در این مقاله قرار است به صورت تخصصی به بررسی گرافیک RTX  4070 بپردازیم پس با تیم مستر مگ همراه باشید.

شرکت تولید قطعات سخت افزاری اینویدیا کارت گرافیک ۶۰۰ دلاری خود را به اسم RTX 4070 معرفی کرده است.

اینودیا این کارت را به عنوان گزینه ایی بسیار جذاب و پر کاربرد معرفی کرده است که به گفته خود تیم اینویدیا جایگزینی بی نظیر برای کارت های قدیمی چون GTX 1070 و یا  RTX 2070 می باشد.

گرافیک RTX 4070 از همان تراشه هایی استفاده میکند که در RTX 4070Ti به کار رفته است تنها با این تفاوت که تعداد هسته های کمتری را دارا می باشد و با ۲۰۰ دلار کمتر از RTX 4070Ti  به فروش می رسد.

بررسی گرافیک RTX 4070

مشخصات فنی گرافیک RTX 4070

مشخصات فنی این کارت شباهت های بسیار زیادی با برادر خود یعنی RTX 4070Ti  دارد.

هر دوی این کارت ها از تراشه ی AD104  اینویدیا با معماری ساختاریه Ada Lovelace  و لیتوگرافیه ۵ نانومتری TSMC 4N  بهره میبرند و در کنار این ساختار ها از ۱۲ گیگابایت حافظه ی ویدیویی GDDR6X  با رابط ۱۹۲ بیتی و پهنای باند کلیه ۵۰۴ گیگابایت بر ثانیه استفاده میکنند.

ناگفته نماند که میزان هسته های استفاده شده در RTX 4070 بسیار کمتر از RTX 4070Ti  می باشد.

تراشه AD104  که در این کارت استفاده شده حدود ۳۲۰ میلیون ترانزیستور روی سطح خود  دارد که حدود ۱۰ درصد کمتر از RTX 4070Ti  و حدود ۸۵ درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهایی است که در کارت RTX 3070  به کار رفته. با وجود چنین افزایش بی نظیر و فوق العاده در تعداد ترانزیستور هامساخت تراشه AD104  تنها به ۲۹۵ میلی متر مربع (حدود ۲۵ درصد کمتر از مساحت استفاده شده در RTX 3070  )می رسد.

تراشه به کار رفته در RTX 4070  از ۴ کلاستر پردازش گرافیکی یا GPC  بهره میبرد. این کلاستر ها در مجموع از ۴۶ واحد چندپردازنده ایی جریان (SM) با ترتیب چیدمانی نامشخص استفاده میکند.

در دل هر SM  هسته های Cuda  رهگیری پرتو و تنسور استفاده میشود. به طوری که RTX 4070  در مجموع  از حدود ۵۸۸۸ هسته Cuda  یا سایه زن و ۱۸۴ هسته تنسور به کمک ۴۶ هسته رهگیری پرتو و ۱۸۴ واحد مدریت بافت و ۶۴ واحد خروجی رستر ROP  استفاده میکند.

در دل هر SM  هسته های Cuda  رهگیری پرتو و تنسور استفاده میشود. به طوری که RTX 4070  در مجموع  از حدود ۵۸۸۸ هسته Cuda  یا سایه زن و ۱۸۴ هسته تنسور به کمک ۴۶ هسته رهگیری پرتو و ۱۸۴ واحد مدریت بافت و ۶۴ واحد خروجی رستر ROP  استفاده میکند.

سیستم های مورد استفاده برای بررسی کیفیت RTX 4070

در این مقاله برای بررسی کیفیت کارایی کارت RTX 4070 از یکی از بهترین مدل های این کارت یعنی AORUS GeForce RTX 4070 MASTER 12G  استفاده خواهیم کرد.

این مدل از کارت برای استفاده در کیس های ATX  طراحی شده است و در کیس هاس مینی ATX  کاربردی ندارد. در این مدل از کارت ۳ فن خنک کننده تعبیه شده است و میتواند به سرعت فرکانس ۲۵۹۵ مکاهرتز دست یابد. که حدود ۱۲۰ مگاهرتز از فرکانس کارت گرافیک مرجع اینویدیا است.

بررسی گرافیک RTX 4070

عملکرد کارت گرافیکی RTX 4070  در بازیابی و رهگیری پرتو

شرکت اینویدیا بر روی رهگیری پرتوها و تاثیر DLSS3  بر روی اجرای بازی هایی که قابلیت Ray Tracing   را دارند انعطاف و مانور قابل توجهی میدهی. به این دلیل که در نسخه سوم DLSS  شاهد اضافه شدن فناوری جدیدی ملقب به Frame Generation  هستیم که موجب آن کارت های جدید اینویدیا میتوانند با کمک گرفتن و بهره بری از هوش مصنوعی یسن هر فرم فریم جدید را تولید و اضافه کنند تا به این شکل نرخ فریم بازی ها ارتقا یابد.

یکی از بازی های سرشناسی که اکنون از DLSS 3  استفاده میبرد بازی معروف و زیبای Cyberpunk 2077 میباشد.

عملکرد RTX 4070  در کاربری ها و برنامه های حرفه ایی

خب تنها کاربرد های کارت های گرافیکی به بازی ختم نمیشود و طبیعتا کاربر استفاده هایی دیگری مثل کارهای گرافیکی و یا برای مثل ساخت انواع برنامه ها نیاز دارد.

در ادامه مقاله بنچ مارکهایی از برنامه های مختلف خواهیم دید.

عملکرد و بنچ مارک در فتوشاپ

بررسی گرافیک RTX 4070

پردازنده گرافیکیه RTX 4070  در نرم افزار فتوشاپ برتری و پشرفت چشم گیری را نسبت به RTX3080  نشان نمیدهد.

عملکرد و بنچ مارک در پریمیر پرو

بررسی گرافیک RTX 4070

تاثیر RTX 4070  بر عملکرد برنامه ادیت پیشرفته ویدیو یا همون پریمیر پرو در مقابل RTX 3080  بسیار کم و ناچیز است شاید بتوان کفت که تنها نقطه مثبت آن نسبت به RTX 3080  دی کد و ان کد ویدیو ها با کدک AV1 است.

جمع بندی و مقایسه RTX 4070  با دیگر کارت های بازار

پردازنده گرافیکی RTX 4070  بهبود بسیار زیاد و قابل توجهی در مقایسه با RTX 3070  داشته است. اما حتما به این موضوع توجه داشته باشید که شرکت اینویدیا قیمت عرضه شده این کالا را با افزایش ۱۰۰ دلاری به ۵۹۹ دلار رسانده است که این قیمت در بازار کنونی ایران چیزی حدود ۳۸ میلیون تومن و کارت RTX 3070  را با حدود  ۲۹ میلیون تومن خرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *