یکی از پردازنده های شاخص میان رده اینتل بدون شک پردازنده نسل3 1215u هست . این پردازنده با وجود اینکه پردازنده نسل 3 اینتل به حساب میاد اما همچنان جز پرکاربرد ترین پردازنده های این شرکت به شمار میاد. پردازنده ای که تو بحث گیمینگ و همچنین کار های گرافیکی کارایی داره البته اون هم در سطح متوسط و نه سنگین! تو این مقاله میخوایم این محصول شرکت اینتل رو برای شما بررسی و تجزیه تحلیل کنیم و ویژگی های شاخص اون رو واستون بگیم. با ما همراه باشید.

شرح ویژگی های پردازنده i3 1215u

اولین ویژگی مورد بررسی برای این پردازنده رو میشه معماری این پردازنده قلمداد کرد. پردازنده ای که از معماری Skylake بهره برده . این معماری جز معماری های نسل 6 پردازنده اینتل به شمار میاد. میشه ویژگی خاص این پردازنده رو صرفه جویی تو مصرف انرژی و برق به شمار آورد . این پردازنده اصلاحاتی تو عملکرد و بهره‌ وری نسبت به نسل‌ های قبلی داره. این معماری شامل بهبودهای تو زمینه‌ های مختلف مثل  عمر باتری، کارایی گرافیکی و پشتیبانی از تکنولوژی‌ های جدید  هست. طبعا این ویژگی صرفه جویی تو مصرف انرژی باعث میشه تا مخاطب به سمت خرید همچین پردازنده ای بیاد چون مصرف انرژی و صرفه جویی تو اون جز دغدغه های اصل هر کاربر برای خرید یک پردازنده هست .

یکی از ویژگی هایی که همیشه توی مقاله های مربوط به پردازنده ها بررسی میشه تعداد هسته و رشته اون هست. این پردازنده از دو هسته فیزکی (Dual-Core) بهره برده. این دو هسته میتونن به صورت مستقل فعالیت کنن و توی ساختارشون از تکنولوژی Hyper-Threading پشتیبانی کرده. همونطور که قبلا هم گفتیم این تکنولوژی میتونه این امکان رو فراهم کنه تا هر هسته به صورت همزمان دو تا وظیفه رو انجام بده.

پردازنده 1215u i3

همچنین این پردازنده  3 مگابایت کش سطح سه (L3 Cache) داره که کمک شایانی تو فعالیت و عملکرد پردازنده داره.

سرعت پایه  یا همون (Base Clock) اون هم  2.5 گیگاهرتز (GHz) هست و با استفاده از Turbo Boost میتونه اون رو تا 2.6 گیگاهرتز هم بالا بیاره.

این پردازنده با مصرف انرژی پایین (TDP) فقط 15 وات عمل میکنه. همین ویژگی باعث شده تا توی لپ تاپ های با عمر بلند و کارایی زیاد استفاده بشه .

تو بحث گرافیک این محصول دارای گرافیک Intel HD Graphics 615 هست که برای کاربردهای روزمره و گرافیک سبک مناسب هست. این گرافیک به نمایش ویدئوها و اجرای برنامه‌ های کاربردی معمولی برای کاربرای عادی مناسب هست.

همونطور که تو این مقسمت گفتیم و مشاهده کردید این پردازنده میان رده برای کاربر های معمولی مناسب هست و نه بیشتر از اون اما واسه کارای مهم تر و اجرای بازی های سنگین تر طبعا نیاز به یه پردازنده قوی تر هست .

 

تو بحث رم این پردازنده حداکثر 32 گیگابایت حافظه RAM DDR4 با فرکانس 2133 مگاهرتز رو پشتیبانی می کنه همچنین از اتصالات معمولی مثل HDMI ، USB 2.0 ، USB 3.0 و Display Port هم پشتیبانی میکنه که یه چیز روال و معمولی بین پردازنده های امروزی نسل 7 و نسل 9 و حتی نسل 5 به شمار میاد.

اگر نیاز به عملکرد بیشتر یا کاربردهای حرفه‌ای دارید، ممکن است به دنبال پردازنده‌های با توانایی بالاتر مانند پردازنده‌های Core i5 یا Core i7 باشید. همچنین، توجه داشته باشید که انتخاب پردازنده تنها یک جزء از عملکرد کلی سیستم شماست و سایر عوامل مانند حافظه RAM، کارت گرافیک، حافظه داخلی و دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری نیز تأثیر دارند.

پردازنده نسل 3 اینتل

پشتیبانی از تکنولوژی های مدرن در پردازنده i3 1215u به چه شکل هست؟

تو قسمت بالا اشاره کردیم که پردازنده i3-1215U، مثل بقیه پردازنده‌های Intel از مجموعه معماری Skylake استفاده می‌کنه. این معماری اقدامات و بهبودهای متعددی تو مقایسه با نسل‌های قبلی معماری‌های Intel داره و از تکنولوژی‌ های به روز و مدرنی پشتیبانی میکنه . تو قسمت پایین توضیحاتی در مرود این تکنولوژی ها داده شده:

SSE4.2 (Streaming SIMD Extensions 4.2): SSE42  این تکنولوژی مجموعه دستوری SIMD (Single Instruction, Multiple Data) هست که اجازه انجام عملیات‌ های متعدد روی داده های ما اون هم به صورت هم زمان فراهم کرده. این تکنولوژی برای بهبود عملکرد تر برنامه‌ هایی که از محاسبات موازی بهره بردن خیلی مفید و کاربردی هست.

AVX2 (Advanced Vector Extensions 2): AVX2  مجموعه دستوری SIMD پیشرفته هست که به عملکرد موازی و پردازش داده‌ های بزرگ کمک می‌ کنه. این تکنولوژی بهبود قابل توجهی در عملکرد برنامه‌های محاسباتی موازی و گرافیکی داره.

AES-NI (Advanced Encryption Standard New Instructions): AES-NI توسط پردازنده‌های Intel ارائه می شه و به سرعت و کارایی در عملیات رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات کمک می‌کنه. این تکنولوژی مهم برای امنیت اطلاعات در ارتباطات اینترنتی و برنامه‌ هایی که از رمزنگاری استفاده می‌کنن ایجاد شده.

تکنولوژی‌های مصرف انرژی: معماری Skylake از تکنولوژی‌های بهبود مصرف انرژی مثل SpeedStep و تنظیمات تاکتیکی مصرف انرژی برای بهره‌ وری بهتر از انرژی باتری تو لپ تاپ‌ ها و دستگاه‌های قابل حمل هم استفادذه میکنه.

بررسی پردازنده i3 1215u

چرا این پردازنده برای کاربرد های روزمره مهم است؟

پردازنده i3-1215U مناسب برای کاربردهای روزمره به دلیل ویژگی‌ها و عملکرد متوسطی که داره  به خصوص تو کامپیوترها و لپ تاپ های قابل حمل هست. دلایلی که این پردازنده برای کاربردهای روزمره مناسب هست رو میشه به موارد زیر اشاره کرد:

بالاتر هم اشاره کردیم به این قضیه که این پردازنده از انرژی کمی استفاده میکنه. به همین دلیل یکی از ویژگی های مهمی هست که کاربرا رو به سمت خودش میتونه بکشونه . همین ویژگی میتونه باعث بشه تا این پردازنده رو برای کاربرد های روزمره یک پردازنده ایده آل به شمار بیاریم.

همونطور که گفتیم این پردازنده از تکنولوژی Hyper Threading استفاده میکنه که این تکنولوزی به ما این قابلیت رو میده که میتونیم همزمان دو یا چند کار رو به صورت همرمان انجام بدیم . این کاربرد نه تنها برای حرفه ای ها بلکه برای کاربرای معمولی که استفاده روزمره از لپ تاپ میکنن(در واقع کار های سبک انجام می دهند) هم مناسب هست

از نظر هزینه هم این پردازنده جز گزینه های ایده آل به حساب میاد . البته نه فقط این پردازنده بلکه همه  پردازنده‌ های سری i3 از Intel به طور معمول به عنوان یک انتخاب میان‌ رده برای کاربرای عادی ارائه می‌ شن و از نظر هزینه هم مناسب هستن.

intel core i3

جمع بندی:

به طور کلی، پردازنده i3-1215U مناسب برای کاربرایی هست که نیاز به یک دستگاه قابل حمل با عمر باتری بلند و کارایی مناسب برای کاربردهای روزمره دارن. کار های روزمره ای که میتونن شامل مورادی مثل  ایمیل‌نویسی، کار با برنامه‌های آفیس، تماشای ویدئوها، وب گردی و استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشه. برای کاربردهای حرفه‌ ای  تر یا بازی‌های سنگین، پردازنده‌های با عملکرد بالاتری ور به شما پیشنهاد میکنیم . تو سایت مسترمگ هم تعدادی از اون ها رو بررسی کردیم. از اینتل میتونیم به پردازنده i7 12700H و از AMD به Ryzen 9 7945HX3D اشاره کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *