همه ما میدونیم که پردازنده اصلی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) از جمله مهم ترین اجزا توی کامپیوتر و لپ تاپ به شمار میان.این دو جز مهم کامپیوتر شباهت های زیادی به هم دارن. برای مثال هر کدوم از صد ها میلیون ترانزیستور ساخته شدن که  قادر به پردازش هزاران عملیات در ثانیه هستن اما در عین حال تفاوت هایی نیز دارن. در این مقاله قرار هست علاوه بر شباهت ها به بررسی تفاوت CPU و GPU هم بپردازیم.

تفاوت پردازنده و گرافیک:

توی ابتدای مقاله میپردازیم به بررسی اختصاری هر کدوم از این دو قطعه:

معرفیCPU:

پردازنده اصلی (Central Processor Unit به اختصار:CPU) مسئولیت پردازش دستورات اجرا شده توسط نرم افزار و سخت افزار رو توی کامپیوتر داره . مغز و هسته اصلی کامپیوتر ها معمولا بین یک تا چهار هسته پردازش کننده دارن که هر کدوم از اونها به صورت اختصاری بین یک تا چهار گیگاهرتز قدرت پردازش دارن. بیشترین قدرت رو توی سیستم کامپیوتر و لپ تاپ ها دارن ، به همین دلیل هست که به تنهایی قادر هستن تمامی کار ها رو به تنهایی انجام بدن.

 

ظاهر CPU

معرفی GPU:

پردازنده گرافیکی (Graphic Processor Unit به اختصار:GPU)  قسمت پردازش گرافیکی هست . در واقع قطعه ای هست که روی کارت های گرافیکی مختلف قرار گرفته و کار پردازش تصویر و کار های محاسباتی مختلف رو به عهده گرفته به طوریکه شما حتی برای تماشای یک ویدئو توی سیستم خودتون نیازمند .این قطعه قادر به انجام کار های مجاسباتی خیلی سنگین هست . همین مورد باعث شده تا این قسمت برای ماین کردن ایده خوبی باشه.

تفاوت های CPU و GPU:

خب بعد از معرفی کلی دو قطعه CPU و GPU میرسیم به تفاوت های اونها .

یکی از تفاوت های بین این دو قطعه توی بحث سرعت فرکانس و کلاک اونها هست . پردازنده گرافیکی یا همون GPU نسبت به CPU توی این دو مورد ضعیف تر عمل کرده ، اما تعداد هسته های پردازشی  این قطعه چندین برابر پردازنده ها هست.

پیشنهادی : بررسی پردازنده ی i3 1115g4

مورد بعدی که باید به اون اشاره کنیم اینه که پردازنده گرافیکی توانایی پردازش هزاران هسته پردازشی رو به صورت همزمان داره. سرعت اونها از CPU کمتر هست ولی به خاطر اینکه برای یک عمل خاص تنظیم شدن قدرت بیشتری دارن.

مقایسه CPU و GPU

بنابراین اینجا میشه با قاطعیت گفت که  CPU مغز و GPU روح یک سیستم رو تشکیل میدن.

توی ادامه بحث تفاوت های CPU و GPU میرسیم به عملکرد اونها و اینکه چه تعداد کار رو قادر هستن به انجام برسونن .پردازنده اصلی قادر هست تعداد کار کمی رو انجام بده اما میتونه اون تعداد کار کم رو با سرعت بالا به انجام برسونه و این کار هم طبیعتا باعث میشه زودتر به نتیجه برسیم . مثلا کارت گرافیکی (Nvidia 1080) که حدود 2560 هسته داره و به خاطر همین تعداد هسته بسیار بالا هست که این کارت گرافیکی میتونه 2560 عملیات رو توی مدت یک ساعت به انجام برسونه ، که این میزان برای پردازنده پردازنده چهار هسته ای اینتل فقط 4 کار دستور در مدت یک کلاک هست .

اما با تمام این نکات پردازنده های اصلی دارای انعطاف بیشتری نسبت به کارت های گرافیکی هستن .در نتیجه پردازنده ها قادر به انجام مجموع دستورات بزرگتر و مهم تری هستن و بیشتر مورد استفاده قرار میگیرن.

نباید از اهمیت بالای سرعت پردازش در کارت های گرافیکی هم گذشت چرا که وجود اون ها توی اجرای برنامه ها خصوصا گیم بسیار ضروری هست.

شکل CPU

کارت های گرافیکی برای هر واحد انرژی بسیار بیشتری از پردازنده ها دارن. به همین دلیل اونها کلیدی برای رایانه های بسیار قوی به شمار میان. توی هوش مصنوعی هم کارت های گرافیکی به راه حلی برای یادگیری عمیق تبدیل شدن . یادگیری عمیق مقدار زیادی داده رو از شبکه عصبی دریافت می کنه  و اونها رو به ربات ها اموزش میده تا وظایف خیلی پیچیده رو توصیف کنن.

فرق پردازنده و گرافیک در عمل

در عمل پردازنده چیزی هست که محاسبات سنیگن رو برای اجرای برنامه انجام میده و این که شما روی برنامه ای کلیک میکنی و باز میشه پردازنده اطلاعات اون برنامه رو پردازش میکنه و اجرا میشه.

در عمل گرافیک مربوط به محاسبات تصویر و فیلم و رندرنگ هست برای مثال صفحه نمایش شما با استفاده از گارفیک هست که داره بهتون تصویر میده یا در گیم ها تصاویر سنگین و صحنه های بازی رو گرافیک رو برای شما رندر میکنه.

جمع بندی:

توی این مقاله موارد مختلفی رو برای مقایسه و بحث درباره تفاوت CPU و GPU گفتیم .به صورت کلی بخوایم بگیم،  این دو پردازنده باعث تحول عظیم توی قسمت ها وبخش های مختلف شدن مثل استفاده های گیمینگ ، کار های گرافیکی ، فتوشاپ و ماین کردن و سایر موارد اینچنینی . توی بخش گیمینگ تونستن بازی های مختلف و محیط اون ها رو برای ما انسان ها واقعی تر کنن. نباید فراموش کنیم پیشرفت امروزه و جایگاه حال حاضر هوش مصنوعی در جهان هم از جمله تاثیرات و تحولات قابل توجهی بود که CPU و GPU تونستن به انجام برسونن.

توصیه نهایی ما به شما در ارتباط با GPU و CPU این هست که، این دو قطعه اهداف خیلیی شبیه به هم رو دارن. ولی برای کارهای محاسباتی مختلفی استفاده میشن. در نهایت شما برای بهبود عملکرد سیستم خودتون به هر دو اینها احتیاج خواهید داشت چون به نوعی مکمل همدیگه هستن.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *