیم ، حالا میخوایم کمی بیشتر با گوشی های سونی آشنا بشیم و دلایل افت چند ساله این گوشی ها و ناکامی تو فروش محصولاتش رو بررسی و تجزیه تحلیل کنیم و در نهایت جواب این سوال رو بدیم که چرا گوشی های سونی از بازار حذف شدند .با ما در مسترمگ همراه بشید.

نگاهی به تاریخچه گوشی های سونی:

این روزا به ندرت پیش میاد که اسمی از گوشی های سونی به عنوان یک گوشی پر قدرت و پرطرفدار بشنویم . بیشتر کسایی که توی بازار خرید و فروش گوشی های هوشمند هستن همواره از سونی به عنوان یکی از کم طرفدار ترین محصولات و برند های تلفن همراه هوشمند یاد میکنن. البته این وضعیت نا بسامان فعلی سونی همیشگی نبوده و زمانی از این کمپانی به عنوان یکی از شاخص ترین و برترین کمپانی های سازنده تلفن های هوشمند یاد میشد. برای همین ابتدای کار نگاهی داریم به عملکرد سونی از ابتدای مسیرش تا به حال.

نمای پشت گوشی سونی

تو ابتدای مسیر و در سال 2001 ، این برند با شرکت مخابراتی اریکسون در سوئد همکاری خودش رو شروع کرد. این دو با همکاری که داشتن گوشی رو  تحت عنوان Sony Ericsson معرفی کردن که این گوشی با قابلیت های خیلی خوبی که داشت خصوصا توی بحث موسیقی و دوربین ، در اون دوره مورد تمجید همگان قرار گرفت . این محصول به قدری قدرتمند و پیشرفته در زمان خودش به حساب می اومد که تا سال 2007 تونست چیزی در حدود 9 درصد از سهام رو به خودش اختصاص بده.

این بازه زمانی(2001 تا 2007) رو میشه بهترین دوران سری گوشی های سونی به حساب آورد ، با پیشرفت تکنولوژی رقبای سونی مثل سامسونگ و اپل قدرتمند تر شدن و تهدید جدی برای جایگاه کمپانی سونی به حساب می اومدن . البته که سونی بعد از اون هم به خوبی تونست روند صعودی خودش رو حفظ کنه .

در ادامه این دو کمپانی دو مدل Xperia X و Xperia Arc رو هم  با همکاری همدیگه به وجود آوردن که اولین محصولات اونها با سیسم عامل اندروید بود . Sony Ericsson Xperia Play که جز برترین گوشی های گیمینگ به حساب میاد هم از جمله محصولات خوب با همکاری این دو شرکت بود که تو اون بازه زمانی تولید شد.

دو مدل از گوشی های سونی

در سال 2011 هم سونی سهام شرکت اریکسون رو خریداری کرد تا خودش به صورت تخصصی محصولاتش رو منتشر کنه .عنوان اولین محصولش هم Sony Mobile بود که در سال 2011 تولید شد . گوشی های سونی تو بازار هم تا سال 2013 جایگاه خوبی داشتن به طوری که تونستن 5 درصد از سهم بازار جهانی رو مال خود کنن. از این تاریخ به بعد بود که سونی و محصولاتش روند فروش نزولی داشتن . البته که موفقیت هایی هم داشت ولی در کل عملکرد این کمپانی دیگه مثل قبل نبود.

دلایل پسرفت محصولات سونی:

برای پاسخ به این سوال که چرا گوشی های سونی از بازار حذف شدند این قسمت رو حتما مطالعه کنید . تضعیف شدن سونی دلایل متعددی داشت .اولین موردش رو میشه بلندپروازی بیش از حد مدیران شرکت سونی دونست . به طوری که در همون ابتدای کار ، ساخت گوشی های رده بالا و بر قدرت رو تو دستور کارشون قرار دادن تا بتونن با کمپانی هایی نظیر اپل رقابت کنن اما موفق نبودن چون جامعه آماری این دو فرق داشت و تکرار موفقیتی مثل موفقیتی که اپل تونست بدست بیاره به این سادگی ها قابل تکرار نبود.

دلیل دوم قیمت بالاتر از حد این گوشی ها در مقایسه با سایر رقبا هست . این قیمت بالاتر بودن شاید مشکلی نداشته باشد و بگویید حتما به خاطر تکنولوژی پیشرفته استفاده شده توی این گوشی هست اما سخت در اشتباهید!

رنگبندی گوشی سونی

عدم استفاده از تکنولوژی پیشرفته توی ساخت گوشی های سونی یکی دیگه از دلایلی هست که از سونی استقبال خوبی به عمل نیومده. مشتری همیشه به دنیال گوشی هایی هست که استفاده ازشون مقرون به صرفه باشه ؛ وقتی گوشی ارزان تر و با همون کارایی وجود داره چرا باید هزینه گزافی رو برای گوشی گرون قیمتی بدیم؟

مورد سوم طراحی تکراری و خسته کننده این گوشی هست .نبود خلاقیت لازم برای طراحی و ساخت مدل های جدید این گوشی همواره یکی از مشکلات و نقاط ضعف سونی بوده . کمپانی که ادعا داره میتونه در حد و اندازه برند هایی مثل اپل باشه ، اما در عمل چنین چیزی رو از خودش به نمایش نذاشته .  همین تکراری بودن ظاهر گوشی باعث میشه نوآوری هایی که توی سخت افزار و یا نرم افزار گوشی هست به چشم نیاد یعنی شما هر ساله یک محصول رو با ویژگی های ثابت از سونی میبینید با کمی تغییر و تفاوت توی سخت افزار و نرم افزار گوشی . همین مشکل هم باعث شد تا هر ساله از طرفداران و علاقه مندان به گوشی های سونی کاسته بشه .

نمایی از گوشی های سونی

مورد چهارم هم به اختلافاتی بین خود سونی و اپراتور های ارتباطی  آمریکایی برمیگرده . همین امر باعث شد تا فروش این گوشی در آمریکا ممنوع بشه . البته شرطی برای فروش این گوشی ها در آمریکا هست اونم اینکه حسگر اثر انگشت رو باید از گوشی حذف کنن در غیر این صورت ممنوع هست.

پنجمین دلیل عدم نوآوری توی محصولات هست . شرکت های زیادی بودند که به خاطر عقب بودن از سایرین توی بحث نوآوری کنار گذاشته و فراموش شدن . بخوایم یه مورد رو مثال بزنیم میشه به استفاده سونی از صفحه گوشی AMOLED برای اولین بار در سال 2017 اشاره کرد! چیزی که در گوشی هایی نظیر Samsung Galaxy از همان ابتدای عرضه(2009نسخه اورجینال) مورد استفاده قرار میگرفت!

جمع بندی:

موارد ذکر شده توی قسمت بالا جز اصلی ترین دلایل پسرفت این کمپانی بود که برای بازگشت به بازار لازم هست اصلاح بشه ، اگه این اتفاق رخ نده با وجود پیشرفت چشمگیر گوشی های سایر کمپانی های رقیب این اختلاف ممکنه خیلی بیشتر از قبل نمود پیدا بکنه و فاصله رو از این چیزی که هست هم بیشتر کنه.

گوشی سونی

در کنار سونی شرکت هایی نظیر HTC هم هستن که این مشکل گریبان اونها روهم گرفته. یعنی جلب اعتماد سخت مشتری ها و به سادگی از دست دادن اونها و بعد از اون فراموشی .چیزی که ممکنه برای سایر برند ها هم بوجود بیاد.

این مورد رو میتونیم  به فال نیک بگیریم. البته برای سایر سازنده ها . اینکه شما چقدر راحت از عرش به فرش میرسی با یک اشتباه ساده نشون میده که مخاطب و دوستداران تکنولوژی خاصه دوستداران تلفن های همراه هوشمند بسیار دقیق این موارد رو بررسی میکنن بدون توجه به عقبه و گذشته اون شرکت .

این بود توضیحات ما درباره علل حذف گوشی های سونی از بازار. حالا به نظر شما چرا گوشی های سونی از بازار حذف شدند ؟

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *