نقد و بررسی Intel Core i7-12700K

ورود Alder Lake به بازار، باعث شروع یک جنگ بی‌رحمانه میان اینتل و پردازنده‌های Ryzen 5000 AMD شد و Core i7-12700K نمونه کاملی از رویکرد جدید اینتل در قیمت گذاری است. با قیمت 409 دلار، 12700K پردازنده Ryzen 7 5800X را با قیمت 390 دلار، شکست می‌دهد و حتی پردازنده Ryzen 9 5900X گران قیمت 550 دلاری را از دور خارج می‌کند، در حالی که اساساً همان عملکرد در بازی را با سریع ترین پزدازنده گیمینگ روی کره زمین (پرچمدار Core i9-12900K اینتل با قیمت 589 دلار) ارائه می‌دهد. Alder Lake همچنین بزرگترین دستاوردها را در عملکرد اورکلاک که در چندین نسل پردازنذه‌های گذشته دیده‌ایم، ارائه می‌دهد. در نتیجه، Core i7-12700K به لیست بهترین پردازنده‌ها برای بازی می‌پیوندد.

با کمال تعجب، اکثر این دستاوردها حتی بدون مزایای فناوری‌های اتصال نسل بعدی Alder Lake که افزایش قابل توجهی در توان از طریق حافظه DDR5 و رابط‌های PCIe 5.0 دارند، به دست می‌آیند. می‌توانید از حافظه‌های استاندارد DDR4 و دستگاه‌های PCIe برای بازکردن عملکرد برتر نسبت به پلتفرم قدیمی AM4 AMD استفاده کنید، اما DDR5 در برخی از برنامه‌ها به شما یک پله عملکرد اضافی می‌دهد. پلتفرم اینتل نیز برای انتقال فایل‌ها، از PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند، اما قیمت مادربرد بالاتری را به همراه دارد. این مزیت قیمت گذاری تراشه اینتل را کاهش می دهد.

اینتل اولین شرکتی است که از DDR5 و PCIe 5.0 روی دسکتاپ پشتیبانی می‌کند، طراحی هیبریدی x86 جدید Alder نشان‌دهنده مخل‌کننده‌ترین تغییر معماری این شرکت در یک دهه اخیر است. Alder Lake هسته‌های Performance بزرگ و سریع (P-cores) را با خوشه‌هایی از هسته‌های کوچک و قدرتمند Efficiency (E-cores) ترکیب کرده است. معماری Golden Cove هسته‌های P را تقویت می‌کند در حالی که هسته‌های E با معماری Gracemont عرضه می‌شوند که هر دوی آنها بهبودهای IPC بسیار مورد نیاز را در طراحی‌های هسته اینتل شامل می‌شوند.

نقد و بررسی Intel Core i7-12700K

تراشه‌های Alder Lake با نسخه‌های جدیدتر و قدیمی‌تر ویندوز کار می‌کنند، اما در ویندوز 11 بهترین عملکرد را دارد زیرا از Thread Director جدید اینتل پشتیبانی می‌کند. این فناوری اطلاعاتی را در اختیار سیستم عامل قرار می‌دهد که به عملکرد درست هسته‌ها کمک می‌کند. عملکرد Alder Lake هنوز در ویندوز 10 رقابتی است، اما ممکن است با عملکرد تغییر ناپذیری مواجه شوید، به این معنی که برخی از بارهای کاری به دلیل زمان‌بندی بهینه‌نشده رشته‌ها، گاهی کندتر می‌شوند. با این حال، می‌توانید این مشکلات را در ویندوز 10 با ابزارهای مختلف، مانند Process Lasso برطرف کنید.

Alder Lake در ویندوز 11 فوق‌العاده چشمگیر است و در بازی‌ها و اکثر کارهای سنگین، از AMD پیشی می‌گیرد. به عبارت دیگر، برای عملکرد پیشرو بدون نگرانی از ویندوز 11 و Alder Lake استفاده کنید. با ویندوز 10 عملکرد قابل توجهی خواهید داشت، اما در یک سری کارها به مداخله دستی بیشتری نیاز خواهید داشت.

تراشه‌های نسل قبلی Rocket Lake اینتل با تعداد هسته‌های یکسانی برای هر دو مدل Core i7 و i9 عرضه شدند که تفاوت چندانی بین این دو مدل وجود ندارد. با این حال، Core i7 12700K دارای چهار هسته E کمتر نسبت به Core i9-12900K و همچنین ساعت تقویتی 200 مگاهرتز است که نشان‌دهنده بازگشت تقسیم‌بندی معنادار بین سری Core i7 و i9 است.

این تقسیم‌بندی در برنامه‌های بهره‌وری سبک و با رشته‌های سنگین آشکار است، به طوری که 12900K برچسب قیمت بالاتر خود را در آن مناطق به دست می‌آورد. اما همانطور که در بنچمارک‌ها میتوان مشاهده کرد، 12700K اساساً همان عملکرد را در بازی‌های مختلف ارائه می‌کند، و آن را به قهرمان جدید سطح بالا برای معتادان به عملکرد تبدیل می‌کند، در حالی که Core i5-12600K همچنان بهترین CPU میان‌رده برای بازی است.

پشتیبانی از فرمت‌های DDR4 و DDR5 با Intel Core i7-12700K

پشتیبانی از فرمت‌های DDR4 و DDR5 با Intel Core i7-12700K

تراشه‌های Alder Lake از هر دو حافظه DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کنند، اما چندین اخطار در ارتباط با DDR5 وجود دارد. به‌طور پیش‌فرض، DDR5 در حالت Gear 2 اجرا می‌شود و در نتیجه تأخیر بیشتری دارد. علاوه بر این، مادربردهای استاندارد تنها در صورتی از DDR5-4800 پشتیبانی می‌کنند که فقط دو اسلات فیزیکی داشته باشند. بنابراین، در تنظیمات موجودی، Alder Lake فقط از DDR5-4400 روی هر مادربردی با چهار اسلات پشتیبانی می‌کند – حتی اگر فقط دو اسلات وجود داشته باشد. اگر چهار اسلات با DIMM های حافظه دوگانه پر شوند، پشتیبانی به اندازه DDR5-3600 کاهش می‌یابد. در مقابل، Alder Lake از DDR4-3200 در حالت Gear 1 برای تمامی پردازنده ها پشتیبانی می‌کند.

طیف گسترده‌ای از مادربردهای DDR5 در همه باندهای قیمتی موجود است، اما به نظر می‌رسد که فقط در بردهای رده پایین Z690 پشتیبانی از DDR4 را خواهید یافت. همچنین، برخلاف نسل‌های قبلی، هیچ مادربردی از هر دو DDR4 و DDR5 پشتیبانی نمی‌کند، که احتمالاً به دلیل الزامات یکپارچگی سیگنال بسیار سخت‌تر DDR5 و مدارهای کنترل برق آنبرد است.

DDR5 از استاندارد جدید XMP 3.0 پشتیبانی می‌کند که حداکثر از پنج پروفایل حافظه (SPD) برای تعریف پارامترهای فرکانس، ولتاژ و تأخیر منحصر به فرد پشتیبانی می‌کند. به طور طبیعی، تفاوت‌هایی در طراحی و کیفیت PMIC وجود دارد و متغیر دیگری را اضافه می‌کند که هنگام انتخاب بهترین RAM برای اورکلاک باید مراقب آن باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علم و فناوری با ما در سایت مسترمگ همراه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *