سلام به همه ی دنبال کنندگان و دوستان مجله ی خبری مستر مگ. امروز با نقد و بررسی Resident Evil 5 و همچنین معرفی مشخصات سیستم مورد نیاز آن با شما هستیم. پس حتما تا آخر این مطلب جذاب ، با ما همراه باشید.

معرفی

شرکت Capcom بعد از انتشار بازی Resident Evil 4 ، در جایگاه بسیاری خوبی قرار داشت. بازی ای که یکی از بهترین آثار آن زمان به شمار میرفت. حال و بعد از انتشار آن بازی ، بار بزرگی بر دوش شرکت Capcom بود. آنها نیاز داشتند که بازی ای را منتشر کنند که موفقیت Resident Evil 4 را تکرار کند. و حتی در مواردی بهتر از آن باشد. مأموریتی که غیر ممکن به نظر می رسید.

Resident Evil 5 یک تغییر بزرگ به شمار می رود. اینکه این بازی موفق است یا خیر بیشتر به تجربه ی شخص بازیکن بستگی دارد ، اما میتوان گفت این بازی ، به سختی یک Resident Evil کلاسیک به حساب می آید. بازی ای که خط سبک ترس و بقای سری Resident Evil را به یک ماجرای پر اتفاق اکشن تبدیل می کند. همچنین Resident Evil 5 عنصر کوآپ ( Co-op ) و دو نفره بودن را به بازی اضافه می کند. چیزی که اگر یک همراه برای بازی کردن با خود داشته باشید ، تجربه ی Resident Evil 5 را مفرح تر از قبل می کند.

حال در این مقاله با نقد و بررسی Resident Evil 5 میخواهیم نگاهی به پتانسیل از دست رفته ی این بازی نگاهی بکنیم و ببینیم که به چه دلیل ، این اثر به محبوبیت و موفقیت بزرگ Resident Evil 4 نرسید و به تحلیل نقاط ضعف آن می پردازیم. اما قبل از آن ، نگاهی به سیستم مورد نیاز این بازی و مشخصات لازم برای اجرای روان آن می اندازیم.

نقد و بررسی Resident Evil 5

سیستم مورد نیاز Resident Evil 5

بازی Resident Evil 5 در زمان انتشار خود ، یعنی سال 2009 ، برای کنسول های نسل هفتم منتشر شد. و به دلیل اینکه این کنسول ها به تازگی وارد بازار شده بودند ، این بازی با تلاش به استفاده ی کامل از پتانسیل این کنسول ها ساخته شد. کاری که تا حود زیادی در آن موفق بود. این بازی از لحاظ گرافیکی و بصری چشم نواز است و با بهترین بازی های آن زمان در این مورد ( مانند Gears of War ) مبارزه ای برابر دارد. حال به بررسی مشخصات مورد نیاز Resident Evil 5 می رسیم.

حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای Resident Evil 5

  • سیستم عامل (OS): Windows 95/98/Me/NT/2000
  • پردازنده (CPU): Intel Pentium D Processor یا AMD Athlon64 X2
  • حافظه رم (RAM): 4GB
  • گرافیک (GPU):  NVIDIA GeForce 6800 series یا ATI Radeon HD 2400 Pro
  • فضای حافظه مورد نیاز (STO): 15GB

مشخصات پیشنهادی توسط مجله ی مستر مگ برای اجرای Resident Evil 5

  • سیستم عامل (OS): Windows 95/98/Me/NT/2000
  • پردازنده (CPU): Intel Core 2 Quad Processor یا AMD Phenom X4
  • حافظه رم (RAM): 4GB
  • گرافیک (GPU): NVIDIA GeForce 9800 series یا ATI Radeon HD 4800 series
  • فضای حافظه مورد نیاز (STO): 15GB

توجه داشته باشید که با داشتن مشخصات بهتر نسبت به موارد ذکر شده ، میتوانید این بازی چشم نواز را به شکلی روان تر اجرا کنید و تجربه بهتری داشته باشید. در ادامه مطلب به نقد و بررسی Resident Evil 5 می پردازیم.

نقد و بررسی Resident Evil 5

گیم پلی ( Game Play ) بازی Resident Evil 5

همیشه جایی که بیشترین صحبت در نقد و بررسی Resident Evil 5 انجام می شود ، گیم پلی آن بوده است. تغییراتی که این بازی در مسیر گیم پلی و ژانر بازی های Resident Evil ایجاد کرد ، برای همه خوشایند نبود. مجموعه بازی Resident Evil به عنصر ترس ، تلاش برای بقا و منابع محدود معروف هستند. بازی هایی که در آن شما باید کنترل مهمات در دسترس ، تلاش کنید که زنده بمانید. و همین ، هسته ی اصلی این سری بازی بود. در Resident Evil 5 ، با اینکه رد پایی از آن دیده میشود ، اما این مورد دیگر تمرکز اصلی این بازی نیست.

نکته ای که نمیتوان گفت به عنوان یک ایراد بزرگ به شمار میرود. درست است که بازی راه خود را از ترس و بقا به یک بازی اکشن و پر هیجان تغییر داده است ، اما میتوان گفت اینکار را به خوبی انجام داده است. بسیاری از طرفداران مجموعه ، به دلیل حس نوستالژی و روش اصلی بازی های قبلی ، انتظار این مورد را نداشتند ، و همین آماده ی تغییر نبودند ، نظر آنها را نسبت به این بازی تغییر داد.

مبارزات Resident Evil 5 به شکلی ساخته شده اند تمرکز جدید بازی ( مبارزات اکشن ) را طوری به کاربر ارائه میدهد که هرگز باعث خستگی نمی شوند. بازیکن همیشه در حال تیراندازی و جنگیدن با دشمنان مختلف است و دو نفره بودن بازی نیز روش جدیدی را برای حل مشکلات معرفی میکند. بازیکن ها هم میتوانند به صورت آنلاین با هم بازی کنند و هم به صورت آفلاین و از طریق یک کنسول مشترک. همچنین کاربران میتوانند به تنهایی به تجربه ی بازی بپردازند و شخصیت همراه توسط هوش مصنوعی کنترل خواهد شد که به خوبی عمل می کند.

نقد و بررسی Resident Evil 5

انتقادات

همانطور که قبلاً اشاره کردم ، نظر بازیکنان و منتقدان بازی Resident Evil 5 تا حدودی با یکدیگر متفاوت بود. جایی که منتقدان این بازی را یک اکشن موفق می دانستند. این بازی سبک مبارزات Resident Evil 4 را منبع الهام خود قرار داده بود و از موارد مشابهی مانند دوربین بالای شانه استفاده میکند. اما حالا و در این نسخه ، مبارزات روان تر و راحت تر شده اند ، زیرا در این بازی کاراکتر شما علاوه بر عقب و جلو رفتن معمول ، توانایی حرکت به راست و چپ را نیز دارد و نیاز به چرخاندن کامل دوربین برای شروع حرکت در آن جهت ها نیست.

منتقدان به طور کلی این مورد را ذکر کرده اند که Resident Evil 5 را به سختی میتوان یک Resident Evil نام گذاری کرد. این بازی به طور حتم از عناصر و مکانیزم های ثابت در آن بازی ها به ندرت استفاده می کند. اما در انجام کار جدیدی که تلاش به عملی کردن آن دارد ، موفق است. . یک تجربه ی اکشن پرهیجان و بدون توقف از آغاز تا پایان است. و همین مورد باعث شده است که این بازی نمره ی 83 از 100 را از سایت متاکریتیک دریافت کند. به گفته ی منتقدان Resident Evil 5 یک بازی بی ایراد نیست ، اما گیم پلی مفرح آن ، جلوی پررنگ شدن این ایراد ها را می گیرد.

از نگاه کاربران اما ، این مورد متفاوت است. کاربران که انتظار یک Resident Evil 4 دیگر را از این بازی داشتند ، تا حدودی از تفاوت زیاد گیم پلی Resident Evil 5 با بازی های قبلی ناراضی بودند.شاید هواداران نیاز به تجربه ی حس کلاسیک یک بازی Resident Evil را داشتن و این موضوع باعث شد این بازی نمره 7.9 از 10 را از کاربران دریافت کند.

نقد و بررسی Resident Evil 5

داستان بازی

داستان Resident Evil 5 ، را نمیتوان نقطه ی قوت آن دانست. داستانی که به هیچ وجه ضعیف نیست ، اما نمیتواند بازیکن را به خود جذب کند. Resident Evil 5 داستان سفر Chris Redfield به آفریقاست. شخصیتی که در نسخه های قبل به طرفداران معرفی شده است. شخصیت منفی این قسمت از بازی نیز Albert Wesker است. یکی از محققان رده بالای شرکت Umbrella که در قسمت های اولیه Resident Evil به تیم خود ( .S.T.A.R.S ) خیانت می کند ، حال با ذهنیت “نجات دنیا” ، در حال نابودی آن است.

دلیل سفر Chris Redfield به آفریقا ، با خبر شدن سازمان او از یک معامله ی غیرقانونی اسلحه های خطرناک است. اسلحه هایی که قدرت ایجاد تغییرات ژنتیکی در افراد را دارند. و حال ، Chris Redfield باید به آنجا و به یک روستای کوچک در آن محل برود تا جلوی این معامله را بگیرد. و در این مسیر ، با هم تیمی جدید خود ، یعنی Sheva Alomar دیدار می کند.

اتفاقات Resident Evil 5 پنج سال بعد از بازی Resident Evil 4 رخ می دهد. البته که متأسفانه ارتباط زیادی بین دو بازی ( از دید داستانی ) دیده نمی شود. در ادامه داستان بازی Chris Redfield و Sheva Alomar به همراه یکدیگر به تلاش برای جلوگیری از خرید و فروش این اسلحه ها می پردازند. و این همکاری شدیدا روی روش بازی کردن Resident Evil 5 تأثیر می گذارد. این همکاری از شروع تا پایان بازی ادامه دارد و بازیکن ( یا بازیکنان ) باید یاد بگیرند که مشکلات بازی را به شکلی دو نفره حل کنند.

نقد و بررسی Resident Evil 5

فروش

بازی Resident Evil 5 با اینکه برای تمام طرفداران راضی کننده نبود اما فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. بعد از تب و تاب Resident Evil 4 تمام بازیکنان منتظر انتشار این بازی بودند و برای همین بازی توانست حدود 9.1 میلیون نسخه را به فروش برساند. و همین مورد باعث میشود این بازی در رتبه ی هفتم پر فروش ترین بازی ساخته شده توسط Capcom و رتبه چهارم پر فروش ترین Resident Evil تاریخ قرار بگیرد.

بازی Resident Evil 5 بعد از گذشت 13 سال از انتشارش ، هنوز برای برخی هواداران ارزشمند است و هنوز بعد از گذشت بیش از یک دهه ، این بازیکنان به سراغ این بازی می روند و آن را برای چندمین بار تجربه می کنند. Resident Evil 5 بازی بی عیبی نیست ، اما مطمئناً ، لایق قدردانی بیشتری است. این بازی با معرفی سبک جدیدی از مبارزات به سری Resident Evil ، میتواند تجربه ی جدید و مفرحی را به کاربران ارائه کند.

نقد و بررسی Resident Evil 5

بررسی نهایی

در این بخش با بررسی کلی نکات گفته شده در این مطلب ، نگاهی به نقاط ضعف و نقاط قوت بازی Resident Evil 5 می اندازیم. بازی ای که پتانسیل تبدیل شدن به یک اثر به یاد ماندنی تر را داشت اما به خوبی از آن استفاده نکرد. اثری که علی رغم فروش خوب ، کاربران ناراضی متعددی داشت.

نقاط قوتنقاط ضعف
گیم پلی مفرحکم عمق بودن داستان
دارای ارزش دوباره بازی کردنکمبود عنصر ترس
قابلیت بازی دو نفرهفاصله ی زیاد از Resident Evil های قبلی
گرافیک بی نظیرکمبود معماها و پازل های مختلف

نمره ی بازی Resident Evil 5 از نگاه مجله ی خبری مستر مگ: 8.4 از 10

نقد و بررسی Resident Evil 5

جمع بندی

بازی Resident Evil 5 یک اکشن پر اتفاق است. این بازی هیچ وقت شما را رها نمیکند و با ایجاد موقعیت های پر هیجان ، به شما اجازه ی تخلیه ی خود را میدهد. اکشنی که کمتر در بازی های Resident Evil دیده ایم. اگر به دنبال تجربه ی یک بازی پر از تیراندازی و مبارزه هستید ، تجربه ی Resident Evil 5 به شما توصیه می شود. اما اگر به دنبال احساس نوستالژی و کلاسیک بازی های مجموعه ی Resident Evil هستید ، گزینه های بهتری نیز وجود دارد.

همچنین اگر به خواندن در مورد دیگر بازی های سری Resident Evil علاقه مند هستید ، میتوانید نقد و بررسی دیگر بازی های این مجموعه مانند Resident Evil 4 و Resident Evil Zero را با کلیک روی این عناوین ، در مجله ی خبری مستر مگ مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *