تو این مقاله قصد داریم یکی دیگه از پردازنده های اینتل یعنی core i5 8300h رو بررسی کنیم . تکنولوژی که هم  توی بحث گیمینگ و همچنین کاربرد های روزمره بسیار مورد استفاده قرار میگیره. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

معرفی پردازنده i5 8300H و مشخصات آن:

ابتدا یه معرفی مختصر داشته باشیم درباره این پردازنده. این تکنولوژی همونطور که تو قسمت ابتدایی مقاله گفتیم مناسب گیمرا و کسانی هست که قصد انجام فعالیت روزانه دارن . این پردازنده شامل 4 هسته فیزیکی ، و هشت رشته هست . این مشخصات باعث شده تا قدرت پردازش بالایی داشته باشه برای اجرای برنامه ها و بازی های مختلف مناسب باشه. که باعث افزایش Hyper-Threading اجرایی و بهبود کارایی تو برنامه ها و بازی ها میشه .فرکانس پردازش این فناوری تو بازه 2.3 تا 4.0 گیگاهرتز میتونه ارتقاء پیدا بکنه.همچنین این پردازنده حافظه نهان کش(Cache) سطج 3 داره که ظرفیت اون هم 8 مگابایت هست.

این تکنولوژی از فناوری‌های مختلف از جمله Intel Hyper-Threading، Intel Virtualization Technology (VT-x)، و SSE4.1/SSE4.2 پشتیبانی می‌کنه که امکان اجرای همزمان چند وظیفه و برنامه‌های مختلف رو فراهم کرده.

پشتیبانی از پردازش‌گر گرافیکی Intel UHD Graphics 630 همچنین امکان اجرای برخی وظایف گرافیکی و بازی‌ها رو فراهم می‌کند، اما برای کارهای گرافیکی و بازی‌های حرفه‌ای، بهتر هست که از کارت گرافیک جداگانه استفاده بشه.

در کل، پردازنده i5-8300H یک گزینه مناسب برای لپتاپ‌های گیمینگ و کاربردهای روزمره هست که توانایی اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها با کارایی مناسب رو دارن.

شکل ظاهری

معماری و تکنولوژی استفاده شده در پردازنده:

پردازنده Intel Core i5-8300H بر اساس معماری Coffee Lake  ساخته شده. مثلا اگه بخوایم با مورد دیگه ای از فناوری های اینتل مثل Core i5 4690 مقایسه کنیم تو این زمینه h8300 دست بلاتر رو داره. معماری Coffee Lake یکی از معماری‌های جدید شرکت Intel هست که بهبود‌هایی رو نسبت به نسل‌های قبلی (مثل Kaby Lake) داشته.

تکنولوژی‌های استفاده شده در پردازنده Intel Core i5-8300H شامل موارد زیر هستن:

فناوری Hyper-Threading: این تکنولوژی به پردازنده اجازه اینو میده که هر هسته‌ ی فیزیکی دو رشته اجرایی همزمان رو اجرا کنه. این امکان باعث بهبود عملکرد و کارایی پردازنده تو برنامه‌ها و بازی‌ها می شه.

Intel Virtualization Technology (VT-x): این تکنولوژی به ماشین‌های مجازی اجازه میده تو پردازنده اجرا بشن و از محیط‌ های جداگونه برای برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌ها استفاده کنه.

این تکنولوژی‌ها و معماری‌ها به پردازنده i5-8300H امکان اجرای بهتر و بهینه‌تر برنامه‌ها و بازی‌ها رو داده و باعث شده کسایی که با سیستم کامپیوتر فعالیت میکنن (خصوصا گیمر ها) از این پردازنده توی سیستم خودشون استفاده بکنن.

بررسی پردازنده i5 8300H

فرکانس پایه و توربوست پردازنده:

Intel Core i5-8300H دارای فرکانس پایه (Base Clock) 2.3 گیگاهرتز هست. یعنی همون فرکانش عادی که این تکنولوژی تو حالت پایه خودش داره.

همچنین، این پردازنده با فناوری Intel Turbo Boost میتونه به حداکثر 4.0 گیگاهرتز ارتقاء پیدا کنه. این به معنای این هست که در صورت نیاز به کارایی بیشتر داشته باشه، میتونه فرکانس کاری خودش رو به حداکثر 4.0 گیگاهرتز ارتقاء بده تا کارهای سنگین‌ تر و نیازمند توان بیشتر رو  به خوبی اجرا کنه. در واقع ین تکنولوژی به پردازنده اجازه میده تو مواقعی که توانایی بیشتری لازم هست، فرکانس کاری رو به صورت اتوماتیک ارتقاء بده.(برای مثال بازی های سنگین کامپیوتری) در نتیجه، پردازنده بهبود کارایی خودش رو نشون می‌دهد و کارهای سنگین و بازی‌های حرفه‌ای رو بهتر اجرا می کنه.

فرکانس توربو‌بوست بستگی به شرایط حرارتی و توان پردازنده دارد و به طور خودکار تنظیم میشه. این ویژگی بهبود کارایی پردازنده تو برنامه‌ها و بازی‌ها رو بهبود می‌بخشه و به پردازنده امکان اجرای وظایف سنگین‌تر رو میده.

بررسی پردازنده i5 8300H

پشتیبانی از بازی های کامپیوتری با گرافیک بالا:

پردازنده Intel Core i5-8300H دارای پشتیبانی از تکنولوژی‌های گرافیکی مختلف هست که برای اجرای بازی‌ها و وظایف گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرن.

پردازنده Intel Core i5-8300H پشتیبانی از تکنولوژی‌های گرافیکی زیر رو داره:

Intel UHD Graphics 630: پردازنده i5-8300H دارای پردازش‌گر گرافیکی Intel UHD Graphics 630 هست که قابلیت اجرای برخی بازی‌ها و وظایف گرافیکی ساده رو فراهم می‌ کنه. این پردازنده گرافیکی در کنار پردازنده اصلی و به صورت مدل‌های اشتراکی مشغول به کار میشن.

DirectX 12: پردازنده i5-8300H از API گرافیکی DirectX 12 پشتیبانی می‌ کنه که امکان بهره‌برداری از قدرت‌های گرافیکی بهتر در بازی‌ها و برنامه‌های مبتنی بر این API رو فراهم میکنه.

OpenGL 4.5: پشتیبانی از OpenGL 4.5 به پردازنده این اجازه رو میده تا از قابلیت‌های گرافیکی پیشرفته‌ تری تو برنامه‌ها و بازی‌ها استفاده کنه.

OpenCL 2.1: این پردازنده از استاندارد OpenCL 2.1 پشتیبانی می‌کند که اجازه پردازش موازی با استفاده از منابع گرافیکی را به برنامه‌ها می‌دهد.(پس با این  تعاریف میشه نتیجه گرفت که این تکنولوژی  میتونه نیاز دوستداران و علاقه مندان به کار های گرافیکی هم برطرف بکنه.)

با این مشخصات میشه به این نتیجه رسید که این تکنولوژی میتونه بسیار پرکاردبرد باشه . علاوه بر گیمر ها که بالاتر هم به اون اشاره کردیم کسانی که علاقه مند به کار های گرافیکی هستن هم میتونن از این کارت گرافیکی استفاده بکنن.

استفاده های i5 8300H

مصرف برق

توی قسمت نهایی مقاله بررسی پردازنده i5 8300H میرسیم به بحث مصرف برق این تکنولوژی . مصرف برق و حرارت پردازنده Intel Core i5-8300H بستگی به شرایط کاری و بار محاسباتی مورد استفاده داره. این تکنولوژی دارای TDP (Thermal Design Power) 45 وات هست، که برای لپتاپ‌های گیمینگ و کاربردهای سنگین به‌طور معمول مناسب هست.

مصرف برق این تکنولوژی همچنین به میزان استفاده از فناوری‌ها مثل Intel Turbo Boost Technology بستگی داره. در مواقعی که پردازنده به حداکثر فرکانس توربو‌بوست (4.0 گیگاهرتز) ارتقاء پیدا میکنه و بار محاسباتی زیادی رو بر عهده داره، مصرف برق و حرارت بیشتری تولید میکنه.

به عنوان مثال، در مواقع استفاده معمولی و اجرای وظایف روزمره، مصرف برق و حرارت پردازنده کمتر هست. اما در مواقع اجرای بازی‌ها یا برنامه‌های سنگین، مصرف برق و حرارت بیشتر میشه که به اون پرداختیم.

برای کاهش حرارت پردازنده و بهینه‌سازی مصرف برق، میتونیم از روش‌های مدیریت حرارت و تنظیمات انرژی مرتبط با پردازنده استفاده کنیم. همچنین، استفاده از سیستم خنک‌کننده با کیفیت و معتبر می‌تونه به کاهش دمای پردازنده کمک بکنه.

جمع بندی:

تو این مقاله بررسی پردازنده i5 8300H  رو انجام دادیم و ویژگی هاش رو بررسی کردیم . این پردازنده یک پردازنده متوسط هست که مناسب کارهای رندرینگ و گیمینگ بوده اونم در سطح  متوسط هست و قدرت لازم رو برای اجرای نرم افزار های متوسط داره. از نظر اقتصادی هم به صرفه هست و در حد کار های معمولی و روزانه میتونه گزینه خوبی برای شما باشه. امیدوارم از این مقاله استفاده لازم رو برده باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *