سری مقالات بخش موبایل رو با یکی از جدید ترین تولیدات سامسونگ یعنی بررسی مشخصات گوشی A55 قراره پیگیری کنیم. گوشی که توی تاریخ 11 ماه مارس 2024 معرفی و چهار روز بعد از اون عرضه شد . این میان رده که یکی از گوشی های سری A سامسونگ هست ، با توجه به عملکرد خوب نسخه قبلی این گوشی یعنی A54 انتظارات رو از کاربران بالا برد . حال بررسی میکینم که سامسونگ تا چه حدی تونسته انتظارات کاربران رو براورده کنه و اینکه آیا گوشی با ارزشی هست یا نه؟ با ما تا انتهای این مقاله در مسترمگ همراه باشید.

بررسی طراحی گوشی A55:

این گوشی از نظر طراحی تفاوت هایی رو با مدل قبلی این سری گوشی داشته . توی بحث ابعاد ، این گوشی  به ترتیب با طول ، عرض و ضخامت 161.1* 77.4 * 8.2 همراه بوده که ابعاد و اندازه بزرگتری در مقایسه با A54 داشته. از نظر وزن هم سنگین تر شده و وزن اون 213 گرم هست.

یکی از مهم ترین تفاوت ها توی بحث بدنه این گوشی بوده. جایی که سامسونگ از بدنه شیشه Gorilla Glass برای قسمت پشتی ؛ برای قسمت جلویی از Gorilla Glass +Victus استفاده کرده و اما شاید مهم ترین تغییر توی طراحی این گوشی بخش فریم اون باشه. جایی که سامسونگ توی طراحی فریم گوشی جدید خودش بر خلاف A54 که از فریم پلاستیکی استفاده میکرد اینجا جنس فریم میان رده جدید سامسونگ از آلومینیوم هست .

فریم جدید گوشی A55

 

 

سمت راست بدنه گوشی دکمه های تنظیم صدا و پاور قرار دارن . سمت چپ گوشی خالی هست. بالای گوشی خشاب سیم کارت و میکروفون اول. قسمت پایینی درگاه ورودی USB Type-c ، میکروفون دوم و اسپیکرها قابل مشاهده هستند. قسمت پشتی این گوشی هم سه لنز دوربین و فلش دوربین در کنار اون قرار داره که جلوتر به صورت کامل به این موارد خواهیم پرداخت.

این گوشی با رنگبندی های سرمه ای تیره ، یاسی ، لیمویی و آبی روشن عرضه شده و در بازار موجود هست.

طراحی و رنگبندی

مشخصات صفحه نمایش گوشی A55:

توی بخش دوم بررسی مشخصات گوشی A55 میرسیم به بررسی صفحه نمایش گوشی A55 . این گوشی تغییراتی هر چند محدود رو در مقایسه با نسخه قبلی داشته . یکی از مهم ترین اونها اندازه صفجه نمایش هست . جایی که سامسونگ اندازه صفحه نمایش این گوشی رو 6.6 اینچ در نظر گرفته که از هر دو سری A53 و A54 اندازه بزرگتری داره. همچنین نسبت اندازه صفحه نمایش به پنل هم چیزی در جدود 86 درصد هست که باز هم نکته مثبتی در مقایسه با سری قبلی این گوشی هست .

جنس صفحه نماش Super AMOLED هست. این جنس صفحه نمایش رو تقریبا تمامی سری گوشی های A50 تا A55 کنونی استفاده کردن. نرخ نوسازی این گوشی 120 هرتز و رزولوشن اون هم 1080 در 2340 هست .

بررسی مشخصات گوشی A55

حداکثر روشنایی 1000 نیت براورد شده . این گوشی در کنار موارد بالا از قابلیت HDR10+ بهره برده . در کنار این ویژگی ما قابلیت Always on display رو هم توی این گوشی میبینیم که از ویژگی های رابط کاربری اون هست.

رابط کاربری و نرم افزار گوشی A55:

سامسونگ توی ساخت گوشی جدید خودش از اندروید 14 استفاده کرده که یکی از بروز ترین سیستم عامل های گوشی اندروید به حساب میاد. از مهم ترین ویژگی های این سیستم عامل میشه به شارژدهی قوی تر گوشی ، امکان دسترسی به برنامه ها اون هم با وجود محدودیت هایی که خودمون تعیین میکنیم ( چیزی که قبلا توی گوشی های آیفون هم بود) اشاره کرد.
رابط کاربری اون هم One UI 6.1 هست . علاوه بر AOD که بالاتر به اون اشاره کردیم این رابط کاربری قابلیت های جذاب دیگه ای هم داره که میشه به اضافه شدن آیتم هایی مثل تاریخ و تایمر توی ویجت های اسکرین اشاره کرد . این رابط کاربری همچنین از هوش مصنوعی استفاده کرده. این استفاده توی بخش ساخت تصویر پس زمینه به صورت سفارشی صورت گرفته . جایی که مخاطب با نوشته ، عکس مورد نظرش رو از هوش مصنوعی برای پس زمینه درخواست کنه  .

سخت افزار A55:

توی این قسمت بررسی مشخصات گوشی A55 رو تو بحث سخت افزار با توجه به اطلاعاتی که از اون تا حالا درج شده ادامه میدیم. ابن گوشی با مدل تراشه Exynos 1480 عرضه شده . این مدل تراشه بین گوشی های سامسونگ استفاده زیادی داشته و دو سری قبلی گوشی سری A50 هم از مدل پردازنده Exynos استفاده بردن.

سخت افزار و نرم افزار گوشی A55

تعداد هسته پردازنده 8 عدد  که 4 هسته 2.75 گیگاهرتزی Cortex-A78 و 4 هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A55 هست. درباره فرایند ساخت و پردازنده گرافیکی این گوشی هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست.

 رم و حافظه :

این گوشی با دو مدل رم 8 و 12 گیگابایتی عرضه شده . همچنین حافظه این گوشی 128 و 256 گیگابایت هست . همچنین شما قابلیت استفاده از کارت حافظه micro-SD رو دارید و این میزان حافظه برای شما قابل ارتقا هست.

این گوشی توی سه مدل از ترکیب رم و حافظه هایی که گفتیم عرضه شده . مدل های اونها به ترتیب رم و حافظه : 128/8 ، 256/8 و 256/12 هست.

دوربین گوشی A55:

سامسونگ توی ساخت دوربین گوشی جدید خودش بسیاری از ایده ها رو از مدل قبلی یعنی A54 گرفته .این گوشی سه دوربین توی قسمت پشتی خودش داره که به ترتیب 50 ، 12 و 5 مگاپیکسل هستن.

 

دوربین اول در واقع دوربین اصلی این گوشی هست که از نظر مشخصات شباهت زیادی به گوشی A54 داره . این دوربین دارای لرزشگیر اوپتیکال ، با سایز پیکسل f/1.8 هست .این دوربین همچنین از لنز فوکوس خودکار هم بهره برده .

صفحه نمایش

دوربین دوم این گوشی اولترا واید 12 مگاپیکسلی هست .این دوربین توانایی پوشش 123 درجه ای فضای اطراف رو داره . سایز پیکسل این گوشی f/2.2 هست که این میزان همانند مدل قبلی این گوشی هست .

و در نهایت دوربین سوم این گوشی ، دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی هست که لنز ماکرو به همراه داره با f/2.4 .

دوربین سلفی این گوشی ، یک دوربین 32 مگاپیکسلی هست با f/2.2 .

در کل دوربین های این گوشی از نظر مشخصات شباهت زیادی به سری قبلی این گوشی داردن و تغییرات آنچنانی بین اونها مشاهده نشده.

فیلمبرداری A55:

این گوشی توی بخش فیلمبرداری عملکرد خوبی داشته . جایی که فیلمبرداری با دوربین پشتی گلکسی A55 از حداکثر رزولوشن فیلمبرداری 4k پشتیبانی میکنه . قابلیت قیلمبرداری با کیفیت 720 حذف شده و فقط از 1080 و 4k پشتیبانی میشه. کیفیت 1080 با 30 و 60 fps و کیفیت 4k با نهایتا 30fps قابلیت فیلمبرداری داره. یکی از تفاوت های این گوشی با A54 توی بحث قابلیت لرزشگیر الکترونیکی-ژیروسکوپی هست که به کیفیت فیلمبرداری این گوشی کمک کرده که نقطه قوتی برای این گوشی به حساب میاد.

کیفیت فیلمبرداری A55

فیلمبرداری با دوربین سلفی هم از کیفیت های 4k و 1080 پشتیبانی میکنه. کیفیت 4k این گوشی فیلم ها رو با 30fps ، کیفیت 1080 هم با 30 و 60 fps قادر  به ثبت تصاویر هست.

اسپیکر:

این گوشی دو اسپیکر استریو داره که صدا رو به خوبی منتقل میکنن و برای استفاده های روزانه گزینه خوبی هستن . همچنین قابلیت ورودی جک 3.5 میلی متری هم حذف شده .

باتری و انرژی گوشی A55:

بخش نهایی بررسی مشخصات گوشی A55 رو با باتری این گوشی ادامه میدیم . سامسونگ از یک باتری 5000 میلی آمپری غیر قابل تعویض استقاده کرده . این گوشی توی جعبه خودش آداپتور شارژ نداره و لازم هست که یک آدپتور جداگانه برای این گوشی تهیه بشه. آداپتور پیشنهادی 25 ولت هست که میتونه نیاز این گوشی رو بر طرف کنه .

همچنین A55 قادر به پشتیبانی از شارژر بی سیم نیست اما قابلیت پشتیبانی از OTG رو داره که پوئن مثبتی برای این محصول سامسونگ هست.

نتیجه گیری:

توی این مقاله مشخصات گوشی A55 سامسونگ رو که تا به این جای کار به دستمون رسیده بود بررسی کردیم و اونها رو برای شما تجزیه و تحلیل کردیم. به صورت کلی این گوشی شباهت های زیادی با گوشی مدل قبلی یعنی A54 داره. اما طبعا تفاوت هایی هم بین این دو گوشی هست . توی بخش رابط کاربری و نرم افزار و طراحی و صفحه نمایش این تفاوت ها نمود بیشتری پیدا میکنه که بخش طراحی و صفحه نمایش مقدار سلیقه ای هست و به عهده کاربر اما نرم افزار و رابط کاربری این گوشی توی جایگاه بهتری قرار میگیره با توجه به آپدیت ها و بروزرسانی رابط کاربری و سیستم عامل با قابلیت های جذابشون میتونن مخاطب های زیادی رو جذب کنن. بقیه موارد همونطور که عرض کردیم تفاوت آنچنانی با گوشی A54 نداره و در همون سطح هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *