تو این مقاله قراره که بررسی پردازنده میان رده نسل چهاردهمی i5 14600k رو داشته باشیم . پردازنده ای که هنوز وارد بازار نشده ولی اطلاعاتی درباره اون بدست اومده که اون ها رو با هم توی این مقاله تجزیه و تحلیل میکنیم؛ با ما همراه باشید.

بررسی معماری پردازنده i5 14600k

اطلاعات اولیه ای که از این پردازنده بدست ما رسیده بیشتر حول محور بنچمارک و میزان فرکانس بوست و پایه اون هست جایی که این پردازنده با بنچمارک Geekbench 6 مورد آزمایش قرار گرفته و عملکرد خوبی از خودش به نمایش گذاشت.

یکی از شاخص ترین ویژگی های این پردازنده تو بحث فرکانس اون هست جایی که این پردازنده تو فرکانش پایه روی عدد 3.5 گیگاهرتز هست . این فرکانس تو حالت بوست اولیه خودش با استفاده از تکنولوژی Turbo Boost به 5.3 گیگاهرتز رسیده که این آمار، آمار قابل توجهی هست. اما اگه شما بوست اون رو بالاتر ببرید این عدد میتونه به مقدار شگفت انگیز 5.7 گیگاهرتز هم برسه. این افزایش میزان بوست در این پردازنده باعث میشه تا تجربه کار با سیستم برای شما لذت بخش تر بشه خصوصا تو بحث بازی های رایانه ای.

در ارتباط با مشخصات حافظه کش این پردازنده هم باید بگیم که این تراشه دارای حافظه کش بسیار بزرگی هست. حافظه کش L3 اون به مقدار 24 مگابایت و حافظه کش L2 به مقدار 20 مگابایت هست. این حافظه کش بزرگ به پردازش داده‌ ها با سرعت بالا کمک میکنه و عملکرد پردازنده رو بهبود میبخشه.

بررسی پردازنده i5 14600k

تعداد رشته و هسته و نحوه فعالیت اون ها

Intel Core i5 14600K یک پردازنده قدرتمند هست که مشخصات هسته و رشته اون رو بررسی میکنیم و نیم نگاهی به پر دازنده های قبلی هم خواهیم داشت . این پردازنده 14 هسته و 20 رشته داره  که شامل 6 هسته P پر قدرت با 12 رشته و 8 هسته E کم مصرف با 8 رشته هست. هسته‌ هایی که به اون ها اشاره کردیم با استفاده از فرآیند 10ESF و معماری هسته Raptor Cove و Gracemont ساخته شدن.

مقایسه تعداد هسته‌ های پردازنده‌ های نسل 14 اینتل با پردازنده‌ های نسل 13 اینتل این هست که نسل 14 از دوتا چهارهسته بیشتر از پردازنده های نسل 13 در اون استفاده شده اگه بخوایم دو مورد شاخص رو تو این زمینه مثال بزنیم مبتونیم به پردازنده های نسل 13 i7 اشاره کنیم که 16 هسته دارن ولی در مقایسه با پردازنده های نسل 14 i3 که 20 هسته هست ،چهار هسته کمتر دازن.

 انتظاراتی که از این پردازنده میشه داشته باشیم

این پردازنده از اونجایی از پردازنده های نسل 14 به حساب میاد یه سری ویژگی های مشترک با سایر این نسل از پردازنده ها طبیعتا باید داشته باشه که به اونها اشاره می کنیم(در واقع همون ویژگی های قابل انتظار مخاطب):

 

بررسی پردازنده i5 14600k

مصرف انرژی بهینه:

تو بحث مصرف انرژی تفاوت هایی بین پردازند های این نسل هست اما به طور کلی همه آنها ویژگی های مشترکی هم دارن که به اونها اشاره میکنیم:

پردازنده های این نسل در مقایسه با پردازنده های نسل 13 تو مصرف انرژی برتری های محسوسی دارن

برای مثال این پرداتزنده ها از فناوری هایی مثل 10 نانومتر SuperFin و 7 نانومتر Enhanced SuperFin توسط Intel برای پردازنده‌های نسل 14 استفاده میشه. این فناوری‌ ها بهبود‌هایی در عملکرد و کارایی پردازنده همراه با کاهش مصرف انرژی ارائه میدن.

با این حال، برای دقیق‌ تر بودن و بررسی مصرف انرژی دقیق هر مدل پردازنده نسل 14 Intel، بهتر هست به مشخصات فنی اون مراجعه کنید. اما در این حد بدونید که در مقایسه با پردازنده های نسل های قبلی برتری دارن.

ساختار رم:

ویژگی‌های مشترک رم‌های پردازنده‌های نسل 14 Intel عبارتند از:

نوع حافظه: پردازنده‌ های نسل 14 Intel از حافظه DDR4 یا DDR5 استفاده میکنن. حافظه DDR4 ، حافظه ای بود که تو نسل های قبلی بیشتر استفاده میشد اما تو نسل 14 حافظه DDR5 معرفی شده که کاربرد اون بیشتر هست. حافظه DDR5 با سرعت بالاتر و عملکرد بهتر نسبت به DDR4 داره.

پردازنده i5 14600k

سرعت حافظه: پردازنده‌های نسل 14 Intel قابلیت پشتیبانی از سرعت‌ های بالا در حافظه رو دارن. این به معنی اجازه اجرای سریع‌ تر برنامه‌ ها و بهبود عملکرد سیستم هست. معمولاً پردازنده‌ های نسل 14 Intel قابلیت پشتیبانی از حافظه با سرعت‌های 3200MHz یا بالاتر رو دارن.

قابلیت ارتقا: پردازنده‌های نسل 14 Intel قابلیت ارتقا حافظه را دارند. این به معنی این هست که با توجه به نیازهای خودتون، می تونید حافظه رو افزایش بدید و عملکرد سیستم رو بهبود ببخشید.

ظرفیت حافظه: پردازنده‌ های نسل 14 Intel عموماً قابلیت پشتیبانی از حافظه با ظرفیت بالا رو دارن. این به معنی این هست که می‌تونید حافظه‌ های بزرگتر رو تو سیستم خودتون استفاده کنید و بیشترین ظرفیت رو برای ذخیره سازی داده‌ ها داشته باشید.

مهمترین نکته در انتخاب حافظه برای پردازنده نسل 14 Intel، تطابق اون با نوع پردازنده و مادربورد هست. بنابراین، قبل از خرید حافظه، بهتر هست مشخصات فنی پردازنده و مادربورد رو بررسی کنید تا حافظه به درستی با سیستم شما سازگار باشد.

قیمت  این پردازنده

طبق اخبار منتشر شده این پردازنده با قیمت 300 دلار عرضه میشه و توی بازار رقبایی مثل Ryzen 7 و Ryzen 5 رو از AMD خواهد داشت باید ببینیم که در ادامه و هنگام عرضه این محصول شرایط به چه شکل پیش خواهد رفت و آیا این محصول توانایی رقابت را دارد یا خیر.

پردازنده i5 intel

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *