با بررسی یکی از پردازنده های میان رده نسل 13 اینتل با شما هستیم . این پردازنده i5 13600k هست .پردازنده ای که جز پردازنده های به صرفه به حساب میاد تو تاریخ 20 اکتبر سال 2022 همراه با پردازنده i5 13600KF منتشر شد اونم با قیمت 319 دلار. این پردازنده جز پردازنده های محبوب هست که این محبوبیت دلایل مختلفی هم داره مثل قدرت خوب پردازش  در مقایسه با سایز پردازنده ها ، قیمت مطلوب و  موارد دیگه هست که این پردازنده رو به یک پردازنده محبوب در بازار تبدیل کرده. با بررسی پردازنده i5 13600k با ما همراه باشید تا شما رو بیشتر با ویژگی های این پردازنده آشنا کنیم.

بررسی معماری و مشخصات  پردازنده i5 13600k:

خب این پردازنده مشخصاتی داره که به اونها اشاره میکنیم و با بررسی اون میشه به این سوال پاسخ داد که چرا این پردازنده گزینه مناسبی برای کار های تخصصی و سنگین هست .

معماری به کار رفته توی ساخت این پردازنده Raptor Lake هست که 6 هسته عملکردی یا همون (P-cores) داره که پشتیبانی از این هسته به عهده Hyperthreading هست. این هسته ها سرعت کلاک تقویتی خودشون رو قادر هستن تا 5.1 گیگاهرتز ( گاها تا 5.4) برسونن.

 

بررسی پردازنده i5 13600k

8 هسته (E-cores) داره که پشتیبانی hyperthreading رو ندارن.  این هسته ها هم دارای حداکثر سرعت 3.5 گیگاهرتز هستن .این پردازنده در مجموع این پردازنده 14  هسته رو تو خودش جا داده.

همچنین این پردازنده 24 مگابایت E3 داره که این میزان حافظه بین هسته های p و e به صورت مشترک هستن ؛ این نکته رو هم باید درباره هسته L2 بگیم که این حافظه نهان تو هر هسته p وجود داره.در  این حافظه L2 هسته‌ های P core به 2 مگابایت رسیدن، و  هسته‌ های E core هم به ازای هر ماژول، 4 مگابایت حافظه کش L2 دارن، که اینها درمجموع 20 مگابایت هست.

همچنین درباره پشتیبانی این پردازنده از مدل های مختلف رم ، باید بگیم که این پردازنده از رم های DDR4 و DDR5 پشتیبانی میکنه که یک مزیت هست . چرا که رقیب این پردازنده تو شرکت AMD یعنی AMD Ryzen 5 7600 فقط از رم های DDR5 پشتیبانی میکنه .

چیپست پردازنده i5 13600k:

این پردازنده از چیپست Z790 استفاده میکنه.این مدل چیپست ها که همزمان با انتشار پردازنده های نسل 13 وارد بازار شدن ویژگی های منحصر به فردی هم دارن که به اونها اشاره میکنیم.

مشخصات پردازنده

این چیپست میتونه از پردازنده های نسل 12 هم پشتیبانی کنه که ویژگی مثبتی به حساب میاد و این چیپست ها بر پایه سوکت LGA1700 هستن( سوکتی که هم پردازنده های Adler lake نسل 12 و هم پردازنده های Raptor lake نسل 13 رو پشتیبانی میکنه).

از مهم ترین تغییرات این چیپست ها در مقایسه با چیپست های نسل های قبلی میشه به پشتبانی تعداد بیشتری از خطوط PCIe 4 اشاره کرد که به عدد 20 رسیده. طوری که این مقدار در چیپست Z690 ( مدل قبلی ) عدد 12 رو نشون میده .

و مورد آخر درباره این چیپست شرکت اینتل  از رابط PCIe 5.0 هست . PCIe5 پشتیبانی رو هم برای اسلات‌های PCIe x16 فراهم می‌ کنه و هم برای اسلات‌های M.2؛ به همین خاطر امکان استفاده همزمان از نسل جدید درایوهای ذخیره سازی و کارت گرافیک‌ ها روی یک مادربرد Z790 وجود داره.

بررسی حافظه پردازنده i5 13600k:

تو این قسمت از بررسی پردازنده i5 13600k میرسیم به بررسی حافظه اون ، حداکثر اندازه حافظه به حداکثر ظرفیت حافظه پشتیبانی شده توسط پردازنده اشاره داره. حداکثر حافظه اینتل نسل سیزدهم 128 گیگابایت هست.

پردازنده i5 13600k

پردازنده های اینتل در چهار نوع مختلف عرضه میشن:یک کانال، دو کانال، سه کانال و حالت فلکس. حداکثر سرعت حافظه پشتیبانی شده ممکن هست هنگام پر کردن چندین DIMM در هر کانال در محصولاتی که از تعداد زیادی کانال حافظه پشتیبانی می کنن ، کمتر باشه. تعداد کانال های حافظه به عملیات پهنای باند برای کاربرد در دنیای واقعی اشاره داره. این محصول دو کانال با سرعت حدودا 7 گیگابایت بر ثانیه داره.

حداکثر پهنای باند حافظه حداکثر سرعتی توی پردازنده هست که تو اون قسمت داده ها می تونن توسط پردازنده خونده بشه و در حافظه نیمه هادی ذخیره بشن.

 مصرف برق پردازنده  13600k i5:

تو ادامه بررسی پردازنده 13600k میپردازیم به میزان مصرف برق این پردازنده. این پردازنده نسل 13 اینتل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل ساخته شده، پس نباید انتظار مصرف برق پایینی رو از اون داشته باشیم.

باوجود داشتن ۲ هسته P بیشتر و ۸ هسته e اضافی، مصرف انرژی نسبتاً کم هست. این پردازنده در حالت عادی خودش در فرکانس پایه و یک دمای متعادل چیزی در حدود 125 وات هست .همچنین این پردازنده در زمان بیشترین کارکرد خودش 160 وات برق مصرف میکنه.این در حالی هست که خود اینتل تو ابتدای کار و مغرفی این پردازنده عدد رو 180 برای بیشترین کارکرد محصول خودش اعلام کرده بود .

طراحی پردازنده

اصلاحات فرآیند ۱۰ نانومتری و Intel Thread Director هوشمند به برنامه ریزی کارآمد بارهای کاری بین P-core و E-core کمک می کنه. تراشه انرژی رو تو کارهای کم قدرت و سبک تر مصرف می کنه، تنها زمانی افزایش پیدا میکنه که بارهای سنگین تر نیاز به قدرت بیشتری داشته باشن.

این پردازنده تو مقایسه با بقیه پردازنده هایی مثل 13700k از نظر مصرف برق کم مصرف تر هست و همین باعث شده تا اون رو به یک پردازنده بهینه تبدیل کنه .

 اورکلاک پردازنده i5 13600k:

این پردازنده جز پردازنده هایی هست که از اورکلاک پشتیبانی میکنه.

پردازنده i5 13600k به عنوان یک SKU قفل نشده ، از اورکلاک برای استخراج عملکرد بیشتر استقبال می کنه. با خنک کننده مناسب، بسیاری از کاربران قادر هستن هسته های P را به 5.2 تا 5.4 گیگاهرتز در هر 6 هسته برسونن و کارایی پردازنده رو بالاتر ببرن.

هسته‌های  e هم می‌ تونن اورکلاک بشن، اما هد روم های کمتری دارند و معمولاً در حدود ۳.۶ تا ۳.۸ گیگاهرتز هستند. به طور کلی، این امکان افزایش عملکرد اضافی چه در هسته های p و چه در هسته های e ، میزانی بین 5 تا 10 درصد داره و اون هم بسته به حجم کار افرایش پیدا میکنه.

نقد و بررسی پردازنده i5 13600k

نتیجه گیری:

تو بررسی پردازنده i5 13600k با طراحی چشمگیر ۱۴ هسته ای مواجه بودیم که  به ما نشون داد یک پردازنده با ارزش بالا هست که عملکرد بهینه و بهره وری رو به مخاطب ارائه میده . این مدل نسبت به مدل‌ های نسل دوازدهم i5 قبلی برتری زیادی داره .

کاربرانی که زیاد با کامپیوتر و کار های تخصصی اون سر و کار دارن و به دنبال ساخت یک سیستم قدرتمند جدید هستن، این گزینه برای اونها یک انتخاب ایده آل هست و میتونن از i5 13600 استفاده کنن به دلیل اینکه  این پردازنده ترکیبی از کلاک بالا، راندمان عالی ،پتانسیل اورکلاک و پشتیبانی از ویژگی‌ های نسل بعدی مانند DDR5 و PCIe 5.0، خودش رو به عنوان یکی از پردازنده های مهم و پرطرفدار برای نسل فعلی و حتی نسل های بعدی معرفی کرده.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *