سلام به تمام همراهان و خوانندگان مجله ی خبری مستر مگ. امروز با نقد و بررسی Resident Evil Zero ( نسخه ی HD Remaster ) و همچنین معرفی سیستم مورد نیاز برای اجرای این بازی با شما هستیم. پس تا آخر این مطلب ، با ما همراه باشید.
معرفی
مجموعه بازی Resident Evil کار خود را در سال 1996 و با انتشار Resident Evil کار خود را آغاز کرد. و این آغاز ، فقط شروع این مجموعه نبود ، بلکه شروعی برای ژانر بازی های ترسناک در سبک بقا بود. از همان ابتدای کار ، این سری بازی توانست هواداران و دنبال کنندگان زیادی برای خود جذب کند و هر ساله محبوبیت خود را میان جمعیت گیمر ها افزایش داد.
وقتی که بازی Resident Evil در سال 2002 یک بازسازی ( Remake ) دریافت کرد ، بازیکنان این احتمال را میدادند که شرکت Capcom به دنبال گسترش داستان قبل از اتفاقات این نسخه باشد. و این شرکت نیز با انتشار Resident Evil Zero همین کار را انجام داد. و در سال 2016 ، با انتشار یک Remaster به طرفداران این اجازه را داد که بتوانند این بازی را با جلوه های گرافیکی بهبود یافته تجربه کنند.
Resident Evil Zero در زمان انتشار با نظرات متفاوتی رو به رو شد. به شکلی که برخی از طرفداران آن را یک بازی خوب با استفاده از مسیر بازی های قبلی میدانستند ، در حالی که برخی دیگر از طرفداران ، به دلیل انتشار روی کنسول های نسل جدید ، انتظار بیشتری از این بازی داشتند. در ادامه و قبل از پرداختن به نقد و بررسی Resident Evil Zero به بررسی سیستم مورد نیاز برای اجرای این بازی میپردازیم.
سیستم مورد نیاز Resident Evil Zero
Resident Evil Zero در سال 2016 با دریافت یک نسخه ی Remaster ، سطح گرافیکی خود را افزایش داد. این بازی که قبل از این اتفاق برای کنسول های نسل هفتم ( PS3 و XBOX 360 ) منتشر شده بود ، حال برای کنسول های نسل هشتم نیز در دسترس است. و همین اتفاق باعث شده که نیازمندی های این بازی برای اجرا بیش از قبل باشد.
حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای Resident Evil Zero ( HD Remaster )
- سیستم عامل (OS): Windows 7 SP1 / Windows 8.1
- پردازنده (CPU): Intel Core 2 Duo 2.4 GHz
- حافظه رم (RAM): 2 GB
- گرافیک (GPU): NVIDIA GeForce GTX260
- فضای حافظه مورد نیاز (STO): 13 GB
مشخصات پیشنهادی توسط مستر مگ برای اجرای Resident Evil Zero ( HD Remaster )
- سیستم عامل (OS): Windows 7 SP1 / Windows 8.1
- پردازنده (CPU): Intel Core 2 Quad 2.7 GHz
- حافظه رم (RAM): 4 GB
- گرافیک (GPU): NVIDIA GeForce GTX 560
- فضای حافظه مورد نیاز (STO): 13 GB
توجه داشته باشید که با داشتن مشخصات بهتر نسبت به موارد ذکر شده در بالا ، میتوانید این بازی را روان تر اجرا کرده و تجربه ی بهتری داشته باشید. حال در ادامه ی این مطلب ، به نقد و بررسی Resident Evil Zero میپردازیم.
گیم پلی ( Game Play ) Resident Evil Zero
نکات مختلفی توسط منتقدان معتبر در خصوص نقد و بررسی Resident Evil Zero و گیم پلی آن گفته شده است. مواردی که با تجربه ی بازی ، بیش از پیش ، به واقعیت میپیوندند. اما بزرگ ترین چیزی که جای خالی آن حس میشود تغییر است! بعد از گذشت 6 سال از انتشار اولین Resident Evil ( فاصله با نسخه ی منتشر شده در سال 2002 ) هیچ چیزی تغییر نکرده است. همان مشکلات قبلی ، معماهای یکسان ، دشمنان تکراری و داستانی که شندیدنش اهمیت چندانی ندارد!
جایی که بیشترین ایراد به گیم پلی Resident Evil Zero وارد شده است ، طراحی مراحل و مناطق آن است. بازی از لحاظ بصری جایگاه خوبی دارد. به شکلی در نسخه ی Remaster ، نیاز به تغییر چندانی در گرافیک بازی نبوده است و همچنان با اینکه چندین سال از انتشارش میگذرد ، از لحاظ بصری حرفی برای گفتن دارد. مشکل طرفداران گرافیک نبوده ، بلکه این طراحی معماها ، محیط و داستان بازی است که هیجان و طعم خاص بازی های Resident Evil را از این بازی میگیرد.
در بسیاری از موارد ، پازل ها و معماهای Resident Evil Zero ، جلوی سرعت پیش رفتن بازی را میگیرند. جایی که لذت تجربه ی بازی و حل پازل های شیرین ، تبدیل به یک وظیفه ی حوصله سر بر و کم ارزش میشود. به طوری که کاربر هیچ اشتیاقی برای حل این معماها نداشته و آنها را به جای راهی برای رسیدن به مسیری جدید ، به شکل یک سنگ بزرگ جلوی جریان گیم پلی بازی میبیند. مبارزات بازی اما به خوبی طراحی شده اند و این مورد توسط مشکلات دیگر ، نادیده گرفته میشود. مطمئناً گیم پلی این بازی یک شکنجه ی طولانی نیست! اما با بهترین چیز هایی که در این مجموعه دیده ایم ، خیلی فاصله دارد.
انتقادات
همانطور که در که در بخش معرفی Resident Evil Zero به آن اشاره کردم ، این بازی نظراتی مخلوط از نقد های مثبت و منفی دریافت کرد. بسیاری از طرفداران از این که میتوانند یک Resident Evil دیگر با اسنفاده از فرمول همیشگی ای که آن را دوست دارند ساخته شده است را تجربه کنند ، خوشحال بودند. اما در این میان ، دیگر طرفداران از این مورد کاملاً ناراضی بودند و انتظار اثری کاملا متفاوت را داشتند.
نسخه ی Remaster بازی Resident Evil Zero از سایت Metacritic با دریافت نمره ی 70 از 100 به عنوان یک بازی متوسط رو به بالا شناخته شده است. اثری که تجربه ی آن ، باعث نمیشود زمان بدی را بگذرانید اما بهترین گزینه برای تجربه ی یک بازی Resident Evil نیز نیست. از نگاه کاربران اما این بازی موفق به دریافت نمره ی 7.9 از 10 شده است. جایی که نشان میدهد بازیکنان ، به اندازه ی منتقدان از آن ناراضی نیستند و آن را به عنوان یک بازی قابل قبول میشناسند.
به غیر از طراحی پازل های Resident Evil Zero ، مواردی که توسط منتقدان به آن اشاره شده داستان و دشمنان بازی هستند. داستان بازی به گفته ی بیشتر کسانی که این بازی را تجربه کرده اند ، ضعیف است. شخصیت هایی که به راحتی به فراموشی سپرده میشوند و شخصیت های اصلی ای که به سختی میتوان با آنها ارتباط برقرار کرد. همچنین طراحی دشمنان و زامبی های بازی بدون هیچ دقت و وقت گذاری خاصی انجام شده است. دشمنانی که هیچ تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند و خیلی زود مبارزه با آنها ، یکنواخت میشود.
داستان بازی
همانطور که اشاره کردم ، این بخش ، جزو نقاط ضعف Resident Evil Zero است. داستان بازی به عنوان یک پیش درآمد ( Prequel ) برای بازی Resident Evil معرفی شد و داستان آن ، نگاهی به گذشته ی گروه .S.T.A.R.S می اندازد. جایی که این مسیر شکست میخورد اما ، ضعف داستان در همراه کردن کاربر با خود ، در کنار ایجاد حفره های داستانی در فرانچایز Resident Evil Zero است.
داستان Resident Evil Zero در سال 1998 جریان دارد. گزارشات مختلفی از قتل های مشکوک در حاشیه شهر Raccoon City به گوش رسیده است و گروه ویژه ی شهر ( همان .S.T.A.R.S ) تیم Bravo ی خود را برای بررسی این اتفاقات ، به محل انجام این قتل ها می فرستد. گروهی که تشکیل شده از مأموران مختلف و به ویژه مأمور Rebecca Chambers و Billy Coen ( شخصیت های اصلی ) است.
شخصیت های Resident Evil Zero از نگاه گیم پلی ، طراحی قابل قبولی دارند. هر شخصیت دارای نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود است که باعث میشود بازیکن برای انتخاب استفاده از هرکدام در زمان های مختلف به فکر بیافتد. همچنین هوش مصنوعی شخصیت ها به خوبی طراحی شده است و شخصیتی که استفاده نمیشود ، میتواند با استفاده از هوش مصنوعی خود ، در مبارزات مفید باشد. اما از نگاه داستانی ، این شخصیت ها به سختی خود را در دل بازیکن جا میدهند و آشنایی با آنها و عادت کردن به آنها موردی زمان بر است.
فروش
نسخه ی Resident Evil Zero ( HD Remaster ) که در سال 2016 منتشر شده است ، تا امروز حدود 5 میلیون نسخه فروخته است. عددی که نشان دهنده ی موفقیت قابل قبول این بازی از لحاظ فروش است. شاید در نهایت این بازی برای طرفداران این مجموعه بازی بهترین تجربه نبود ، اما فروش آن بیانگر محبوبیت غیر قابل انکار این سری بازی است.
این بازی به دلیل در دسترس بودن بر روی پلتفرم های مختلف ( مانند PC ، PS3 ، XBOX 360 ، PS4 و XBOX One ) فرصت این را داشت که فروش خوبی را تجربه کند. و هرکسی ، با هر پلتفرمی ، قابلیت تجربه ی این بازی را داشته باشد. بازی ای که تا همیشه به عنوان یکی از قابل بحث ترین Resident Evil های تاریخ به شمار خواهد رفت.
جمع بندی
بازی Resident Evil Zero در بهترین حالت یک اثر متوسط است. بیانیه ای که به هیچ وجه چیز بدی نیست. این بازی در دوران تبو تاب بازی های Resident Evil ساخته شد. جایی که شرکت Capcom با انتشار نسخه های متعدد تلاش به دریافت بیشترین سود از فرانچایز محبوب خود بود. این بازی قربانی یک حرکت بیزینسی برای درآمد بیشتر شد. بازی ای که شاید با گذشت زمان از انتشارش ، نگاه ها به سمت او تغییر پیدا کرده است. و سوالی که همیشه در ذهن طرفداران باقی می ماند: چه میشد اگر وقت بیشتری برای توسعه ی Resident Evil Zero صرف میشد؟
اگر به خواندن نقد و بررسی های دیگر برای بازی های نوستالژی و محبوبی مانند Resident Evil 3: Nemesis و Resident Evil 2 ( 1998 ) علاقه مند هستید ، میتوانید این موضوعات را با کلیک روی اسامی این بازی ها ، در مجله ی خبری مستر مگ مطالعه کنید.
نمره ی Resident Evil Zero ( HD Remaster ) از نگاه مجله ی مستر مگ: 6.9 از 10