تا انتها با بررسی آیفون 15 همراه ما باشید.نسخه پایه آیفون های سری 15 که به تازگی معرفی شدند،

شاید در نگاه اول تکراری و بدون تغییر باشد اما بعد از مطالعه این پست متوجه تغییرات آن میشوید!

پس بریم ببینیم که ایفون 15 ارزش خرید داره یانه؟

طراحی گوشی آیفون 15; جذاب و خوش دست

توی اولین برخورد شاید فکر کنید با همون آیفون 14 طرف هستید، آخرین بازی که اپل تغییرات قابل مشاهده‌ای را در گوشی‌های پرچمدار خود ایجاد کرد، مدت زمانی گذشته است، اما آیفون ۱۵ با تغییرات جالبی همراه شده که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اما دقت که کنید تفاوتی در لبه های بدنه رو شاهد هستیم که گرد بودن و کرو شدنش کاملا احساس میشه.

از طرفی وزن هم کاهش پیدا کرده و به 171 گرم رسیده که حدودا 1 گرم سبک تر پارسال شده!

جنس بدنه همون الومینیومی و گوریلا گلس قبله و خبری از تیتانیوم سری های pro و pro max نیست.

به پشت گوشی که نگاه کنیم، همون چیدمان سری های 14 رو داریم.دوتا لنز 12 و 48 مگاپیکسل بالا و سمت راست که به صورت ضربدری قرار گرفته. کنار دوربین ها فلش و میکروفون کار شده است. بیرون زدگی دوربین ها هم نسبتا معقول به حساب میاد.

رنگ های امسال همگی به صورت مات عرضه شده! رنگ های مشکی، ابی کم رنگ، سبز ، زرد و در اخر هم صورتی گزینه های قابل انتخابه که بستگی به سلیقه های قشنگتون داره.بررسی گوشی آیفون 15

فریم گوشی تماماً ماته و در زیر گوشی اسپیکر ،میکروفون و درگاه تایپ سی قرار گرفته که اینم یکی دیگه از تفاوت های امسال به شمار می آید. لبه سمت راست کلید پاور ، سمت چپ خشاب سیمکارت و دکمه اسلایدی سایلنت دیده میشه و خبری از اکشن باتن نسخه های پرو نیست.

پنل جلویی هم یک نمایشگر تخت را توی خودش جای داده که داینامیک ایلند هم در اون استفاده شده است.

بررسی صفحه نمایش آیفون 15

اولین تغییر در آیفون 15 میشه به داینامیک آیلند اشاره کرد. ابعاد صفحه نمایش 6.1 اینچ که 461 پیکسل در اینچ رو پوشش میده و پنل به کار در رفته از نوع Super retina XDR OLED  هست که وضوح تصویر 1179*2556 به نمایش میگذارد .

نور صفحه نمایش به 2000نیت رسیده که عدد قابل توجهی است. نسبت صفحه به بدنه به حدود 86.4% رسیده است.

دالبی ویژن وHDR10 هم از دیگر ویژگی های ایفون 15 است. یکی سیاست های امسال اپل میتوان به صفحه 60 هرتزی اشاره کرد که هم چنان 90 هرتزی بودن را در سری های پرو میشه تجربه کرد.

HDR10 هم جزو فناوری های مهمی به حساب می اید که نقاط تیره را تیره تر و روشن را روشن تر به نمایش میگذارد .(توضیحات کامل تر و تفاوت آن با HDR10+)

یکی دیگه از تفاوت های ایفون 15 میتوان به Always-on-Display اشاره کرد که سال گذشته فقط در نسخه های pro/pro max وجود داشت.بررسی گوشی آیفون 15

بررسی امنیت گوشی آیفون 15

طبق روال همیشگی اپل خبری از حسگر انگشت نیست و فقط اسکنر سه بعدی چهره رو داریم که داخل داینامیک ایلند قرار گرفته است.

بررسی جزئیات دوربین آیفون 15

بریم سراغ بحـث جذاب بررسی دوربین ها،سنسور اصلی 48 مگاپیکسله که خیلیا فکر میکنن همون دوربین های نسخه پرو است ولی این طور نیست!

تعداد مگاپیکسل ها همونه اما سایز سنسور نسبت به pro کوچکتره.

عکس ها به صورت پیش فرض روی 24 مگاپیکسل ثبت میشه که کیفیت و جزئیات فوق العاده جذابی دارد.

به صورت خلاصه اپل به بهبود حالت شب در آیفون ۱۵ اشاره کرده و اظهار داشته است که جزئیات باید واضح‌تر باشند و رنگ‌ها باید با وضوح بیشتری قابل مشاهده شوند. یکی دیگر از پیشرفت‌های دوربین آیفون ۱۵ را باید به HDR مرتبط دانست. محدوده دینامیکی در آیفون‌ها باعث می‌شود تصاویر با رنگ‌های عجیب و غریب به نظر برسند. اینطور که پیداست، کمپانی اپل با این مشکل مقابله کرده و ادعا می‌کند که با آیفون ۱۵، قابلیت HDR می‌تواند رنگ‌های واقعی‌تری را ثبت کند.

پردازش نرم افزاری که روی دوربین انجام میشه کاملا متفاوت از چیزی هست که روی نسل قبل اتفاق می افتاد.توی بعضی از مواقع ثبت نور و جزئیات ایفون 15 بیشتر ایفون 14 پرومکس است!( بررسی کامل ایفون 14 پرومکس)

خبری از دوربین تله فوتو نیست و شما فقط زوم نرم افزاری و کراپ شده در اختیار دارید که کیفیتش چنگی به دل نمیزند.

در اون یکی دوربین از سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید استقاده شده که عکس های مورد قبولی ثبت میکند که بستگی به شرایط نوری دارد.

دوربین سلفی هم از لنز 12 مگاپیکسل به کار بردند که بر خلاف اعداد ،کیفیت فوق العاده ای دارد.

در بخش فیلم برداری 4k 60fps رو داریم که عملکرد فوق العاده ای داره و میشه گفت مانند نسخه های پرو پارسال است.

حالت سینماتیک،ضبط استریو و دالبی ویژن HDR هم ویژگی های خاص دوربین ایفون 15 به حساب می اید.بررسی گوشی آیفون 15

بررسی اسپیکر آیفون 15

در آیفون 15 بلندگوهای استریو به کار رفته است، که صدای عمیقی به ارمغان می آورد و همین طور بلندی مناسبی دارد ولی تفکیک صدا به اندازه های نسخه pro نیست.

بررسی سخت افزار در کنار نرم افزار

امسال درون آیفون های 15 و 15 پلاس از پردازنده A16 Bionic که 4 نانومتری و 6 هسته ای است به کار رفته که عملکرد فوق روان ،بدون لگ و باگ داره ،البته اگه 60 هرتز بودن صفحه رو فاکتور بگیریم.

5 هسته گرافیکی و 16 هسته پردازش عصبی قرار گرفته که می تواند تا سقف 17 تریلیون پردازش را در ثانیه به انجام برساند و 20 درصد مصرف انرژی کمتر نسبت به A15  دارد.

درکنار پردازنده 6 گیگابایت رم  برای گوشی در نظر گرفتن که کاملا برای کاری های مولتی تسکینگ کافیه .

حافظه داخلی هم از مدل های 128/256/512 گیگ می باشد البته افزایش قیمت هم قابل توجه که در نسخه 512 گیگ به 1099 دلار میرسید!

از لحاظ نرم افزاری ios17 به صورت پیش فرض نصب هست که تا 5 سال اپدیت می شود.(ویژگی های  IOS17)

طبق روال همیشگی اپل تو مراسم رونمایی به ظرفیت باتری اشاره نکرد اما بررسی ها حاکی از این است که یک باتری 3349 میلی امپر ساعت بهره میبرد.حداکثر توان شارژ20 وات اعلام شده که حدودا 50 درصد در 30 دقیقه شارژ میشود. اما شارژر داخل جعبه موجود نیست. شارژ بی سیم هم 15 وات گفته شده.

بررسی گوشی آیفون 15نکته جالب درگاه تایپ c  است که برای اولین بار در تاریخ اپل استفاده شده که اونم به خاطر قوانین محیط زیست در اروپا است.

جمع بندی

اگر به دنبال گوشی پرچمدار هستید که طراحی جذاب و متریال خوبی داشته باشد بی شک آیفون 15 یکی از بهترین گزینه ها میتونه باشه.

نقاط قوت میتوان به پردازنده قوی،دوربین های با کیفیت و صفحه نمایش پر نور اشاره کرد .

نقاط ضعف را میتوان از صفحه 60 هرتزی ، نوآوری کمتر نسبت به سال گذشته، نبود شارژر داخل جعبه و شاید قیمت 800 دلاری ان نام برد!

اما برای ما ایرانیا یک بلاتکلیفی هم وجود داره که اونم بحث ریجستری نشدنه که کاملا  بستگی به شرایط خریدار داره.

نظراتتون توی کامنت ها بگید…مرسی از اینکه با بررسی مشخصات آیفون 15 همراه مون بودید…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *