سلام به شما خوانندگان و دنبال کنندگان مجله ی خبری مستر مگ. امروز با یک مقاله دیگر با شما هستیم و میخواهیم به نقد و بررسی Resident Evil 4 ، محصول سال 2005 ، و همچنین بررسی سیستم مورد نیاز این بازی بپردازیم. پس حتما تا آخر این مطلب ، با ما همراه باشید.

معرفی

فرانچایز ( Franchise ) محبوب Resident Evil با انتشار نسخه های متعدد از سال 1996 ، جای محکمی برای خود در صنعت گیمینگ پیدا کرده است. این سری بازی که با ایده ی ترکیب ترس ، اکشن و حل پازل های مختلف به وجود آمده است ، در کارنامه ی خود ، آثار خوب و بد زیادی دارد. بازی ای که امروز در مورد آن صحبت می کنیم ، ممکن است بهترین آنها باشد!

بازی Resident Evil 4 با انتشار خود در سال 2005 برای کنسول ها ( 2007 برای PC ) ، سر و صدای زیادی به پا کرد. این بازی محبوب ، از همان زمان انتشار ، با نوآوری های خود در سبک بازی های ترسناک ( یا هر بازی دیگری! ) توسط همه ، به عنوان یک اثر شاهکار شناخته شد. بازی ای که با تغییر در راه و روش بازی های Resident Evil ، در کنار نگه داشتن نکات خوب در مورد بازی های قبلی ، مسیر جدیدی را برای این مجموعه بازی رقم زد.

امروز با نقد و بررسی Resident Evil 4 به صورت کامل ، در مورد اینکه چطور این بازی به هدفی که داشت رسید صحبت خواهیم کرد و به انقلابی که Resident Evil 4 در زمان خود به همراه داشت نگاه خواهیم کرد. اما قبل از آن ، به بررسی سیستم مورد نیاز برای اجرای Resident Evil 4 می پردازیم. بازی ای که به تازگی یک بازسازی ( Remake ) هم دریافت کرده است و دوباره در ذهن طرفداران مجموعه ی Resident Evil زنده شده است.

نقد و بررسی Resident Evil 4

سیستم مورد نیاز Resident Evil 4

یکی از دلایل محبوبیت Resident Evil 4 ، انقلاب گرافیکی این بازی است. درست است که در دنیای امروز ، آثار به مراتب بهتری از لحاظ گرافیکی وجود دارند ، اما این بازی در زمان خود ، یک شاهکار بصری به شمار می رفت. نکته ای که ممکن است هم اکنون نیز قابل دیدن باشد. یه همین دلیل ، برای داشتن بهترین تجربه ، نیاز به مشخصات زیر خواهید داشت.

حداقل مشخصات مورد نیاز برای تجربه ی Resident Evil 4

  • سیستم عامل (OS): Microsoft Windows 2000/XP
  • پردازنده (CPU): Intel Pentium 4 Processor 1.4GHz
  • حافظه رم (RAM): 256MB
  • گرافیک (GPU): 256MB VRAM card with DirectX(R) 9.0c / Shader 2.0
  • فضای حافظه مورد نیاز (STO): 7.0GB

مشخصات پیشنهادی توسط مستر مگ برای اجرای Resident Evil 4

  • سیستم عامل (OS): Microsoft Windows 2000/XP
  • پردازنده (CPU): Intel Pentium 4 Processor 2GHz
  • حافظه رم (RAM): 512MB
  • گرافیک (GPU): 256MB VRAM card with DirectX(R) 9.0c /Shader 2.0
  • فضای حافظه مورد نیاز (STO): 7.0GB

به این نکته توجه داشته باشید که با مشخصاتی بهتر از موارد ذکر شده ، میتوانید بازی را روان تر اجرا کرده و تجربه بهتری داشته باشید. حال در ادامه این مطلب ، به نقد و بررسی Resident Evil 4 میپردازیم.

نقد و بررسی Resident Evil 4

گیم پلی ( Game Play ) بازی Resident Evil 4

بهترین راه شروع نقد و بررسی Resident Evil 4 ، بررسی گیم پلی آن است. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت این بازی ، نوآوری های آن در سبک گیم پلی است. چیزی که بازیکنان سری بازی های Resident Evil تا آن موقع به آن عادت داشتند ، دوربین های ثابت در محیط بود. که وقتی شخصیت وارد یک محیط جدید میشد ، دوربین بازی به شکلی ثابت ، محیط و مشخصیت را نشان میداد. نکته ای که یک روش مرسوم در بازی های آن زمان بود. اما این بازی ، ایده ی جدیدی به همراه داشت. یک دوربین ، بر روی شانه ی بازیکن!

این روش جدید به این شکل بود که دوربین بازی ، به حالتی پشت شخصیت و بالای شانه ی آن قرار می گرفت ( Over-The-Shoulder Camera ). حال محیط بازی مانند ی دنیای دیگر بود. بازیکن آزادی عمل بیشتری دارد و با چرخش دوربین میتواند به نقاط مختلف محیط سر بزند و آنها را بررسی کند. همین مورد ساخت پازل ها و معماهای بازی را نیز ، وارد فاز جدیدی کرد. Resident Evil 4 به بهترین شکل ممکن از این نوآوری در ساخت پازل ها و حتی مبارزات بازی استفاده کرد. و همین مورد ، حتی برای ترساندن بازیکن نیز ، راه های جدیدی را ارائه کرد.

شرکت Capcom به جای استفاده ی دوباره از تمام چیزهایی که در بازی های قبل بوده است ، مسیری کاملاً متفاوت را طی میکند. چیزی که این مجموعه به طور حتم به آن نیاز داشت. در Resident Evil 4 حتی دیگر خبری از زامبی های همیشگی نیست. در اینجا مبارزات بازی با دشمنانی کاملاً متفاوت اتفاق می افتد. البته که مثل همیشه این بازی پر از هیولاهای مختلف است! اما حتی مبارزات با همین هیولاها نیز ، به بهترین شکل ممکن طراحی شده اند. شاید از نظر بعضی منتقدان این بازی کاملاً بدون نقص نباشد. اما مطمئناً به آن نزدیک است!

نقد و بررسی Resident Evil 4

انتقادات

Resident Evil 4 با انتشار ، تنها چیزی که دریافت می کرد ، نقد مثبت بود. این بازی با دریافت بالاترین نمراتی که تا به حال در این فرانچایز دیده شده است ، فوق العاده بودن خود را ثابت می کرد. Resident Evil 4 موفق به دریافت نمره ی بی نظیر 96 از 100 از سایت متاکریتیک شد! به گفته ی منتقدان ، این اثر یک شاهکار در سبک ترسناک بود. بازی ای که به بهترین شکل ممکن ، کاربر را در محیط خود قرار میدهد ، و ابزار مناسب برای گشت و گذار در آن را در اختیار او قرار میدهد.

همچنین این موارد از نگاه کاربران نیز مورد تأیید بود. بازی Resident Evil 4 توانست که نظر کارران به خود جلب کند و با دریافت نمره ی 9.1 از 10 ، هواداران مجموعه ی Resident Evil را راضی نگه دارد. بازیکنان این بازی را به عنوان بهترین تجربه ای که از یک بازی ترسناک داشته اند می شناسند. مبارزات بازی از نظر کاربران به شکلی خلاقانه طراحی شده است. همچنین معماهای بازی ، از یک وظیفه ی خسته کننده و طولانی ، دوباره به یک بخش لذت بخش و شیرین بازی تبدیل شده اند.

پیدا کردن ایراد در Resident Evil 4 کار آسانی نیست. این بازی با استفاده از نهایت قابلیت های فناوری آن زمان ، به یک شاهکار بی نقص تبدیل شده است. کنترل بازی ( به مانند بیشتر بازی های آن دوره ) همچنان کمی نامتعادل و سخت است ، اما غیرممکن نیست. داستان بازی اما ، در نهایت سادگی ، به بهترین شکل بیان میشود. البته که همین داستان یک شخصیت جدید را به بازی معرفی می کند که شاید جزو معدود نقاط ضعف بازی باشد!

نقد و بررسی Resident Evil 4

داستان بازی

داستان Resident Evil 4 ، حدود 6 سال بعد از اتفاقات Resident Evil 2 ، شروع میشود. جایی که شرکت Umbrella از بین رفته است. پس از شیوع ویروس T در Raccoon City ، دولت این شهر را بمباران اتمی کرده و تمام ارتباطات خود با شرکت Umbrella را قطع کرده است. در این مدت ، Leon Kennedy ( شخصیت محبوب طرفداران! ) با شروع یک کار دولتی ، به مراتب بالای رسیده و الان به یک مأمور آموزش دیده تبدیل شده است.

داستان بازی Resident Evil 4 جایی آغاز میشود که مأمور Leon Kennedy ، به یک مأموریت محرمانه برای نجات دختر رئیس جمهور فرستاده شده است. دختر رئیس جمهور ( Ashley ) دزدیده شده و آخرین موقعیت شناسایی شده ی او ، در یک نقطه ی دور در اروپا است. داستان بازی با یک صحنه ی سینماتیک اولیه شروع میشود و بازیکن را در جریان این اتفاقات قرار میدهد.

حال وظیفه ی بازیکن در Resident Evil 4 ، پیدا کردن دختر رئیس جمهور و فراری دادن او از دست کسانی که او را دزدیده اند است. و ایرادی که به این کاراکتر وارد است ، در طراحی شخصیتی او نیست. بلکه هوش مصنوعی او ( که برای یک بازی در سال 2005 طبیعی است! ) کار را برای سالم نگه داشتن او سخت می کند. جایی که در بسیاری از موارد ، درگیری بازیکن با دشمنان را سخت و ریسکی می کند. همچنین در مواقع مبارزه ، بیشتر وقت خود را به جای فرار ، به فریاد زدن سپری می کند که برای خیلی از بازیکن ها چیز جالبی نیست!

نقد و بررسی Resident Evil 4

فروش

شاهکار شرکت Capcom ، فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. بازی Resident Evil 4 توانسته است تا به امروز ، با در نظر گرفتن فروش آن روی تمام پلتفرم های مختلف ، و همچنین عرضه های دوباره متعدد ، حدود 13 میلیون نسخه را به فروش برساند. عددی که یک موفقیت بزرگ ، برای شرکت Capcom به شمار می آید. عددی که در ادامه ، آنها را مجاب به ساخت یک Remake برای Resident Evil 4 کرد.

همچنین یکی از مهم ترین دلایل این فروش خوب برای Resident Evil 4 ، همان عرضه شدن برای پلتفرم های مختلف بود. این بازی برای Gamecube ، PS2 ، PC ، Wii و Nintendo عرضه شد. و در ادامه برای کنسول های مدرن تری مانند XBOX 360 ، XBOX One و PS4 نیز منتشر شد. و امروزه این بازی حتی روی Android و IOS نیز قابل تجربه است. موردی که تجربه ی این بازی را ، آسان تر از قبل می کند.

نقد و بررسی Resident Evil 4

جمع بندی

بازی Resident Evil 4 یک شاهکار در کارنامه ی Capcom به شمار میرود. اثری که با انتشار خود ، در کنار نوآوری های متعدد ، منبع الهام بسیاری از بازی های بعد از خود شد. و رد پای دستاورد های این بازی ، همچنان در بسیاری از بازی های امروزه دیده می شود. تجربه ی Resident Evil 4 ، توسط مجله ی مستر مگ ، به تمام کسانی که از تجربه ی یک بازی خوب ، لذت میبرند! پیشنهاد می شود.

همچنین اگر به خواندن در مورد گذشته ی سری بازی Resident Evil علاقه مند هستید ، میتوانید نقد و بررسی بازی های کلاسیک دیگری از این مجموعه ، مانند Resident Evil 2 و Resident Evil 3: Nemesis را ، در مجله ی خبری مستر مگ مطالعه کنید. برای این کار کافیست روی اسامی این عناوین ، کلیک کنید.

نمره ی Resident Evil 4 ( 2005 ) از نگاه مجله ی مستر مگ: 9.2 از 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *