درود خدمت همراهان عزیز مسترمگ . توی این مقاله قرار هست بررسی تخصصی گوشی A54 از مدل گوشی های Galaxy سامسونگ رو داشته باشیم و ویژگی های شاخص اون رو برای شما شرح بدیم . این گوشی در تاریخ 24 مارس 2023 با قیمت 449 دلار عرضه شد . گوشی A54 با ویژگی ها و مشخصاتی که داشت تونست مخاطبین زیادی رو به خودش جذب کنه . تو این مقاله قراره این ویژگی ها و دلایل محبوییت  گوشی A54 رو به صورت تخصصی بررسی کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

بررسی طراحی گوشی A54:

خب توی ابتدای مقاله بپردازیم به بررسی طراحی گوشی A54 . میان رده جذاب سامسونگ توی این بخش طراحی مدل گوشی S23 رو برای A54 پیاده سازی کرده . سامسونگ برای طراحی بدنه پشتی گوشی A54 از Gorilla Glass 5 استفاده کرده که برای اولین بار توی طراحی سری گوشی  A دیده میشه.

جنس Gorilla Glass5  از شیشه هست که ضخامت بالایی هم داره و یکی از محکم ترین و با دوام ترین بدنه های گوشی در بازار هست ، اما مشکلی که Gorilla Glass5 داره موندگاری اثر انگشت روی بدنه اون هست که شما میتونید با تهیه یک قاب برای این گوشی این مشکل رو برطرف کنید.جنس فریم این گوشی از پلاستیک هست و کناره های اون مثل گوشی S23 به حالت گرد طراحی شده. وزن گوشی 202 گرم هست . همچنین Galaxy A54 گواهی IP67  رو داره که مقاوم هست در برابر گرد و غبار  .

توی لبه پایینی گوشی یک درگاه ورودی Type-c 2.0 ، اسپیکر و میکروفون وجود داره . قسمت بالایی گوشی ، میکروفون دوم و خشاب سیم کارت هست . لبه سمت راست اون دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا ، اما لبه سمت چپ گوشی موردی وجود نداره.

پنل جلویی، نمایشگر A54 هست و حدود 80 درصد از فضای پنل رو به خودش اختصاص داده. دوربین سلفی در قسمت بالایی قرار داره.حسگر اثر انگشت هم در قسمت پایینی قابل مشاهده هست.

بدنه پشتی گوشی A54

پنل پشتی این گوشی هم دوربین های سه گانه به علاوه فلش دوربین قابل مشاهده هست . لنز دوربین های این گوشی حدودا 2 میلی متر به بیرون کشیده شده. بیرون کشیدگی لنز ها باعث شده تا اکثر کاربرا برای این گوشی قاب تهیه کنن . در کل به خاطر شفاف بودن بدنه پشتی و لنر این گوشی به شما توصیه میکنیم در همون ابتدای کار نسبت به تهیه یک قاب مناسب اقدام کنید.

همچنین این گوشی توی رنگبندی های  سفید ، بنفش ، سبز لیمویی و خاکستری تیره  عرضه شده.

بررسی صفحه نمایش گوشی A54:

صفحه نمایش این گوشی 1080 هست و 120 هرتزی. میزان وضوح عناصر توی این صفحه نمایش 10180 به 2340 پیکسل میرسه . نسبت تصویر این صفحه نمایش 19.5:9 هست و تراکم پیکسل در اون 403 پیکسل در هر اینچ هست .جنس صفحه نمایش این گوشی ، از Super AMOLED هست . طبق ادعای سامسونگ روشنایی صفحه نمایش این گوشی حداکثر 1000 نیت بوده که با بررسی تخصصی گوشی A54 مقدار دقیق اون 980 نیت براورد شده و نزدیک به ادعای سامسونگ هست. همنچنین گوشی A54 قابلیت ساپورت HDR10+ رو داره.

دو استاندارد رنگ در این گوشی هست که اولین اونها Vivid نام داره . این ویژگی عمق رنگ تصاویر رو بهبود میبخشه و رنگ ها رو با غلظت بیشتری به نمایش در میاره . استاندارد بعدی Natural هست که این استاندارد نمایش رنگ ها رو به واقعیت نزدیک تر میکنه. معمولا گوشی های سامسونگ به صورت پیش فرض روی حالت Vivid قرار دارن.

این صفحه نمایش ویژگی های خاصی رو هم داره . برای مثال این گوشی از ویژگی Vision Booster بهره برده. این ویژگی به وضوح صفحه نمایش کمک میکنه و بر اساس موقعیتی که در اون قرار دارید روشنایی و وضوح صفحه نمایش رو تنظیم میکنه.

اما دو نکته منفی درباره نمایشگر این گوشی هست که باید به اون اشاره کنیم. نکته اول اندازه 6.4 اینچی صفحه نمایش این گوشی هست که نسبت به مدل قبلی این گوشی یعنی A53 چیزی در حدود 0.1  کوچک تر شده . نکته دوم هم کمتر شدن فضای خود صفحه نمایش هست که فقط 80 درصد از پنل جلویی رو به خودش اختصاص داده.

نمای جلویی و صفحه نمایش A54

بررسی دوربین گوشی A54 ،  نقطه قوت گوشی در مقایسه با سایر رقبا:

نسبت به سری های قبلی گوشی A سامسونگ ، گوشی A54 پیشرفت خوبی توی قسمت دوربین داشته . این گوشی توی قسمت پشتی ، سه لنز داره که به ترتیب 50 ،12 و 5 مگاپیکسل هستن . لنز 50 مگاپیکلسی اون دارای دیافراگم f1.8 و  لرزش گیر اوپتیکالOIS هست. کیفیت عکس برداری دوربین گوشی A54 از نظر Sharpness و Dynamic توی سطح خوبی هست . حالت پرتره عکسبرداری دوربین اصلی بسیار قوی هست . در واقع توی این حالت میشه به خوبی کیفیت این دوربین رو متوجه شد. جایی که به خوبی سوژه اصلی از پس زمینه جدا میشه و برای گرفتن عکس های سلفی گزینه بسیار خوبی هست .

لنر اولتراواید این گوشی 12 مگاپیکسلی با زاویه دید 123 درجه هست . شاید توی نگاه اول کیفیت این دوربین هم خوب به نظر بیاد اما در مقایسه با دوربین اصلی و چیزی که قادر به ثبتش هست این دوربین مقداری ضعیف تر عمل کرده . توی این دوربین ترکیب رنگ ها و نمایش اون ضعیف هست خصوصا زمانی که شما روی سوژه مدنظرتون زوم میکنید این مورد بهتر نمایان میشه.

لنر 5 مگاپیکسلی ماکرو. این لنز توی تمام حالت ها توانایی گرفتن عکس با کیفیت رو داره .این لنز برای عکس برداری از فاصله 3 تا 5 سانتی متری از سوژه گزینه خوبی هست.

دوربین گوشی A54

عکس برداری در شب هم از کیفیت خوبی برخوردار هست و عکس ها از نویز کمی برخوردارن البته مطابق انتظار کیفیت عکس های ثبت شده توی شب از عکس برداری توی روز پایین تر هست. اگه حالت Night mode دوربین رو فعال کنیم مقداری عکسبرداری ها با نویز همراه هست . در نتیجه توصیه میشه برای عکسبرداری توی شب دوربین گوشی رو توی حالت استاندارد خودش استفاده کنید.

دوربین سلفی گوشی A54 لنز 32 مگاپیکسلی با f2.2 هست که این لنز هم توانایی عکس برداری خوبی رو داره و باکیفیت هست. توی شب هم تصاویر رو با نویز بیشتری در مقایسه با دوربین اصلی ثبت میکنه.در کل دوربین سلفی این گوشی هم از کیفیت خوبی برخوردار هست.

 

فیلمبرداری گوشی A54:

کیفیت فیلمبرداری هم در درجه قابل قبولی قرار داره. این گوشی قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4kرو با 30 fps داره . روی حالت Full HD تصاویر رو با 60 fps ثبت میکنه که به نوعی میشه گفت بهترین کیفیت ثبت تصاویر رو این حالت داره . اما اگه لرزشگیر رو فعال کنیم روی حالت Full HD تصاویر رو با 30 fps ثبت میکنه که مقداری کیفیت رو پایین میاره. در کل کیفیت فیلمبرداری دوربین این گوشی در حد حیلی خوبی هست.

فیلمبرداری دوربین A54

نرم افزار گوشی A54:

تو ادامه بررسی تخصصی گوشی A54 میرسیم به بخش نرم افزار اون . گوشی A54 سامسونگ با اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 راهی بازار شده . این گوشی طی سال های آتی به گفته سامسونگ آپدیت ها و بروزرسانی هایی رو دریافت خواهد کرد .

همچنین این گوشی از قابلیت امنیتی حسگر اثر انگشت و حسگر تشخیص چهره استفاده میکنه که توی بسیاری از گوشی های سری Galaxy استفاده شده .حسگر اثر انگشت از سرعت و دقت خیلی خوبی بهره برده و خطایی رو هنگام ثبت و ورود شما نخواهد داشت. اما حسگر تشخیص چهره امکان خطا داره . به شما توصیه میکنیم برای بالاتر بردن امنیت گوشی خودتون استفاده از حسگر اثر انگشت رو توی اولویت قرار بدید.

این گوشی از ویژگی های دیگه مثل Modes بهره مند هست که مشخص میکنه شما چه کاری رو انجام میدید و ویژگی ها و شرایط خاص توی اون لحظه رو برای گوشی خودتون مشخص میکنید.

توی سایر ویژگی ها این گوشی مثل بقیه گوشی های سری سامسونگ هست و تفاوتی بین اونها نیست.

بررسی تخصصی گوشی A54

سخت افزار A54:

ادامه بررسی تخصصی گوشی A54 رو توی قسمت سخت افزاری اون پیگیری میکنیم .Galaxy A54 از تراشه اکسینوس 1380 استفاده میکنه که با فناوری 5 نانومتری ساخته شده . این تراشه جز مواردی هست که توی هر دو بخش کارت گرافیک و پردازنده خوب عمل کرده. سامسونگ برای تعداد زیادی از گوشی های سری گلکسی خودش مثل A51  و note8 از مدل تراشه های اکسینوس استفاده کرده . پردازنده گوشی A54 از دو مدل هسته تشکیل شده که اولین مورد اون4 هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و دومی 4 هسته Cortex-A55 با فرکانس 2 گیگاهرتز هست .

پردازنده گرافیکی این گوشی هم Mali-G68 MP5 هست.

این گوشی در سه مدل عرضه شده که بر اساس رم و حافظه اون به ترتیب 128/6،  128/8، 256/8 هست . همچنین این گوشی درگاه کارت حافظه هم داره.

بررسی بنچمارک این گوشی رو توی این قسمت با بنچمارک AnTuTu صورت دادیم که نتایج قابل قبول بود . این گوشی توی بررسی این بنچمارک تونست نمره 506678 رو کسب کنه که نمره خوب و قابل قبولی هست و اگه تصویر پایین رو بیشتر بررسی کنیم میبینیم که این گوشی نسبت به سری قبلی گوشی های A ، یعنی گوشی A53 چیزی در حدود 110 هزار نمره بالاتری رو گرفته و به خوبی نشون میده که این گوشی چه پیشرفتی نسبت به سری های قبلی داشته.

بنچمارک Antutu

اسپیکر گوشی:

این گوشی دوتا اسپیکر داره که توی قسمت های بالا و پایین گوشی A54 قرار گرفتن. این اسپیکرا به خوبی صدا رو تفکیک میکنن و تجربه موسیقی گوش دادن رو برای مخاطب جذاب تر میکنن. به صورت کلی این اسپیکر برای استفاده های روزانه و کار هایی مثل اینستاگردی و .. گزینه ایده آلی هست.

شارژدهی و باتری A54:

باتری این گوشی همانند باتری گوشی های پرچمدار سامسونگ مثل گلکسی S24ultra ظرفیت  5000 میلی آمپر ساعت رو داره . از نظر شارژدهی یکی از گوشی های خوب بازار به حساب میاد. با استفاده معمولی (چیزی در حدود 11 ساعت) میتونید از این گوشی استفاده کنید . اما برای مصارف سنگین مثل گیمینگ کارایی این گوشی کمتر از 10 ساعت (حدودا 7 ساعت) ، برای وب گردی 9 ساعت و برای تماشای ویدئو چیزی در حدود 13 ساعت برای شما قابل استفاده هست . برای تماس های تلفنی هم این میزان 26 ساعت براورد شده .

باتری A54

توی جعبه این گوشی  آداپتور شارژری وجود نداره و برای شارژ اون نیاز به یک آداپتور دارید. با بررسی تخصصی گوشی A54 و نحوه شارژدهی اون متوجه شدیم که با استفاده از یک شارژر 20 واتی سامسونگ شما میتونید توی مدت زمان 1 ساعت و 20 دقیقه گوشی خودتون رو به صورت کامل شارژ کنید .

به صورت کلی شارژدهی گوشی A54 از کیفیت خوبی برخوردار هست، اما تو فاز شارژ شدن سامسونگ مقداری ضعیف عمل کرده.

نتیجه گیری:

توی این مقاله به بررسی تخصصی گوشی A54 پرداختیم . گوشی که توی قسمت های مختلف حرف های زیادی برای گفتن داشت و بعضی جاها ضعیف تر از گوشی های هم رده خودش عمل کرده بود .

توی طراحی عملکرد نسبتا خوبی داشته و نیاز کاربرا رو تا حد زیادی برطرف کرده بود . صفحه نمایش بسیار خوب و قابل قبول برای یک گوشی میان رده . توی بحث دوربین خیره کننده عمل کرده بود ،خصوصا توی بحث عکسبرداری و میشه گفت بهترینِ میان رده های سامسونگ به حساب میاد توی رنج قیمت خودش .  نرم افزار و رابط کاربری خوب ، توی بخش سخت افزار عملکرد قابل قبولی رو داشت و نتایج بررسی اون هم رضایت بخش بود  . اسپیکر معمولی و توی بحث باتری و شارژشدن مقداری ضعیف تر از هم رده های خودش بود ولی شارژدهی توی این قسمت قابل قبول بود.

در کل اگه به دنبال یک میان رده خوب و کارآمد از سامسونگ هستید این گوشی بدون شک یکی از بهترین های سامسونگ به حساب میاد. ممنونم که تا پایان مقاله با ما در مجله خبری مسترمگ همراه بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *