سلام به شما دوست داران و دنبال کنندگان مجله ی خبری مستر مگ. امروز با نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis و همچنین معرفی سیستم مورد نیاز این بازی کلاسیک با شما هستیم. پس حتما ما را تا آخر این مطلب همراهی کنید.

معرفی

شرکت شناخته شده ی Capcom در دهه ی 90 میلادی با انتشار بازی ها مختلف ، مخصوصاً بازی های مربوط به فرانچایز Resident Evil ، نام خود را بر سر زبان ها انداخت. و این مجموعه بازی ، به قدری به محبوبیت و شهرت رسید که این شرکت در این تلاش بود که فاصله ی زمانی بین نسخه های منتشر شده را کاهش دهد.

بازی Resident Evil 3: Nemesis تنها با یک سال فاصله از Resident Evil 2 ، یعنی در سال 1999 برای کنسول PS1 منتشر شد. Resident Evil و Resident Evil 2 که موفقیت های بزرگی برای شرکت Capcom به شمار می آمدند ، انتظارات برای Resident Evil 3: Nemesis را بالا بردند. و طرفداران این مجموعه ، انتظار یک اثر بی نقص را از این شرکت داشتند.

و این انتظارات ، با یک عرضه ی موفق ، تا حد زیادی برآورده شدند. به شکلی که این بازی در سال 2020 ، با دریافت یک بازسازی ( Remake ) ، دوباره بر سر زبان ها افتاد. بازسازی ای که نتوانست به خوبی بازی اصلی باشد. که البته این موارد را در یک مقاله دیگر بررسی خواهیم کرد. حال ، قبل از پرداختن به نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis ، نگاهی به سیستم مورد نیاز این بازی می اندازیم.

نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis

سیستم مورد نیاز Resident Evil 3: Nemesis

Resident Evil 3: Nemesis با عرضه ی اولیه روی کنسول PS1 در ژاپن و سپس در آمریکای شمالی ، نظر بسیاری از هواداران را به خود جلب کرد. اما برای اروپا این بازی در سال 2000 منتشر شد. و با توجه به این اطلاعات ، مشخصات مورد نیاز برای اجرای این بازی ، نیازمند هزینه ی زیاد یا یک سیستم قدرتمند نمی باشد و یک سیستم معمولی نیز ، میتوان آن را اجرا کرد.

حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای Resident Evil 3: Nemesis

  • سیستم عامل (OS): Microsoft Windows 95/Windows 98
  • پردازنده (CPU): Pentium200MHz
  • حافظه رم (RAM): 48MB
  • گرافیک (GPU): DirectDraw supporting board (نیازمند به ساپورت DirectX6.1,X7 است)
  • فضای حافظه مورد نیاز (STO): 250MB

مشخصات پیشنهادی توسط مجله ی مستر مگ برای اجرای Resident Evil 3: Nemesis

  • سیستم عامل (OS): Microsoft Windows 95/Windows 98
  • پردازنده (CPU): Pentium2 266MHz
  • حافظه رم (RAM): 64M
  • گرافیک (GPU): DirectDraw supporting board (نیازمند به ساپورت DirectX6.1,X7 است)
  • فضای حافظه مورد نیاز (STO): 250MB

و توجه داشته باشید که با داشتن مشخصات بهتر نسبت به موارد بالا ، میتونید به آسانی و به شکلی روان تر ، بازی را اجرا کنید و از تجربه ی این اثر نوستالژیک لذت ببرید. در ادامه به نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis میپردازیم.

گیم پلی ( Game Play ) Resident Evil 3: Nemesis

نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis

بازی Resident Evil 3: Nemesis به دلیل داشتن تنها یک سال فاصله ی انتشار با Resident Evil 2 ، کار سختی برای ایجاد تغییرات بنیادی در گیم پلی خود داشت. برای همین شرکت Capcom مسیر دیگری برای ساخت یک اثر خوب را انتخاب کرد. یعنی نگه داشتن هرچیز خوبی که در مورد گیم پلی Resident Evil 2 وجود داشت و تغییر آنها برای رساندنشان به کمال.

چه چیزی باعث موفقیت Resident Evil یک و دو شد؟ جواب این سوال در نوآوری این بازی ها نهفته است. گیم پلی ای که شاید نمونه ی آن تا آن روز هرگز وجود نداشته است. استفاده ی جدید از عنصر ترس ، مخلوط کردن معماهای مختلف در گیم پلی بازی و همچنین داستان های درگیر کننده و هیجان انگیز. و این مسیر ، همان راهی است که Resident Evil 3: Nemesis برای موفقیت خود طی میکند. نه تنها چیزی را حذف نمیکند ، بلکه به هر نکته ی خوبی که از قبل وجود داشته است ، چیز جدیدی می افزاید.

اما نکته ی منفی را میتوان شباهت زیاد Resident Evil 3: Nemesis با نسخه ی قبل در نظر گرفت. به دلیل مدت زمان کوتاهی که دو بازی از یکدیگر داشتند ، بسیاری از قسمت های گیم پلی بازی و حتی داستان آن شباهت های زیادی دارند. حتی شباهت میان Mr.X و Nemesis ( شخصیت های منفی دو نسخه ) نیز غیر قابل انکار است. بازی برای تغییر سیستم گیم پلی ، مکانیزم جدید جای خالی ( Dodge ) را به خود اضافه می کند که میتوان گفت اثر مثبتی روی تجربه ی بازی نمیگذارد و بخشی اضافه و بی اهمیت به شمار میرود. مکانیزمی که روی بخشی از نکات مثبت بازی هم اثر منفی میگذارد.

نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis

انتقادات

برای ادامه ی نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis نگاهی به نمرات این بازی می اندازیم. جایی که Resident Evil 3: Nemesis موفقیت و محبوبیت بیشتر خود نسبت به Resident Evil 2 را به خوبی نشان میدهد ، نمرات آن است. این بازی از سوی منتقدان معتبر شدیداً مورد تحسین قرار گرفته است و به نظر آنها ، این بازی اثری کامل ، و بهترین دنباله برای این مجموعه ی محبوب است. همچنین نمرات کاربران نیز این مورد را به خوبی نشان میدهد.

Resident Evil 3: Nemesis موفق شده است که نمره ی 91 از 100 را از سایت متاکریتیک دریافت کند. نمره ای که نشان دهنده ی این است که این بازی همچنان ارزش تجربه ی دوباره را دارد. همچنین نمره ی کاربران نیز به این بازی 9.5 از 10 می باشد. البته که همیشه نمره بهترین مرجع برای تصمیم گیری برای خوب بودن یک بازی نیست اما این اعداد بالا ، بیانگر کم نقص بودن این بازی هستند.

کاربران در نظرات خود به این موارد اشاره کرده اند که Resident Evil 3: Nemesis ارزش دوباره تجربه کردن بسیار بالایی دارد. پازل ها و معماهای بازی به خوبی طراحی شده اند و حل کردن آنها شیرینی خاصی به همراه دارد. همچنین این مورد را ذکر کرده اند که ارتباط برقرار کردن با شخصیت جدید بسیار آسان است و داستان بازی ، برگ جدیدی در دنیا Resident Evil را باز میکند و ارزش شنیدن دارد.

نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis

داستان بازی

اتفاقات داستان Resident Evil 3: Nemesis را میتوان همزمان با Resident Evil 2 در نظر گرفت. جایی که همان ویروس زامبی معروف به شکلی غیر قابل کنترل شیوع پبدا کرده و دنیا نیاز به قهرمان هایی دارد که از این مشکلات زنده بیرون می آیند. و شخصیت جدید این مجموعه کسی است که این کار را در Resident Evil 3: Nemesis انجام میدهد.

Jill Valentine شخصیت جدید این مجموعه است که به عنوان کاراکتر اصلی بازی Resident Evil 3: Nemesis معرفی میشود. Jill عضو سابق تیم آلفای سازمان .S.T.A.R.S است که داستان اتفاقات رخ داده در دو قسمت قبلی را از نگاه خود تجربه میکند. در این نسخه او تلاش میکند که از میان زامبی هایی که شهر  Racoon City را به تسخیر خود گرفته اند ، در حالی توسط Nemesis ( یک هیولای جهش یافته! ) در حال تعقیب است ، فرار کند و جان سالم از این اتفاقات به در ببرد!

داستان Resident Evil 3: Nemesis اما آنچنان بی نقص نیست. داستان بازی در بعضی موارد اتفاقات قبل از Resident Evil 2 را نشان میدهد ، در حالی که در بعضی نقاط داستان اتفاقات همزمان با این بازی را نشان میدهد. و در بعضی از قسمت های داستان خود ، اتفاقات بعد از Resident Evil 2 را دنبال میکند. این موضوع باعث آشفتگی داستان و گم شدن بازیکن در این گره های داستانی میشود.

نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis

فروش

Resident Evil 3: Nemesis که در زمانی عرضه شد که هواداران مجموعه ی Resident Evil روز به روز بیشتر می شدند ، توانست فروش تقریبا مثبتی را تجربه کند. این بازی با فروش حدود 3.5 میلیون نسخه در جایگاه یازدهم در جدول پرفروش ترین Resident Evil ها قرار میگیرد که آن را بالا تر از Resident Evil 4 و Resident Evil 5 قرار میدهد.

فروش Resident Evil 3: Nemesis ، فرصت این را به شرکت Capcom داد که با سود دریافت شده از این بازی ، منابع خود را صرف ساخت نسخه ی بعدی Resident Evil بکند. این بازی که Resident Evil 4 به حساب می آید را میتوان به راحتی به عنوان بهترین Resident Evil تاریخ معرفی کرد. که آن را در یک مقاله ی دیگر بررسی خواهیم کرد.

نقد و بررسی Resident Evil 3: Nemesis

جمع بندی

بازی Resident Evil 3: Nemesis یک اثر تحسین شده ، ارزشمند و نوستالژیک است. این بازی با ایجاد تحول در داستان مجموعه ی Resident Evil ، توانست بخش جدیدی به دنیای این بازی ها اضافه کند و داستان را از نگاهی دیگر تعریف کند. تجربه ی این بازی به طور حتم توسط مجله ی مستر مگ به تمام طرفداران این سبک بازی و مجموعه ی Resident Evil توصیه میشود.

همچنین اگر علاقه مند به خواندن نقد و بررسی Resident Evil 2 (1998) و یا بازی محبوب دیگری مانند Assassin’s Creed Origins هستید ، میتوانید این مطالب را با کلیک روی این عناوین ، در مجله ی خبری مستر مگ مطالعه کنید.

نمره ی Resident Evil 3: Nemesis از نگاه مجله ی خبری مستر مگ: 8.7 از 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *